سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: علاوه بر تحقیقات مسئله محور نیازمند تحقیقاتی هستیم که بتواند آینده اعتیاد کشور را ترسیم کند، برای این کار تکنیک شبیه سازی که در موسسات آینده پژوهی کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود را نیز به کار می‌گیریم.

اسماعیل احمدی مقدم در مراسم پنجمین جشنواره آثار مکتوب در عرصه مواد مخدر و سوء مصرف مواد در مجموعه شقایق ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: شبیه سازی تکنیکی است که در موسسات آینده پژوهی دنیا به خصوص در آمریکا از آن استفاده می‌شود و سعی می‌کنند با آن آینده جهان را به مردم دنیا تلقین کنند.

مشاور رئیس جمهوری گفت: تحقیقات در حوزه مواد مخدر متاسفانه تاکنون حرکت لاک‌پشتی داشته است و از ظرفیت‌های محققان این حوزه به خوبی استفاده نشده است، اما خوشبختانه در دوره اخیر به تحقیقات این حوزه بها داده می‌شود، پژوهش‌هایی که در 2حوزه مسئله محوری و آینده پژوهی است.

وی افزود: تاکنون بیشتر تحقیقات کشور برای حل مسائل پیرامونی بوده است، در این تحقیقات آینده نیز تابعی از گذشته است و دنبال حل مسائل و مشکلات هستیم اما آینده پژوهی که ما کمتر در این زمینه کار کرده‌ایم دنبال حل مسئله نیست بلکه به دنبال ترسیم آینده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: اعتیاد ریشه‌های روانی و اجتماعی مختلفی دارد و تا این علتها بر طرف نشود معلول را که اعتیاد است نمی‌توانیم بر طرف کنیم، دو علت اصلی اعتیاد یکی  فرار از یاس، سرخوردگی و آشفتگی‌هاست و دیگری لذت جویی و تلذذ دنیوی است.

وی گفت: همه این مسائل تابعی از زندگی مدرن است که ارمغان غرب است، انتهای مدرنیسم به سمت ناکجا آباد است چیزهایی که به دست می‌دهد محل شک است اما چیزهایی که از دست می‌رود به وضوح معلوم است.

وی افزود: هیچ فرمول اجتماعی از یک جامعه به جامعه دیگر 100 درصد قابل تعمیم نیست و حتماً باید دانشمندان بومی هر منطقه راهکارهای متناسب با فرهنگ و مسائل آن جامعه پیدا کنند، البته این به معنای آن نیست که نباید از دستاوردهای دیگر کشورها استفاده کنیم.

محمود میرزمانی، رئیس مرکز تحقیق و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این مراسم گفت:‌هدف جشنواره معرفی آثار برتر مکتوب در عرصه مواد مخدر حمایت از پروژه های پژوهشی، پایان نامه‌های دانشجویی، مراکز پژوهشی، کتاب‌ها و نویسندگان آثار مکتوب است و در همین راستا شورای پژوهشی ستاد نیز فعال شده است.

وی افزود: 581 اثر به پنجمین دوره این جشنواره ارسال شد که 314 مورد از این آثار به علت نا مربوط بودن به معیارهای جشنواره حذف شد و از بین بقیه آثار 11 اثر برگزیده معرفی شد که در برخی گروه‌ها رتبه اول نداشتیم چون هیچ اثری نتوانست نمره لازم را کسب کند.

وی افزود: در این دوره هیچ اثری در حوزه آثار مکتوب در زمینه اعتیاد برای کودکان ارسال نشد و در حوزه ادبیات داستانی از 3 اثر ارسالی هیچکدام حائز رتبه نشدند.

کد خبر 40130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز