جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید سفارت آمریکا در برلین در سال۲۰۰۸، بیش از ۴۵۰۰نفر مهمان حضور داشتند و جورج بوش پدر روبان قرمز، سفید و آبی ورود به ساختمان را قیچی کرد.

سفارت آمریکا

این ساختمان که در قلب برلین و روبه‌روی بنای مشهور دروازه براندنبرگ قرار دارد، بر دیگر ساختمان‌های مهم حکومتی در پایتخت آلمان ازجمله ساختمان مجلس اشراف دارد و حتی نمایی از ساختمان صدراعظمی نیز از بام آن دیده می‌شود. اما مسلماً‌ هیچ‌کس تصور نمی‌کرد عملیات جاسوسی وسیعی از بام ساختمان صورت می‌گیرد که شامل شنود بسیاری از مکالمات تلفنی در ساختمان‌های دولتی و ازجمله خانم آنگلا مرکل صدراعظم این کشور است.

مشهور است که خانم مرکل بسیاری از کارهای حزبی و دولتی را از طریق تلفن و پیامک انجام می‌دهد. از همین رو، نشریه آلمانی اشپیگل یکشنبه هفته گذشته در گزارش مفصلی که براساس اسناد فاش‌شده ادوارد اسنودن نوشت، بی‌پرده این سفارت را لانه جاسوسی نامید.

تا پیش از آن، شاید تنها اشاره به جاسوسی سفارتخانه‌های آمریکا در جهان و اطلاق عنوان لانه جاسوسی به یک سفارت این کشور مربوط به ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران بعد از انقلاب اسلامی سال1357 بود اما حالا تدریجاً پرده از عملیات جاسوسی گسترده آمریکا در جهان بر می‌افتد و معلوم شده است که تنها سفارت آمریکا در برلین نبوده است که نیروهای سازمان امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به‌طور مشترک عملیات جاسوسی از تماس‌های تلفنی را انجام می‌دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در شهرهایی همچون تل‌آویو، دوبی، پکن، مسکو، مادرید، ژنو، استکهلم، ورشو، بروکسل و نیکوزیا محل استقرار تجهیزاتی است که برای جاسوسی در تماس‌های تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقامات اسرائیلی معتقدند آمریکا مشخصاً به 2 موضوع در ارتباط با آنها علاقه‌مند است:

نخست موضوع مذاکره بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و موضوع برنامه هسته‌ای ایران. گزارش‌ها حاکی از آن است که بر فراز بام ساختمان‌های سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا، تجهیزاتی نصب شده است که صرفاً برای شنود به‌کار می‌رود. کارشناسان معتقدند بعید است که دولت‌های اروپایی کاملاً‌ از عملیات جاسوسی آمریکا بی‌خبر بوده‌ باشند، هرچند که احتمالاً از گستره آن جاخورده‌اند. کیت الکساندر رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا هفته گذشته در کنگره گفت، اطلاعاتی که از تماس‌های تلفنی در اروپا در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد، تماماً از جانب همتایان اطلاعاتی آنها در اروپا به‌دست آنان می‌رسد.

حالا به‌نظر می‌رسد اروپایی‌ها می‌خواهند با افشا کردن وسعت عملیات جاسوسی آمریکا در اروپا از خود رفع اتهام کنند به همین علت‌ هرروز یک کشور اروپایی از جاسوسی آمریکا در خاک خود خبر می‌دهد، ازجمله یونان که چند روز پیش یک روزنامه این کشور از جاسوسی سفارتخانه آمریکا در آتن پرده برداشت.

در این حال، گزارش‌هایی هم از همکاری برخی کشورهای دیگر با فعالیت‌های جاسوسی آمریکا منتشر شده است. برخی مطبوعات سفارتخانه‌های استرالیا را ازجمله دیگر منابع اطلاعاتی دستگاه اطلاعاتی آمریکا قلمداد کرده‌اند.

سند دیگری که ادوارد اسنودن منتشر کرده است، حاکی از آن است که اطلاعاتی که از تجهیزات مراقبت در سفارتخانه‌های استرالیا در جاکارتا، هانوی، بانکوک، کوالالامپور و شهرهای دیگر جمع‌آوری می‌شود، وارد شبکه موسوم به 5چشم می‌شود که این کشور را با آمریکا، انگلیس، نیوزیلند و کانادا پیوند می‌دهد. این 5کشور در چارچوب این برنامه‌ اطلاعاتی را که به‌دست می‌آورند، با هم به اشتراک می‌گذارند. اکنون با گذشت چندین‌ماه از ماجرای فرار ادوارد اسنودن، کارمند سازمان اطلاعات آمریکا معلوم می‌شود که چرا واشنگتن این قدر نسبت به وی حساسیت داشت. باید دید آیا اسناد وی به پایان رسیده است یا باز هم وی بمب‌های خبری دیگری در چنته دارد. 

کد خبر 237146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز