سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: انتشار آماری مبنی بر وجود بین 30 تا 35 هزار دانش آموز معتاد در کشور، اعتراض وزیر آموزش و پرورش را برانگیخت به‌طوری که نسبت به زیر سؤال رفتن امنیت مدارس هشدار داد.

محمود فرشیدی گفت: من به صراحت اعلام می‌کنم و همه نیز می‌دانند که محیط مدارس از نظر فرهنگی و تربیتی یک محیط کاملا امن است و هیچ دانش‌آموزی در محیط مدرسه به این نوع گرفتاری‌ها دچار نمی‌شود.

وی افزود: اعلام آمار آسیب‌های اجتماعی در سنین نوجوانی با اطلاق عنوان دانش‌آموز صحیح نیست،  زیرا اعتیاد این افراد که لزوما به تحصیل آن‌ها مربوط نمی‌شود.

به فرض،  اگر هم آمار وجود 30 هزار معتاد در سنین دانش‌آموزی صحت داشته باشد،  آوردن واژه دانش‌آموز در این میان تنها باعث نگرانی افکار عمومی می‌شود که برای مثال، نکند فرزند ما هم در مدرسه دچار اعتیاد شود و نکند این نابسامانی در مدارس شایع است.

وزیر آموزش و پرورش در حالی نسبت به  استفاده واژه دانش‌آموز در این مسئله اعتراض می کند که متأسفانه امسال وزارتخانه تحت پوشش او حتی از عهده چاپ و توزیع جزوة پیشگیری از اعتیاد در مدارس بر نیامده و از طرفی ارایه آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس را منوط به رفع محدودیت‌های اعتباری کرده و در واقع این وزارتخانه گامی عملی در این زمینه برنداشته است.

این در حالی است که علی باقرزاده،  معاون آموزش و پرورش عمومی در نشست خبری طرح همیار پلیس بدون اشاره به آمار دانش‌آموزان معتاد تأکید کرد: الگوی همیار پلیس باید برای کاهش اعتیاد در مدارس نیز اجرا شود.

متوقف شدن آموزش‌ها

از سوی دیگر جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ریاست‌جمهوری با انتقاد از متوقف شدن  برنامه های پیشگیری از اعتیاد در آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش برنامه‌های پایه‌ای مانند ایجاد ارتباط با انجمن‌های اولیا و مربیان،  آگاهی بخشی به خانواده‌ها و دانش آموزان،  فعال کردن معلمان در موضوع اعتیاد،  برقراری کلاس‌های آموزشی و راه‌اندازی مجدد طرح مهارت‌های زندگی، مدتی است متوقف شده است.

محمدرضا جهانی درباره برنامه‌های ستاد در جهت جلوگیری از کاهش سن اعتیاد در میان دانش آموزان گفت: در آموزش و پرورش چالش جدی برای اعتیاد وجود دارد به‌طوری که در حال حاضر میانگین سن اعتیاد دانش‌آموزان 3/1 سال کاهش یافته است.

وی خواستار تعامل بیشتر آموزش و پرورش با این ستاد شد و تصریح کرد: برای تعامل بیشتر با آموزش و پرورش،  ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعتبار خوبی پیش‌بینی کرده است و از آن‌ها خواسته‌ایم برنامه‌های خود را در قالب برنامه‌های پیشگیری برای ما ارسال کنند.

روع 25درصد اعتیاد از  مدرسه

از سوی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ‌هشدار داد که 25 درصد معتادان،  اعتیاد را از زمان مدرسه شروع می‌کنند.

موسی‌الرضا ثروتی گفت: بر اساس آماری که ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرده است،  25 درصد معتادان،  اعتیاد را از زمان مدرسه شروع کرده‌اند،  20 درصد دانشجویان یکی از انواع مواد‌مخدر سنتی یا صنعتی را مصرف می‌کنند و شیوع اعتیاد و ایدز در گروه معتادان زندانی بسیار نگران‌کننده است.

35هزار نوجوان معتاد

همچنین جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به وجود حدود 30 هزار دانش آموز معتاد در سامانه آموزش و پرورش گفت: برای آینده این جمعیت فعال کشور پوشش برنامه‌های پیشگیرانه در جهت جلوگیری از ابتلای آنان به اعتیاد آنان باید برنامه‌ریزی کرد.

در همین حال معاون مؤسسه تحقیقات داریوش از وجود 35 هزار دانش‌آموزان معتاد در کشور خبر داد و اظهار داشت: متأسفانه اغلب دانش‌آموزان در دوره دبیرستان مواد‌مخدر جدید از نوع شیشه و کراک را می‌شناسند اما مسئولان مدارس در این زمینه اطلاعات کمی دارند.

هومن نارنجی‌ها در نشست پژوهشی و هم‌اندیشی پژوهشگران و کارشناسان سوء مصرف مواد‌مخدر با استناد به آخرین نتایج تحقیقات RCA در زمینه مصرف مواد‌مخدر افزود: اغلب معتادان از سطح تحصیلات پایینی برخوردار بوده و زیر دیپلم و دیپلم هستند و به همین دلیل نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است.

زنگ خطر برای مسئولان

معاون سابق آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش فروردین ماه امسال با اشاره به کاهش سن اعتیاد در کشور تصریح کرد: بسیاری از جوانان در دوره راهنمایی در مدارس کشور به اعتیاد روی می‌آورند.

حسین احمدی با هشدار نسبت به عواقب این موضوع اظهار داشت: مدیران باید کنترل خود را در مدارس نسبت به فعالیت های دانش آموزان بیشتر نمایند تا شاهد فاجعه عظیمی در جامعه فرهنگی کشور نباشیم.

آموزش پیشگیری از اعتیاد

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر نیروی انتظامی از امضای پروتکلی برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان با وزارت آموزش و پرورش خبر داد که بر اساس آن گروه های آموزشی به دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی می روند.


سردار حمید رضا حسین آبادی گفت: اطلاع رسانی در مدارس با تهیه تیزرها و بروشورهای آموزشی همراه است.

همچنین مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: تنها 5درصد دانش‌آموزان زیر چتر پیشگیری آموزش‌وپرورش قرار گرفته اند،  اما با توجه به جمعیت 14 میلیون نفری دانش‌آموزان،  هنوز در ابتدای فعالیت‌های پیشگیرانه از اعتیاد در آموزش وپرورش قرار داریم و فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب پیشگیری از اعتیاد در مدارس باقی مانده که انتظار می‌رود مدیران وزارت آموزش و پرورش و به تبع آن مدارس،  به کاهش این فاصله توجه بیشتری نشان دهند.

امید است وزارت آموزش و پرورش در زمینه اعتیاد دانش‌آموزان،  به جای فرافکنی به فکر راه کارهای علمی و عملی باشد،  زیرا نمی توان موضوع اعتیاد حدود 30 هزار دانش آموز در کشور را کتمان کرد. همچنین کمبود بودجه نمی تواند بهانه‌ای برای انجام ندادن مسئولیت‌ها باشد.

سؤالی که در پایان مطرح می شود این است که آیا برنامه جامعی برای کاهش گرایش به اعتیاد در  نوجوانان  کشور وجود دارد،  و اگر پاسخ مثبت است این برنامه با استفاده از چه ابزارهایی قابلیت اجرایی خواهدداشت.

بنابر اظهارات مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر،  وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تدوین و اجرای طرح جامع آموزشی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از مصرف مواد‌مخدر وروانگردان‌ها در ابعاد شناختی،  مهارتی و نگرشی برای دانش‌آموزان از دوره پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه اقدام کند.

 اجرای برنامه مهارت‌های زندگی در مدارس،  درج متون مناسب و مفید آموزشی در کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی،  اتخاذ تدابیر لازم برای دانش‌آموزان در معرض خطر و رهاسازی دانش آموزان معتاد از بند اعتیاد،  آموزش والدین برای توانمندسازی آن‌ها در جهت مبارزه پیشگیرانه،  تولید بسته‌های آموزشی اعم از کتاب،  نوار و سی دی آموزشی منطبق بر نیازسنجی و بومی‌سازی فعالیت‌ها،  انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی،  استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی در عرصه مبارزه نرم‌افزاری و فرهنگی با مواد‌مخدر و در نهایت ‌تقویت مراکز مشاوره برای گرایش نیافتن دانش‌آموزان به اعتیاد از جمله اقداماتی است که آموزش و پرورش باید به جد در برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در مدارس موردنقد قرار دهد.

کد خبر 35913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز