مینا شهنی: یکی از کوچه‌های باریک 4 راه مولوی خانه‌ای را در خود جای داده‌است که سرپناه زنان معتاد است.

خانه‌ای 4 اتاقه‌، با آشپزخانه‌ای در زیر زمین،  کوچه « برادران حاتمی» کمی آنطرف‌تر از مسجد، رنگ و لعابی به خود گرفته تا از این پس زنان معتاد شب‌ها در کوچه‌ و خیابان‌های شهر طعمه هر حادثه‌ای نشوند.

هرگز نمی‌توان پذیرفت که ظرفیت 35 نفره این خانه بتواند پاسخ‌گوی نیازهای زنان سرگردانی باشد که در سرمای زمستان به سختی شب را به صبح می‌رسانند. روحانی محل در آئین گشایش این مرکز گفت: من خیلی متاسفم ولی به من خبر دادند که در همین سرما تا حالا  تعدادی از این زن‌ها مرده‌اند.

به نظر می‌رسد حاج آقا موسوی، تلاش می‌‌کند تا با این مرکز همکاری خوبی داشته‌باشد و گشایش سرپناه زنان  معتاد را در کنار مسجدش به فال نیک گرفته، شاید چون فکر می‌‌کند که از این پس وقتی زنی به شکایت از نداشتن سرپناه،  در مسجدش را کوفت می‌‌تواند به همسایه‌ای، چند خانه آن‌طرف‌تر،‌ راهنمایی‌اش کند و دیگر غصه نخورد که زنی دیگر به تعداد قبلی اضافه می شود.

فریدبراتی، مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد بهزیستی کشور، در این مراسم گفت: مباحث جدیدی در بحث‌های کاهش آسیب اعتیاد هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته، این روزها همه مدعی درمان معتادان هستند، اما کم‌تر دیده شده که به خدمات اجتماعی و حمایتی توجه شود.او یکی از وظایف سازمان بهزیستی را ،  ساماندهی و ارائه خدمات اجتماعی به معتادان عنوان کرد و افتتاح سرپناه زنان معتاد را نیز  در همین ارتباط دانسته و تاکید کرد که تنها در صورت همکاری مراکز غیردولتی می‌توان به معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی کمک کرد.

به گفته براتی انجمن تولد دوباره با همکاری سازمان بهزیستی کشور سرپناه زنان معتاد را راه‌اندازی کرده‌است. مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی از کمبود بودجه گله کرد و گفت: اعتبار پارسال ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر 4 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که امسال شده 2 میلیارد و 400 که تا حالا با گذشت 10 ماه از سال به ما یک میلیارد 200 میلیون تومان داد ه اند.

به گفته براتی: از یک میلیارد بودجه که قرار بوده از وزارت رفاه برسد تا کنون 67 درصد تامین شده ‌و به بهزیستی رسیده‌است و جالب‌تر این‌که 3 میلیارد تومان هم سازمان مدیریت وقت
تعهد کرده که از طریق ستاد به سازمان بهزیستی برسد که ظاهرا توافق انجام شده ولی پولی به جریان نیفتاده   و اما سهم دفتر پیشگیری و امور اعتیاد از بودجه مصوب سازمان بهزیستی تنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که تا حالا فقط 70 درصدش جاری شده‌است.

این‌ها همه سند مظلومیت سازمانی است که بنا شده تا  از معتادان حمایت کند، به آن‌ها خدمات اجتماعی ارائه و از گسترش اعتیاد جلوگیری کند. اما چرا این سازمان با این همه ماموریت در طلب مال و اموالش توانمند نیست؟

کد خبر 41966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز