جمعه ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان چینی موفق به کشف حدود ‪ ۴۰۰‬ژن شده‌اند که ظاهرا علت اعتیاد سریعتر برخی افراد را به مواد مخدر توضیح می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، این کشف زمینه را برای کشف درمان‌های موثرتر و کنترل اعتیاد هموار می‌سازد.

کارشناسان معتقدند ‪ ۶۰‬درصد آسیب پذیری افراد در برابر اعتیاد به مواد مخدر علت ژنتیکی دارد و ‪ ۴۰‬درصد دیگر به دلیل عوامل محیطی است.

محققان در مجله  PLoS Computational Biology‬نوشتند آنها محور توجه خود را بر روی چهار ماده اعتیادآور - کوکایین، افیون، الکل و نیکوتین - قرار دادند و پنج مسیر اصلی یا خط سیر مولکولی را ترسیم کردند که به اعتیاد منجر می‌شود.

در بیماری‌هایی مانند سرطان، این مسیرها به پزشکان کمک می‌کند تشخیص‌ها و پیش بینی‌های دقیق‌تری در مورد روند بیماری انجام دهند.

در مورد مواد مخدر، محققان گفتند این مسیرهای معمولی ساز و کارهای پاداش و واکنش مشترک را در برمی‌گیرد و اهدافی برای درمان‌های موثر اختلالات اعتیادآور خواهد بود.

محققان با مطالعه بیش از هزار تحقیق در ‪ ۳۰‬سال گذشته که ژن‌ها و مناطق کروموزومی را با اعتیاد به مواد مخدر مرتبط دانسته‌اند فهرستی از هزار و ‪ ۵۰۰‬ژن مرتبط با اعتیاد را تهیه کردند.

برخی از این ژن‌ها نسبت به بقیه به دفعات بیشتری در این مسیرها مشاهده می‌شدند و برای همین دانشمندان تعداد آنها را به ‪ ۳۹۶‬ژن کاهش دادند.

کد خبر 41443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز