چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: از اول دی ماه سال جاری شربت تریاک به صورت آزمایشی در 10 شهر مرکزی کشور توزیع می‌شود.

محمدرضا جهانی، ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با همشهری گفت: این شربت در این مرحله بین 3 تا 4 هزار معتاد به تریاک توزیع خواهد شد و در سال آینده پیش بینی شده که بین 110 هزار نفر از معتادان به تریاک توزیع شود.

وی افزود : شربت تریاک یا دارویی که به نام «اپیوم تینگچر» معروف است،‌ در ایران در مراحل پژوهش است و مراحل پژوهش آن با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک از مزایای آن برای درمان همه معتادان به تریاک استفاده شود.

حسین دژاکام بنیان گذار کنگره 60 نیز در ارتباط با درمان این دارو برای معتادان معتقد است: تجربه سال‌ها برای درمان معتادان نشان می‌دهد که اگر دولت به طور آگاهانه از شربت تریاک برای درمان معتادان استفاده کند، به طور قطع نتیجه می گیرد.

اثرات مثبت و منفی

آذرخش مکری، معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد نیز می گوید: این دارو به صورت محدود در دنیا برای ترک اعتیاد نوزاد مادران معتاد، استفاده می‌شود اما کاربرد آن برای درمان اعتیاد افراد بالغ برای نخستین بار در ایران تجربه می‌شود و هنوز در مرحله تحقیق است.

وی معتقد است : پژوهش کامل استفاده از شربت تریاک در جامعه به حداقل یک سال زمان نیاز دارد، در زمان حاضر یک گروه محدود 60 تا 70 نفره از افرادی که تحت درمان در DIC ها (مراکز درمان گذری اعتیاد) هستند به اضافه چند نفر در خود مرکز مطالعات اعتیاد تحت درمان با شربت تریاک هستند تا نکات مثبت و منفی آن از نظر درمانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی شود.

مکری گفت: هدف از این بررسی‌ها این است که ببینیم شربت تریاک چقدر اثر مثبت دارد و چقدر عوارض منفی و کدام بر کدام می‌چربد.

وی ضمن اشاره به نکات مثبت این شربت می گوید: یکی از نکات مثبت شربت تریاک این است که معتادان به مواد افیونی خیلی راحت به مصرف این ماده عادت می‌کنند و چون شناخت کاملی از این ماده دارند از مصرف آن احساس رضایت می‌کنند، به همین علت ماندگاری روی این ماده برای این معتادان بالاست و قطعاً زمانی که این ماده عرضه شود، تعداد زیادی از معتادان علاقه‌مند خواهند بود که آن را مصرف کنند و روی این درمان می‌مانند.
وی اضافه کرد: نکته مثبت دیگر شربت تریاک این است که تنظیم دوز مصرف آن خیلی راحت است، طول عمر، خواص ماده و عوارض آن خیلی شبیه ماده تریاک است به همین علت اکثر معتادان با آن آشنا هستند، ضمن اینکه عوارض جانبی متادون مثل خواب آوری را ندارد. گر چه گروه هدف متادون، معتادان ترزیقی و گروه هدف شربت تریاک، معتادان به تریاک است.

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: البته عرضه شربت تریاک در سطح جامعه نکات منفی و نگرانی‌های جدی هم دارد که مهم‌ترین آن این است که ممکن است شربت تریاک به دست افرادی بیفتد که برای درمان از آن استفاده نمی‌کنند، بلکه به منظور تفریح و تفنن آن را سوء‌مصرف می‌کنند و این جاست که مسئله نظارت بسیار دقیق در توزیع این شربت مطرح می‌شود.

مکری افزود: مسئله بعدی تبعات اجتماعی توزیع شربت تریاک در جامعه است، اینکه توزیع این دارو چه تغییری در ذهنیت مردم درباره اعتیاد به وجود می‌آورد و آیا ممکن است حساسیت و نگرانی مردم از اعتیاد کم شود که در این صورت ضرر است یا اینکه نگرش معقول تری پیدا می‌کنند. اندازه‌گیری نگرش مردم درباره اعتیاد پس از توزیع شربت تریاک نیازمند یک تحقیق میدانی دقیق است که کار راحتی نیست.

وی گفت: موضوع دیگر ساختار خود شربت است. برخی معتادان می‌گویند مزه شربت تریاک تلخ است یا اینکه با خوردن آن حالت تهوع پیدا می‌کنند، ما هنوز این عوارض را به خوبی نمی‌دانیم و در حال تحقیق هستیم و باید ببینیم چقدر از این مشکلات قابل حل است.

مکری ادامه داد: جمع بندی من این است که فعلاً باید به موضوع شربت تریاک فقط در حد یک تحقیق نگاه کنیم و البته من اصرار دارم که این تحقیق انجام شود‌ زیرا ممکن است نتایج آن برای بهبود زندگی بخشی از معتادان مفید باشد و ما نباید آن‌ها را از یک داروی احتمالی محروم کنیم.

وی افزود: علت دیگری که موجب می‌شود بر ادامه تحقیق اصرار کنم این است که در مرحله تحقیق همه افرادی که  این دارو را مصرف می‌کنند تحت نظارت و کنترل دائمی هستند و نگرانی‌هایی که درباره توزیع آن در جامعه وجود دارد در مدل تحقیقی وجود ندارد، عوارض چندانی هم برای کسی ایجاد نمی‌کند، فقط ممکن است در نهایت بگوییم کم‌تر از حد انتظار سود بردیم.

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: اگر دولت خودش به صورت حساب شده شربت تریاک را در اختیار مصرف‌کنندگان و معتادان قرار دهد پس از یک دوره کوتاه مدت یا میان‌مدت شبکه‌های تأمین کننده مواد مخدر مجبورند عقب‌نشینی کنند، شبکه‌هایی که متأسفانه همیشه موفق‌تر از ما عمل کرده‌اند.

مکری گفت: یک مثال واضح از عملکرد قوی شبکه‌های توزیع مواد؛ این است که توانستند ظرف 2 یا 3 سال یک ماده مخرب به نام کراک را این قدر راحت به جامعه بقبولانند و مشتری پیدا کنند و این نشان می‌دهد عامل سودهای میلیارد دلاری چقدر برای آن‌ها در این زمینه انگیزه ایجاد می‌کند تا طرح‌های خود را به صورت حساب شده جلو ببرند.

کد خبر 38992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز