همشهری آنلاین: اسناد انتشار یافته از سوی ادوارد اسنودن نشان‌دهنده همکاری فنی نزدیک و ائتلاف میان سازمان‌های جاسوسی انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد در انجام جاسوسی گسترده در سراسر جهان است.

افشای ائتلاف پنهانی اروپایی‌ها برای جاسوسی‌

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، سرویس‌های اطلاعاتی آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد همگی شیوه‌هایی برای انجام جاسوسی گسترده از اینترنت و ارتباطات تلفنی در پنج سال گذشته پیاده کرده و برای انجام این کار با سازمان جاسوسی GCHQ انگلیس همکاری نزدیک داشتند.

آنگونه که فاش شد، این جاسوسی گسترده از طریق نفوذ مستقیم به کابل‌های فیبرنوری و توسعه روابط پنهانی با شرکت‌های مخابرات اجرا شده است.

بر اساس اسناد متعلق به مقرهای ارتباطاتی دولت انگلیس (GCHQ) که از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شد، یک ائتلاف در زمینه جاسوسی و استراق سمع به سازمان‌های اطلاعاتی هر کشوری اجازه می‌داده تا با شرکت‌های مخابراتی کشور دیگر روابط خوبی برقرار کرده تا با دولت‌های بیشتری جاسوسی‌های اینترنتی را انجام دهند.

این اسناد همچنین تصریح ساختند که سازمان اطلاعات GCHQ انگلیس در مشاوره دادن به همتایان اروپایی خود برای آنکه چطور قوانین محدودکننده اختیارات نظارتی سازمان‌های اطلاعاتی را دور بزنند نقشی موثر داشته‌اند.

این در حالی است که اخیرا دولت‌های آلمان، فرانسه و اسپانیا در خصوص گزارش‌های مبتنی بر اسناد افشا شده ‌آژانس امنیت ملی ‌آمریکا از سوی ادوارد اسنودن نسبت به اینکه ارتباطات ده‌ها میلیون نفر از شهروندان آن‌ها در هر ماه توسط سازمان‌های جاسوسی آمریکا ردیابی می‌شده واکنش خشمگینانه نشان داده‌اند.

کد خبر 237291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز