همشهری آنلاین: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برزیل در آخرین مناظره انتخاباتی دو روز قبل از برگزاری انتخابات (شامگاه جمعه) یکدیگر را به فساد مالی متهم کردند؛ در حالی که نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی دیلما روسف رییس جمهوری فعلی این کشور از حزب کارگر خبر می‌دهد.

 اتهام زنی نامزدهای رقیب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل

به گزارش ايرنا، آخرین مناظره انتخاباتی ديلماروسف و 'آسیو نیوس' از حزب راست میانه سوسیال دمکرات به دلیل گزارش اخیر هفته نامه خبری وژا (Veja) مبنی بر فساد و روشوه گیری در شرکت ملی نفت پترو براس به اتهامات دو طرف علیه یکدیگر منجر شد.

نیوس در این مناظره روسف و 'لوئیس لولا دا سیلوا' رییس جمهوری پیشین برزیل و هم حزبی روسف را به دریافت رشوه در شرکت نفتی 'پترو براس' متهم کرد ، اما روسف این گزارش را رد و وعده داد از نشریه 'وژا' به دلیل انتشار این کزارش کذب شکایت خواهد کرد.

نیوس ادامه داد حزب کارگر که از 12 سال قبل در برزیل قدرت را در دست داشته است، سابقه فساد را حتی در دوران ریاست جمهوری لولا دا سیلوا دارد و به اعضای مجلس این کشور برای رای مثبت به قوانین دولت طی سال های 2003 تا 2011 رشوه پرداخت کرده است.

بخش دیگری از مناظره داغ شب گذشته انتخاباتی میان دو نامزد ،به وضعیت اقتصادی برزیل اختصاص یافت و دو رقیب انتخاباتی در مورد اوضاع اقتصادی و رکود فعلی در این کشور همچنین نرخ تورم که به رقم 6.5 درصد و بالاتر از سقف تعیین شده خود دولت این کشور رسیده است نیز با هم مجادله کردند.

نیوس در این مورد نیز دولت روسف را به نظارت فراوان دولتی بر اقتصاد متهم کرد، با آنکه روسف سعی کرد با اشاره به نرخ پایین بیکاری و افزایش حداقل دستمزد از عملکرد خود دفاع کند.

بر اساس این گزارش گرایش اقشار مختلف جامعه برزیل در انتخابات کاملا متنوع است؛ فقرا به ویژه ساکنان بخش های شمال شرقی به دلیل برنامه های اجتماعی از روسف حمایت می کنند که 50 میلیون نفر جمعیت این کشور از آن نفع برده اند و دست کم 40 میلیون نفر را طی 12 سال گذشته از فقر مطلق رها کرده است.

اما طبقه برتر جامعه از سیاست های دولت در زمینه اقتصادی ناراضی اند و می خواهند به روزهایی برگردند که سیاست های بازار آزاد در این کشور حاکم بود.

طبقه متوسط نیز در جنوب شرقی این کشور و مناطق صنعتی شده با فساد فراوان و خدمات عمومی ضعیف مخالف اند و در سال جاری بارها علیه این وضع تظاهرات کرده اند. بنابر این اکنون جنگ اصلی بین طرفداران روسف و مخالفان دولت اوست.

بر اساس این گزارش ها نظرسنجی ها از پیشی گرفتن روسف، رهبر حزب کارگر از نیوس حکایت دارد. 'ائلو بایا'، تحلیلگر سیاسی با مسلم خواندن پیروزی روسف می گوید: روسف در نظرسنجی ها با رقیبش آشکارا فاصله دارد و رقابت آنها شانه به شانه نیست. فاصله شش تا هشت درصدی او با رقیبش جای شکی باقی نمی گذارد. این میزان سه برابر بزرگ تر از احتمال خطا در نظرسنجی ها است.

این درحالی است که پیش از این موسسه 'سنسوس' برزیل بر اساس نظرسنجی اعلام کرده بود نیوس در رقابت با روسف با اختلاف زیادی، پیروز انتخابات یکشنبه چهارم آبان 93 خواهد شد.

نیوس، نامزد سوسیال دمکرات ها، دولت تحت رهبری روسف را به مدیریت بد اقتصاد، فساد مالی و رشوه گیری در 'پترو براس' بزرگ ترین شرکت ملی نفت برزیل، متهم می کند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل روز یکشنبه5 اکتبر 13 مهربرگزار شد؛ بر اساس نتایج به دست آمده روسف شصت و شش ساله با کسب 41.59 درصد و نوس پنجاه و چهار ساله با کسب 33.55 درصد آرا، به دور دوم رقابت ها رفتند. در انتخابات برزیل بیش از 142 میلیون نفر برای رأی دادن، واجد شرایط هستند و دور دوم انتخابات فردا 26 اکتبر(چهارم آبان ) برگزار می شود.

کد خبر 275875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha