لیلا خاکسار: بی توجهی به اشتغال، عدم پذیرش اجتماعی و خانوادگی و عدم امکان حیات از مهم‌ترین مشکلات فرد معتاد است و این طرد اجتماعی هزینه‌های بالایی را بر فرد معتاد و جامعه وارد می‌کند.

احمدی مقدم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این مطلب در گفت وگو با همشهری گفت: به منظور ایجاد اشتغال برای معتادان ،گروهی از دوستان به برخی کشورها که تجارب اشتغال زایی برای معتادان داشته‌اند سفر کرده اند و تجارب به دست آمده‌، نشانگر وجود کارگاه‌هایی در برخی کشورها‌ی پیشرفته است که این کارگاه‌ها فقط مختص افراد معتاد در حال بازپروری و ترک است و افراد عادی اجازه فعالیت و کار در این کارگاه‌ها را ندارند وکار و حمایت‌های مالی و اجتماعی در این کارگاه‌ها می‌تواند پشتوانه بسیار خوبی برای این افراد برای بازگشت دوباره به زندگی عادی باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین می‌افزاید: مذاکراتی با وزارت کار و مسئولان مرتبط با اشتغال صورت گرفته که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در پیش داریم بتوانیم از تجارب به‌دست آمده درخصوص ایجاد اشتغال برای افراد معتاد استفاده کنیم و این مشکل را به شکلی مطلوب حل کنیم.

با توجه به اینکه معتادان اغلب افراد با هوشی هستند و از توانایی‌های زیادی برخوردارند اما به دلیل عدم اعتماد جامعه و خانواده نمی توانند به مشاغل دست  پیدا کنند و نیازمند حمایت جدی مسئولان هستند.

وی افزود: علاوه براین در مرحله اول باید خانواده و جامعه اینها را به عنوان بیمار بپذیرند و درصدد حل مشکل آنها باشند نه اینکه به محض اطلاع از وضعیت اعتیاد آنها را طرد کند.

پرویز افشار مشاور وزیر رفاه نیز در ارتباط با اشتغال معتادان می‌گوید: اولین خواسته معتادان پس از درمان، شغل است و اگر این خواسته مهم مورد غفلت قرار گیرد همه برنامه‌های درمانی بر باد می رود و معتادان دوباره به چرخه اعتیاد و سرقت و سایر انحرافات اجتماعی باز می‌گردند. زیاده خواهی معتادان پس از درمان در اکثر موارد موجب تشدید اختلافات خانوادگی و سایر انحرافات اخلاقی در خانواده‌ها می‌شود.

مشاور عالی وزیر رفاه افزود: مسئله حذف شرط سوء پیشینه معتادان با همکاری قوه قضائیه طی آیین نامه‌ای که به زودی ابلاغ می‌شود حل می‌شود اما محدودیت تضمین وثیقه برای اشتغال معتادان هنوز پا بر جاست و با توجه به وضعیت اجتماعی معتادان، دولت باید به نحوی این مشکل را حل کند.

مشاور عالی وزیر رفاه گفت: تجربه فعالیت من در سازمان زنـدان‌ها نشان می‌دهد، 40درصد زندانیان تا 2سال بعد از آزادی دوباره با جرم مشابه یا گاه همان بزه قبلی به زندان باز می‌گردند که علت آن هم بی توجهی به حمایت‌های اجتماعی از معتادان در جامعه است.

به گفته وی، حدود 45 درصد کل زندانیان کشور ارتباط مستقیم با اعتیاد دارند و 75 درصد آنـان سابقه سوءمصرف مواد مخدر دارند.

وی همچنین می‌افزاید: بی توجهی به اشتغال معتادان پس از درمان آنها همه برنامه‌های مبارزه با اعتیاد را در کشور بر باد می‌دهد و موجب بازگشت مجدد معتادان به اعتیاد و چرخه فساد می‌شود.

با توجه به اینکه در زمان حاضر حداقل یک میلیون و 200 هزار نفر سوء مصرف کننده مواد مخدر داریم و درمان معتادان اولین نیاز آنها برای بازگشت به زندگی سالم است اما متاسفانه هنوز درمان این بیماران از پوشش کافی بیمه برخوردار نیست و متاسفانه با وجود آمارهایی که از تعداد بیمه‌شدگان کشور اعلام می شود، به علت همپوشانی بیمه‌ها تعداد زیادی از مردم که عموماً افراد پایین جامعه و از جمله معتادان هستند، هنوز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

پرویز افشار همچنین در ارتباط با اجرای بیمه معتادان گفت: یکی از دلایل مهم به تعویق افتادن طرح بیمه ویژه افرادمعتاد مشخص نبودن تعداد دقیق معتادان در کشور است که امیدواریم باتوجه به بحث بودجه، هرچه سریعتر این آمار مشخص شود تا وزارت رفاه بتواند با در دست داشتن اطلاعات دقیق از آمار این افراد نسبت به تحت پوشش قراردادن آن‌ها اقدام کند.

وی افزود: برآورد دقیق بودجه برای اختصاص به بیمه این افراد ساده نیست، به‌دلیل این که آماری که در حال حاضر در دست تهیه است براساس میزان مراجعات این افراد به مراکز درمانی به دست می‌آید و منبع دیگری وجود ندارد.

کد خبر 43056

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز