دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: جواد وعیدی، معاون بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی که در وین و پشت درهای بسته با رابرت کوپر، معاون خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد، این مذاکرات را رو به پیشرفت توصیف کرد.

وی افزود: این ملاقات کاری، خوب و سازنده بود، اما نمی‌توان انتظار معجزه خاص و سریعی را داشت.

معاون خاویر سولانا نیز که پس از گفت‌وگوی 5 ساعته با معاون علی لاریجانی با خبرنگاران سخن می‌گفت با تایید سخنان وعیدی تأکید کرد: ما نباید منتظر معجزه‌ای بزرگ باشیم.

وعیدی با اشاره به اینکه این ملاقات براساس توافقی که خاویر سولانا و علی لاریجانی در جریان آخرین دیدار خود در مادرید داشتند صورت گرفت، درباره نتیجه دیدار خود به ایرنا گفت: در واقع سولانا و لاریجانی به کوپر و من ماموریت داده بودند ملاقاتی در سطح کارشناسی انجام بدهیم و در آن مطالب مورد نیاز برای ملاقات بعدی بین این دو مقام را آماده کنیم.

کوپر نیز با تاکید بر اینکه ما تصمیم گیرنده نیستیم، افزود: این یک دیدار برای تدارک ملاقات آتی علی لاریجانی و خاویر سولانا بوده است که طی آن پیشرفتهایی به دست آمد.


ایسنا هم با اشاره به اینکه کوپر از بیان اظهارات بیشتر درباره گفتگوهایش با وعیدی و پاسخ به سوالات دیگر خبرنگاران خودداری کرد، گزارش داد: این احتمال وجود دارد که مذاکرات طرفین در روزهای آتی ادامه یابد، اما یک مقام آگاه در هیات ایرانی حاضر در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی‌در گفت‌وگو با مهر از ادامه یافتن مذاکرات وعیدی و کوپر در هفته‌های آتی خبر داد.

شایعه لغو دیدار وعیدی و ‌هاینونن

این مقام آگاه همچنین ‌شایعه لغو دیدار وعیدی و‌هاینونن، معاون امور پادمان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را رد و اعلام کرد: هیچ برنامه‌ای برای این ملاقات وجود نداشته است.

این درحالی است که خبرگزاری‌های غربی به نقل از دیپلمات‌های حاضر در وین پیش از آن مدعی شده بودند که این دیدار به علت پیشرفت کم ایجاد شده، لغو شده است.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص به نقل از یک دیپلمات مدعی شد: گفتگوهای وعیدی با آژانس از آنجا که ایرانی‌ها نخواستند در این مرحله به طور واقعی گفتگو کنند، لغو شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که دلیل لغو دیدار جواد وعیدی با محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و اولی‌هاینونن، مسوول امور پادمان‌های آژانس، خودداری ایران از عمل به قول خود مبنی بر پاسخگویی به برخی سوالات درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌ بوده است.

یک دیپلمات دیگر ادعا کرد: دلیل لغو ناگهانی این دیدار این بود که انتظار نمی‌رود وعیدی در دیدار با البرادعی و‌هانیونن سخنان مهمی‌را بیان کند.

وعیدی هم در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران تصریح کرد: من قصد ملاقات با البرادعی را نداشتم و هدف من از سفر به وین فقط و فقط مذاکره با کوپر بوده است. حضور من در نشست فصلی شورای حکام امری معمول خواهد بود و برنامه خاصی برای ملاقات با مقامات آژانس ندارم.

مقام آگاه حاضر در مذاکرات وعیدی و کوپر در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه دلیل انتخاب شهر وین به عنوان محل این مذاکرات چیست و آیا این تصمیم با توجه به ارتباط این گفتگوها با همکاری‌های بیشتر ایران و آژانس اتخاذ شده است، گفت: انتخاب وین برای مذاکرات صرفا به دلیل تقارن حضور طرفین در نشست شورای حکام بوده است و ارتباطی میان این مذاکرات ونشست جاری در آژانس وجود ندارد.

بررسی پرونده ایران؛ چهارشنبه 23 خرداد

اما با آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در وین گفت: موضوع ایران در نشست روز چهارشنبه شورای حکام مطرح می‌شود.

فلمینگ در حاشیه اولین روز نشست فصلی شورای حکام در گفت‌وگو با ایرنا افزود: موضوع ایران مربوط به بند ۶‬ دستور جلسه است و رسیدگی به بندهای قبل از آن زمان‌بر است.

وقفه در تلاش‌ها

و بالاخره اینکه آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها نوشت: ایران به گسترش برنامه‌ هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و تلاش‌ها برای جلوگیری از آن با عدم تصمیم‌گیری شورای امنیت در خصوص تحریم‌های جدید فلج شده و تلاش برای آغاز مذاکرات یا بحران به تاخیر افتاده است.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های یاد شده افزود: به خاطر این وقفه، آمریکا و متحدینش به نشست کنونی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌برای اعمال فشار بر تهران چشم دارند.

کد خبر 24122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز