لیلا خاکسار: مدت زیادی است که بحث تهیه و تنظیم جزوات پیشگیری از اعتیاد برای مقاطع مختلف تحصیلی در ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش و برخی دیگر از دستگاه‌های مرتبط مطرح است.

تهیه این جزوات و کتاب‌ها به منظور اطلاع رسانی به جوانترین و یا به عبارتی در معرض خطرترین گروه سنی جامعه در نظر گرفته شده تا شاید روزنه‌ای از آگاهی و اطلاع رسانی را به روی این قشر حساس جامعه بگشاید و شرایط اطلاع رسانی متناسب با گروه‌های سنی مختلف را فراهم آورده و شاید گامی‌مثبت در جهت پیش گیری از این آسیب جدی جامعه باشد.

با وجود اینکه محمدرضا جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تهیه و آماده چاپ بودن مجموعه کتاب «مهارت‌های زندگی» با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در هر سه مقطع تحصیلی با هماهنگی ستاد و وزارت آموزش‌ و پرورش خبر می دهد و تاکید دارد که،آموزش و پرورش باید هزینه چاپ این مجموعه را بپردازد، اما هنوز هیچ خبری از انتشار این کتاب‌‌ها نیست.

محمدرضا جهانی  جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این که وزارت آموزش و پرورش باید فعالیت و برنامه‌های خود را در زمینه پیشگیری از اعتیاد افزایش دهد، اظهار امیدواری کرد: اهتمام ویژه این وزارتخانه نسبت به اهمیت چاپ مجموعه کتاب مذکور و تاثیر آن در کاهش انحرافات احتمالی دانش‌آموزان به ویژه به سمت اعتیاد ضرورت دارد.

بحث انتشار مجموعه کتاب مهارت‌های زندگی با رویکرد آموزش مهارت‌های نوین زندگی بر اساس روانشناسی مدرن، حدود 2 سال است که در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته، اما با توجه به هزینه بالای چاپ، ‌انتشار این مجموعه تاکنون به تعویق افتاده است.

این درحالی است که چندی پیش فریدی مدیرکل وقت دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ضمن اعلام این مطلب در نشست بررسی سیاست‌های پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر این که پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و تغییر نگرش‌های موجود به این معضل از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش برای جمعیت 15 میلیونی دانش‌آموزان است، گفت: جزوات پیشگیری از اعتیاد در مقطع متوسطه آماده چاپ است که امیدواریم با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر چه زودتر به چاپ برسد.

گاهی‌رسانی هر چه بیشتر به جامعه و تغییر مناسب رویکردهای درمانی و مراقبتی برای کسانی که در دام اعتیاد افتاده‌اند از عمده نیازهای حال حاضر این حوزه است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید به عنوان نهادی که سرنوشت جامعه آینده‌ساز کشور را در مهمترین سال‌های زندگی به دست دارد به پیشگیری از اعتیاد به عنوان مهمترین معضل اجتماعی و سرچشمه بسیاری از معضلات توجه بیشتری کند. فریدی تاکید کرد: برگزاری جلسات متمرکز آگاهی‌رسانی به اولیا و مربیان از مؤثرترین برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی است.

جزوات پیشگیری چاپ نشد

ما چندی پیش مجددا محسن فریدی مدیرکل پیشین دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی وزارت آموزش و پرورش گفت:جزوات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی 5/13 میلیون دانش‌آموز سه مقطع تحصیلی آماده شده اما تا کنون ستاد مبارزه با مواد مخدر برای چاپ آنها اعتبار لازم را اختصاص نداده‌است.

وی افزود: تعداد بسیاری از پژوهشگران حدود 7ماه برای آماده سازی این جزوات تلاش کرده‌اند اما تا کنون ستاد مبارزه با مواد مخدر برای چاپ آنها اعتبار لازم را اختصاص نداده است.

وی تاکید کرد: دستور صریح رئیس جمهوری و مصوبه مدیریت قبلی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز مبنی بر تولید و توزیع این جزوه‌ها بوده است.

فریدی ادامه داد: نسخه آزمایشی این جزوات با موضوعاتی جذاب در مدارس شمال، جنوب و مرکز شهر تهران توزیع شده و نتایج مثبت این آزمایش‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

وی افزود: در جزوه‌های یاد شده اطلاعات لازم در خصوص انواع مواد مخدر سنتی نظیر تریاک، شیره تریاک، هروئین و... و مدرن مانند انواع قرص‌های روان گردان، اکس، مشروبات الکلی، کراک و... و راهکارهای پیشگیری استفاده از آنها به تناسب زبان دانش‌آموزان در سنین مختلف ارائه شده است.

وی، ضمن اظهار نگرانی از آماده نشدن این جزوه‌ها در سال تحصیلی جدید، رقم تمام شده چاپ آن را حدود 1میلیارد تومان اعلام کرد.به گفته فریدی، قرار است دانش‌آموزان از پایه دوم دبستان تا پیش دانشگاهی از این جزوه‌ها استفاده کنند.

سخنان فریدی که اینک در این پست سازمانی قرار ندارد مربوط به دوره خدمت وی می باشد و دکتر ضیاءالدینی که به تازگی در پست مدیر کلی دفتر پیشگیری از آسیب‌های وزارت آموزش و پرورش قرارگرفته ادامه مراحل این جزوات و کتابها را منوط به برگزاری جلسات و نشست‌هایی با مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش می داند.

تهیه یک بروشور  کافی نیست

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این باره گفت: دستگاه‌ها باید مسئولیت بیشتری را در زمینه پیشگیری از اعتیاد تقبل کنند، برای مثال آموزش و پرورش که بسیار پر مخاطب است، باید معضل مواد مخدر را در متون درس‌های آموزشی بگنجاند، اما از 18 سال پیش تاکنون، یعنی از زمان تشکیل اولین جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1368، هنوز در این زمینه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که این امر، غفلت این دستگاه از اهمیت دادن به بحث پیشگیری از اعتیاد در جوانان را می‌رساند.

احمدی مقدم همچنین افزود: متاسفانه زمانی هم که دستگاه‌ها می‌خواهند، برنامه‌ای آموزشی در زمینه پیشگیری از اعتیاد اجرا کنند، مطالبه مقادیر زیادی پول از ستاد دارند که برای مثال تنها یک بروشور چاپ کنند، اما تهیه یک بروشور برای آموزش پیشگیری از اعتیاد کافی نیست.

وی در ادامه با تاکید بر این که آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد از وظایف اصلی آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید زمینه حضور اجتماعی خود جوانان در امر پیشگیری از اعتیاد در جامعه را فراهم کند.

تجربه یک‌بار مصرف مواد مخدر

تاخیر در چاپ این کتاب‌ها و اختلافات درون سازمانی درحالی ادامه دارد که به گفته دکتر حسن رفیعی رئیس مؤسسه داریوش، طبق نتایج به دست آمده از این یک بررسی در سال 1383 با جامعه نمونه یک‌هزار نفری،5 درصد دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی شهر تهران حداقل یک‌بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند که البته نتایج به دست آمده قابل تعمیم به زمان کنونی نیز هست.

وی با اشاره به بررسی انجام شده در زمینه شیوع مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی شهر تهران و با اشاره به علت تعویق در ارزیابی‌های جدید میزان شیوع مصرف مواد مخدر در مدارس، تاکید کرد: متاسفانه آموزش و پرورش در یک سال اخیر از انجام چنین تحقیقاتی در محیط مدارس جلوگیری می‌کند، لذا محققان در این زمینه حتی برای توزیع پرسشنامه با دشواری مواجه می‌شوند.

وی به ایسنا گفت: با توجه به این که دانش‌آموزان معتاد یا از مدرسه اخراج می‌شوند و یا خود توان یادگیری و به مدرسه رفتن را از دست می‌دهند و در نتیجه ترک تحصیل می‌کنند، آمار اعتیاد در دانش‌آموزان الزاما رو به افزایش نیست.

رفیعی خاطر نشان کرد: اما این امر به این معنا نیست که شیوع اعتیاد در گروه سنی دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی رو به افزایش نباشد، لذا باید با همکاری آموزش و پرورش اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری در این زمینه جمع‌آوری شود.

کد خبر 31704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز