سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: با توجه به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان، اروپا باید منتظر یک سونامی در زمینه ورود مواد مخدر باشد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم بعد از مراسم امضای اسناد همکاری در حوزه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در نشست خبری افزود: جمهوری اسلامی با اقدامات و کنترل مرزها توانسته است جریان ورود و مصرف مواد مخدر را کنترل کند.

وی گفت : با توجه به افزایش تولید مواد مخدر در 3 سال گذشته در افغانستان، یعنی افزایش از 4‌هزار و200 تن در سال 2005 به 8 هزار و200 تن در سال 2007 ، میزان ورود همچنان ثابت مانده و از 2 هزار و 400 تن فراتر نرفته است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: روند برخورد به گونه ای است که با توجه به نظارت بیشتر بر مرزها تولید مواد مخدر سنگین از جمله تریاک به سمت مواد سبک مانند کراک و شیشه سوق پیدا کرده و این موضوع برای کشور ما خطرناک است.

مقدم افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته با اقدامات موثر در برابر افزایش تولید مواد مخدر مصون شده‌ایم، اما آثار افزایش به کشورهای دیگر باز می گردد. لذا باید این کشورها برای ایفای نقش بیشتر تلاش کنند و مسئولیت‌های بیشتری را به‌عهده بگیرند.

وی درباره کمک‌های سازمان‌های جهانی در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت : اگر چه در سال حدود یک میلیون دلار به ایران کمک می‌شود اما با توجه به هزینه‌های صرف شده فاصله زیادی دارد.

این رویکرد جدید نشان می دهد که نگاه‌های کشورهای اروپایی به این موضوع جدی‌تر شده است.دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برای درمان معتادان به تریاک، شربتی به نام لودانو جایگزین شده است که قرار شد این شربت در یکی از زندان‌ها بر روی معتادان آزمایش شود.

احمدی مقدم گفت: با درمان معتادان به‌وسیله متادون و شربت لودانو دیگر شاهد شکل گیری باندها در انتقال مواد به زندان‌ها نخواهیم بود.

وی درباره مطالبات مردم در حوزه امنیت اجتماعی و برخورد با معتادان گفت : ابتدا طرح نجات در خرداد ماه با جمع آوری معتادان مشخص و خطرناک آغاز شد و چنین افرادی  به مراکز اقامت اجباری و مراکز درمانی هدایت شدند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مطالبه بعدی مردم جمع آوری مواد فروشان بود که خوشبختانه با برخوردی که با این افراد شد، حدود 30درصد ورودی به مراکز درمانی افزایش پیدا کرده است.

40درصد بیش‌از مصرف جهانی موادمخدر تولید می‌شود

نماینده‌دفتر مقابله باموادمخدر و جرم سازمان ملل نیز در این نشست با اشاره به اینکه تولید مواد‌مخدر 40 درصد بیشتر از مصرف جهانی است، اظهار داشت: افزایش تولید مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته، زنگ خطری برای همه کشورهای جهان است.

نماینده دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل، گفت: به طور حتم قاچاقچیان به دنبال بازار مصرف برای این مواد افیونی می‌گردند.

وی تصریح کرد: قاچاقچیان موادمخدر، اضافه تولید را نه تنها از بین نخواهند برد، بلکه‌ تلاش می‌کنند بازار جدیدی با تولید انواع صناعی مواد مخدر و جایگزینی آن‌ها با مواد سنتی، ایجاد کنند.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، زمین زیرکشت خشخاش در افغانستان را برابر با زمین زیر کشت در کشورهای بولیوی، پرو و کلمبیا ذکر کرد و گفت: موارد خوشحال‌کننده‌ای نیز در افغانستان دیده شده است، که یکی از آن‌ها دوبرابرشدن تعداد استان‌های پاک شده از کشت خشخاش است.

وی 2 رویکرد را در مقابله با موادمخدر از نظر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل بااهمیت دانست و کشت جایگزین و تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را این 2 رویکرد عنوان کرد.

آربیتریو همچنین از تشکیل تیمی در سازمان ملل خبر داد که ‌به‌ بررسی چگونگی ارسال پیش سازهای تبدیل تریاک به موادمخدر برای ترانزیت از افغانستان می‌پردازد.

به‌ گفته ‌وی، این تیم در پی آن است مشخص کند مواد مورد نیاز از چه مسیرهایی به افغانستان منتقل می‌شود.

گفتنی است سند پروژه اقدامات ملی پیشگیری از مواد مخدر توسط اسماعیل احمدی مقدم، دبیر‌کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و روبرتو آربیتریو نماینده دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد امضا شد.

کد خبر 36516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز