گروه اجتماعی: برنامه‌های پیشگیری از مصرف دخانیات در مدارس به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، سال گذشته اجرا نشد.

مدیر دفتر پیشگیری‌ از آسیب‌های اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در سال گذشته طرح‌های بسیار خوبی را برای پیشگیری از مصرف دخانیات برای مدیران و معلمان مدارس، دانش‌آموزان و اولیای آنها داشتیم که به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم این فعالیت‌های آموزشی را اجرایی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با تخصیص اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 86، خبرهای خوبی در این زمینه برای دانش‌آموزان، اولیای آنها و معلمان مدارس داشته باشد.

گرایش جوانان ایرانی به محصولات دخانی

از سوی دیگر مدیرعامل انجمن زندگی عاری از دخانیات گفت: در حال حاضر، سفره‌خانه‌های سنتی محلی برای گرایش جوانان به محصولات دخانی و گذران اوقات فراغت آنان شده است.

دکتر علی اصغر فرشاد با اذعان به ممنوعیت قلیان در سفره‌خانه‌های سنتی، به مهر گفت: مطالعه‌ای که صورت گرفته، نشان می‌دهد که گرایش جوانان به محصولات دخانی به غیر از سیگار نگران‌کننده است.

ساخت کارخانه تولید سیگار

این در حالی است که عملیات ساخت کارخانه تولید و بسته‌بندی سیگار، هم زمان با هفته مبارزه با دخانیات در شهرستان چالدران آغاز شد. این کارخانه در زمینی به مساحت ۴۲هزار مترمربع و با ۳۰۰میلیارد ریال اعتبار و با تولید ۲۴میلیارد نخ سیگار در سال توسط بخش خصوصی در شهرک صنعتی این شهرستان ساخته می‌شود.

این خبر در حالی بر روی تلکس خبری ایرنا قرار گرفت که هفته دخانیات آغاز شده و همه دست‌اندرکاران مبارزه با دخانیات درگیر برگزاری مراسم و برنامه‌هایی در این خصوص بودند.

احمد دولتخواه مدیر روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در گفتگو با همشهری ضمن اعلام تاسف از وقوع چنین اقداماتی گفت: با وجود زحمات همه  جانبه و چند ساله جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران که منجر به عضویت در کنوانسیون کنترل دخانیات شده است و از سوی دیگر با وجود تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در مجلس شورای اسلامی و با آگاهی از در انحصار بودن صنعت دخانیات به دست دولت، متاسفانه با خبر شدیم یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی ، با استفاده 300 میلیارد ریال اعتبار ملی اقدام به ساخت کارخانه تولید سیگار کرده است.

دولتخواه همچنین در ادامه گفت: جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن اعلام اعتراض شدید خود به این تصمیم مخرب و غیرقانونی از مسئولین ذیربط می‌خواهد تا مجدانه در برابر این تصمیم غیرقانونی که ثمره آن به نابودی کشاندن تعداد بیشتری از فرزندان این مرز و بوم است ایستادگی کرده و با متخلفین برخورد شود.

کد خبر 23048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز