سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

لیلا خاکسار: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی طرح کارت‌های هوشمند معتادان در سال 88 خبر داد

و در توضیح مطلب، گفت:  معتادان در بسیاری از موارد هویت خود را به درستی اعلام نمی‌کنند و حتی کارت درمانی هم در برخی موارد در مورد این افراد از اعتبار مطلوبی برخوردار نیست، لذا اجرای طرح کارت‌های هوشمند معتادان که با اثر انگشت و علائم زیستی ثبت می‌شود در تشخیص هویت این افراد بسیار موثر است.

اسماعیل احمدی مقدم، در دیدار جمعی از دانشجویان در ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که چرا  با یک طرح ضربتی، معتادان را جمع آوری و درمان نمی‌کنید؟ گفت: ما در مسئله ظرفیت با کاستی‌هایی روبه رو هستیم، به همین دلیل باید مرحله به مرحله گام برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح نجات برای جمع‌آوری معتادان رها و تابلو که از تیر ماه سال جاری در تهران آغاز شده پایان یافته است؟ گفت: این طرح فازهای مختلفی داشته است که نخستین گام آن جمع‌آوری معتادان رها و خطرناک بود.

فرمانده کل نیروی انتظامی تصریح کرد: گام بعدی ، جمع آوری توزیع کنندگان مواد مخدر بود که شاهدیم، در نتیجه این اقدام با افزایش  ۳۳درصدی مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد روبه رو شده‌ایم.

احمدی مقدم در مورد شایعاتی درمورد رهایی معتادان دستگیر شده، گفت: بیش از  ۱۱هزار معتاد به سازمان‌های مردم نهاد و مراکز درمانی فرستاده شده  و هیچ یک از این افراد رها نشده‌اند و در قالب برنامه‌های کاهش آسیب، پیش می‌روند.

وی در پاسخ به این سوال که گمان می‌رود ناجا برنامه‌ای برای ارائه خدمات رایگان به معتادان از جمله سرنگ و کاندوم دارد؟ گفت: این گونه خدمات در دنیا موفق بوده است و توانسته از شیوع بیماری‌های عفونی پیرامون اعتیاد جلوگیری کند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: البته بدون بررسی نتایج احتمالی این طرح و بازخوردهای احتمالی جامعه، اقدامی نخواهد شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با تلاش‌های انجام شده در زمینه درمان، کاهش تقاضا و آسیب، احتمال می‌رود تا سال آینده میزان مواد مصرفی در داخل به کمتر از  ۲۰۰تن برسد.

سردار پاسدار احمدی مقدم همچنین گفت :  هم اکنون میزان مواد مصرفی در کشور نزدیک به  ۸۰۰تن است که با اقدامات انجام شده در زمینه درمان و کاهش آسیب معتادان این میزان در حال کاهش است.

وی برنامه‌های کاهش آسیب را درمان از طریق متادون و شربت تریاک عنوان کرد و گفت:  ۸۴۰هزار معتاد تا پایان سال آینده زیر پوشش طرح درمان قرار خواهند گرفت.

به گفته احمدی مقدم، با این حساب، آمار معتادان کشور را به یک سوم میزان کنونی کاهش خواهیم داد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به این که هم‌اکنون مصرف مواد مخدر سنتی در بین جوانان قبح پیدا کرده و لوکس بودن و تصور شادی‌آور بودن کراک، شیشه، اکستازی، روانگردان‌ها موجب افزایش مصرف مواد صنعتی در این جمعیت شده است، تصریح کرد: قطعا وابستگی به مواد اعتیادآور صنعتی بیشتر و خطرناک‌تر از مواد مخدر سنتی است.

وی با اذعان به این که فرآیند پیشگیری از اعتیاد در ایران گذشته‌گرا و واپس‌گراست، به وجود نداشتن امکان ترک اعتیاد در افراد مسن مصرف‌کننده به ویژه در مناطق محروم و همچنین در مناطقی مانند شمال و شرق که مصرف مواد مخدر سنتی جنبه دارویی دارد، اشاره و تاکید کرد: تنها راه برخورد با این افراد نگه‌داشتن آن‌ها بر درمان‌های نگهدارنده با داروهای جایگزین و حذف حواشی مصرف شخصی مواد مخدر از جمله خرید غیرقانونی با درصد ناخالصی بالاست.

احمدی مقدم همچنین درمورد علت سهولت دستیابی معتادان زندانی کشور به مواد مخدر گفت: قیمت مواد مخدر در زندان 40 تا 50 برابر بیش از خارج از زندان است، زیرا هر چه مسیر دستیابی به مواد مخدر سخت‌تر می‌شود، سود فروش و همچنین احتمال خطر کردن برای فروش این مواد بالا می‌رود، لذا هر وقت که معتادان زندانی اراده کنند، مواد مخدر به دستشان می‌رسد و اگر هم نرسد، از راهکارهایی مانند پودر کردن سوسک و فیبر و کشیدن آن استفاده می‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین به افزایش 30 برابری درمان معتادان با متادون در 9 ماه امسال اشاره کرد و با اعلام این که ایران تا پایان سال، رتبه اول دنیا در متادون درمانی معتادان را کسب خواهد کرد، از برگزاری جشن مهار اعتیاد در ایران با درمان 840 هزار معتاد به ویژه پرخطرترین و پرمصرف‌ترین معتادان تا سال آینده با ارائه شربت جایگزین تریاک خبر داد و افزود: تست آزمایشی این شربت که نام دقیق آن را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید اعلام کند، در زندان‌ها و 10 شهر کشور به زودی آغاز می‌شود.

وی بر نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه نظام آموزش و پرورش کنونی ایران مبتنی بر پرورش نیست و در این بعد لنگ می‌زند، زیرا آموزش‌ها تنها نظری و مقطعی است.

احمدی مقدم در ادامه اعلام کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد، به سهم خود، اعتباری را به آموزش دانش‌آموزان در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر اختصاص دهد، به این صورت که سال آینده 100 هزار دانش‌آموز مناطق پرخطر و پرآسیب به اردوهای کوتاه مدت بروند و در مورد خطرات موجود مواد مخدر آموزش ببینند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد دستگاه‌های خودپرداز سرنگ و کاندوم نیز گفت: در آینده نزدیک اجرای طرح آزمایشی این دستگاه‌ها در 2 منطقه پرخطر و پرآسیب شهر تهران آغاز می‌شود و پس از ارزیابی نحوه استقبال مردم و برخورد آن‌ها با این سیستم در صورت امکان توسعه پیدا خواهد کرد.

احمدی مقدم همچنین در پاسخ به برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه پیشگیری اعتیاد در دانشگاه‌ها و مدارس، به نتایج یک پژوهش که در محیط‌های دانشجویی انجام شده بود، اشاره و اظهار کرد: این پژوهش نشان داد که 60 درصد دانشجویان نوعی از مواد مخدر و اعتیادآور را یک بار تجربه کرده‌اند که البته در این میان مصرف سیگار و قلیان غالب بوده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به این که در این پژوهش تجربه یک یا چند بار مصرف موادی غیر از مواد دخانی مانند موادمخدر، اکستازی، روانگردان‌ها، الکل و مواد توهم‌زا در دانشجویان 16 درصد است، افزود: میزان اعتیاد در این میان یک تا 2 درصد تشخیص داده شده و اگر چه این میزان اندک است، اما زنگ خطر جدی برای مسئولان امر محسوب می‌شود.

کد خبر 38906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز