همشهری آنلاین: آلمان و برزیل با ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل خواستار خاتمه یافتن نظارت الکترونیکی افراطی، جمع‌آوری داده‌ها و سایر جاسوسی‌ها در حریم خصوصی افراد شدند.

germany brazil

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس این قطعنامه که دو کشور آن را علنی کردند،‌ به کشور خاصی اشاره نشده است؛ اگر چه دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که کاملا مشخص است منظور برزیل و آلمان، ایالت متحده است که اخیرا به خاطر افشای برنامه نظارت بین‌المللی از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

این پیش‌نویس به شدت نگرانی کشورها را از نقض گسترده حقوق بشر و سوءاستفاده ناشی از داده‌های جمع‌آوری شده از جمله از سایر کشورها خارج از آمریکا ابراز داشته است.

برزیل و آلمان در پیش‌نویس این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تا اقداماتی را برای خاتمه دادن به این گونه نقض‌های حقوق بشر و ایجاد شرایطی برای جلوگیری از این موارد چون اطمینان حاصل کردن از انجام قوانین ملی بر طبق تعهدات قانون حقوق بشر بین‌الملل انجام دهند.

این پیش‌نویس احتمالا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته و تغییراتی در آن حاصل خواهد شد. این کمیته بر حقوق بشر تمرکز دارد. همچنین انتظار می‌رود که این پیش‌نویس اواخر ماه جاری میلادی در این کمیته به رای گذاشته شود و بعداد در ماه آتی میلادی نیز در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

یکی از مقام‌ها در هیات آمریکا به سازمان ملل گفت: ما این پیش‌نویس را دریافت کرده و در حال بررسی و ارزیابی آن هستیم.

بسیاری دیگر از دیپلمات‌ها نیز اعلام کردند که اگر این پیش‌نویس حمایت اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل را کسب نکند، شگفت‌زده خواهند شد.

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هر دو جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند.

پیش‌نویس این قطعنامه به کشورهای عضو سازمان ملل بر ایجاد مکانیسم‌های نظارتی ملی مستقل که قادر باشند از شفافیت و مسئولیت‌پذیری نظارت بر ارتباطات، رهگیری و جمع‌آوری داده‌های شخصی اطمینان حاصل کنند، تاکید می‌کند.

در این پیش‌نویس از ناوی پیلای، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده تا گزارشی را درباره حمایت از حقوق حریم خصوصی داخلی و خارجی مهیا و منتشر کند که شامل نظارت بر اطلاعات، داده‌ها و جمع‌آوری اطلاعات شخصی است.

کد خبر 237270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز