همشهری آنلاین: پیش نویس لایحه دولت ژاپن درباره حفظ اسرار دولتی مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان این پیش نویس را به شدت مبهم خوانده و از توکیو خواسته‌اند از اصول بین‌المللی پیروی کند.

japan Diet

خبرگزاری آلمان از توکیو گزارش داد، کازوکو ایتو، دبیرکل "حقوق بشر اکنون" در توکیو گفت لایحه پیشنهادی "می‌تواند طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها را در برگیرد و تقریبا همه‌چیز می‌تواند جزء اسرار محسوب شود. این وحشتناک است."

ایتو گفت نقض‌های حقوق بشر و قانون اساسی که مقامات دولتی مرتکب شوند ممکن است به مدت 60 سال پنهان بماند.

روز دوشنبه مقام ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر از ژاپن خواست نگرانی‌ها مطرح شده در این کشور و در سطح بین‌المللی درباره قانون تشدید مجازات برای افشاکنندگان اسرار دولتی را بررسی کند.

ناوی پیلای، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفته بود: برخی نگرانی‌ها این است که وضوح کافی در این باره چه چیز راز محسوب می‌شود، وجود ندارد.

وی از قانونگذاران ژاپن خواست "بدون آنکه ابتدا پادمان‌های لازم برای حفاظت از حقوق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان که در قانون اساسی ژاپن و حقوق بشر بین‌الملل تضمین شده است، این قانون را تصویب نکنند."

این لایحه هفته گذشته در مجلس عوام و قدرتمند ژاپن به تصویب رسید و انتظار می‌رود مجلس خواص این کشور در چند روز آینده به رای‌گیری درباره آن بپردازد.

دولت اعلام کرده قانون جدید برای حفاظت از همه اطلاعات امنیتی حساس که آمریکا و دیگر متحدانش در جریان تنش‌ها در شرق آسیا فراهم می‌آورند، ضروری است.

کد خبر 241125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز