همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با ابراز خرسندی و رضایتمندی در افشاگری جاسوسی های سازمان های اطلاعاتی آمریکا در این کشور و در سطح جهانی گفت: ماموریتم بطور کامل و با موفقیت انجام شد و از این امر بسیار خشنودم.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، اسنودن روز سه شنبه گفت: در تلاش های افشاگرانه خود به پیروزی دست یافته ام.

وی با بیان این که افشاگری هایش با ارائه اسنادی که در اختیار خبرنگاران قرار داد موفق بوده است، اظهار داشت: هر اقدامی که انجام دادم مورد توجه قرار گرفته و اهمیت فراوان یافت.

اسنودن افزود: قصد متحول کردن جامعه را نداشتم و می خواستم فرصتی به آن داده شود تا به تغییر خود بپردازد.

کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت که افشاگری های وی بخش هایی از اقدامات مخفی و پنهانی سازمان های اطلاعاتی آمریکا را برملا کرد.

اسنودن روز دوشنبه هم در گفت وگو با کانال تلویزیونی ˈگلوبوˈ برزیل با اشاره به ابعاد جهانی جاسوسی های آمریکا گفت: از افشاگری جاسوسی های سازمان های اطلاعاتی آمریکا پشیمان و متاسف نیستم.

وی گفت: گزارش کارشناسان مستقل آمریکایی درباره جاسوسی های الکترونی که با موافقت کاخ سفید انجام گرفته، گام نخست ولی مهم است.

وی افزود: اما این گام برای حل مساله جاسوسی و استراق سمع غیرقانونی توسط آمریکا کافی نیست. این گزارش به منظور اعتمادسازی جامعه آمریکا نسبت به فعالیت های سازمان های اطلاعاتی این کشور تهیه شده است.

اسنودن گفت: مهم ترین نکته گزارش این است که کارکنان کهنه کار مبارزه با تروریسم در آمریکا ادعایی مبنی بر این که با کمک شنودهای الکترونی و جاسوسی از انجام حملات تروریستی جلوگیری شد را تایید نکردند.

وی متذکر شد: برنامه هایی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در جاسوسی های الکترونی استفاده کردند علیه تروریسم نبود بلکه با هدف سوء استفاده در امور دیپلماتیک و برتری اقتصادی و سیاسی انجام گرفته است.

اسنودن گفت: تاکتیک دولت آمریکا از 11 ماه سپتامبر سال 2001 به این صورت بوده است که برای مبارزه با تروریسم هیاهوی تبلیغاتی راه بیندازد و مردم این کشور را در ترس و وحشت نگهدارد و آنها را مجبور به اطاعت از خود کند.

ادوارد اسنودن از ماه ژوئن سال جاری میلادی در مسکو به سر می برد و در ماه سپتامبر از این کشور پناهندگی سیاسی موقت گرفته است.

افشاگری های اسنودن که از طریق برخی رسانه های غربی از جمله روزنامه انگلیسی گاردین صورت گرفت، پرده از جاسوسی های گسترده آمریکا در سطح جهانی کنار زده و مسایل و مشکلات زیادی را در روابط واشنگتن با کشورهای مختلف ازجمله متحدان نزدیکی همچون آلمان به وجود آورده است.

کد خبر 243585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز