گروه اجتماعی: بر اساس بررسی‌های انجام شده در یک تحقیق گسترده بر روی 560 هزار نفر از معتادان جمع‌آوری شده در کل کشور مشخص شد، کارگران ساده با 4/22 درصد، بیشترین و کارمندان با 6 درصد کمترین رقم اعتیاد را به خود اختصاص می‌دهند.

این در حالی‌ است که دوستان ناباب با 58 درصد و محیط خانواده با 4‌درصد نیز بیشترین و کمترین سهم را به عنوان علت گرایش به مواد مخدر دارند.

سردار علی‌قلی فودازی جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی ناجا (197) با اشاره به شمار و طبقه‌بندی معتادان در این تحقیق، در پاسخ به پرسش خبرنگاران افزود: همچنین آلودگی محیط مسکونی به مواد مخدر 11درصد و  اختلافات خانوادگی 4درصد در گرایش به مواد مخدر نقش داشته‌اند و این درحالی است که در 37‌درصد موارد، علل گرایش نیز نامشخص است.

به گفته وی بر اساس تحقیق صورت گرفته، روش مصرف در 61 درصد موارد، تدخین ، 10‌درصد استنشاق، 7 درصد بلعیدن و 5 درصد تزریق مواد مخدر بوده است.

بنا بر اعلام جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، افراد 20 تا 25 سال 5 درصد، افراد 25‌تا‌40‌سال 46‌درصد و افراد40‌تا‌60 سال 35‌درصد معتادان جامعه آماری تحقیق یاد شده را تشکیل می‌دهند و در این میان، افراد60 سال به بالا نیز 4/13‌درصد معتادان کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با رد اظهارات برخی مسئولان مبنی بر کاهش سن اعتیاد در کشور تاکید کرد: افراد زیر 15 سال تنها 1/0 درصد معتادان را به خود اختصاص می‌دهند؛ از این رو این موضوع که میانگین سنی معتادان در کشور رو به کاهش است، صحیح نیست.

به گفته سردار فودازی بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مواد مخدر مصرفی از سوی معتادان به این ترتیب است که 70 درصد مصرف به تریاک، 12 درصد به هروئین، 4 درصد به حشیش و 15 درصد به سایر مواد مخدر اختصاص می‌یابد.

جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، از دستگیری 309 هزار قاچاقچی و معتاد از ابتدای امسال تاکنون خبرداد و گفت: این رقم درحالی است که در سال گذشته 318 هزار معتاد و قاچاقچی در کشور دستگیر شدند و در این میان آمار تفکیکی معتادان در 9 ماهه امسال 210 هزار نفر و در سال گذشته 217 هزار نفر بوده است.

وی با اعلام این که تنها 4/0 درصد معتادان افراد 15 تا 20 ساله هستند تاکید کرد: در حال حاضر 2 میلیون معتاد شامل یک میلیون و 200 هزار نفر به صورت دائمی و 800 هزار نفر به صورت تفننی به مواد مخدر اعتیاد دارند. در این میان میزان مرگ و میر معتادان نیز پیش از این، روزانه 5/12 نفر اعلام می‌شد که احتمال کاهش این رقم بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 3 درصد کل معتادان کشور زن بوده و مابقی مرد هستند.

فودازی با اشاره به مصرف قرص‌ها و آمپول‌های روانگردان به افزایش 37 درصدی کشف آمپول‌ها و 56 درصدی قرص‌های روانگردان اشاره کرد و گفت: در 9 ماه امسال، 650 هزار عدد آمپول روانگردان و 612 هزار قرص روانگردان از سوی ماموران مبارزه با مواد مخدر کشف شد که به ترتیب افزایش 37 درصدی و 56 درصدی به دنبال داشت.

وی مسیر ورود روانگردان‌ها به داخل کشور را از طریق کشورهای اروپایی اعلام کرد و افزود: قرص‌ها و آمپول‌های روانگردان از طریق مسافران کشورهای اروپایی به داخل کشور منتقل می‌شود و این در حالی است که آمپول‌های روانگردان تمجیزک و نورجیزک از طریق پاکستان تولید و به کشورمان وارد می‌شوند.

وی تصریح کرد: در داخل کشور هیچ گونه لابراتوار تولید قرص‌های روانگردان وجود ندارد.

کد خبر 41962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز