جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محاکمه رئیس‌جمهوری پیشین آلمان در دادگاهی در هانوفر آغاز شد. کریستین وولف متهم است که در سال ۲۰۰۸ میلادی به دوستی که ۷۵۰ یورو از مخارج سفر شخصی او به مونیخ را پرداخته، "منفعت" رسانده است.

آغاز محاکمه رئیس‌جمهوری پیشین آلمان

به گزارش ایسنا، روز پنج‌شنبه دادگاهی در هانوفر، مرکز ایالت نیدرزاکسن آلمان، رسیدگی به پرونده و اتهام‌های کریستین وولف و دوست تهیه‌کننده‌ او، دیوید گرونه‌وولد را آغاز کرد.

رئیس‌جمهوری پیشین آلمان پیش از ورود به سالن دادگاه در جمع خبرنگاران ابراز اطمینان کرد که به تمام اتهام‌ها پاسخ خواهد داد، زیرا "در تمام دوران خدمتش خلافی مرتکب نشده" است.

وولف از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میلادی نخست‌وزیر ایالت نیدرزاکسن و پس از آن رئیس‌جمهوری آلمان بود. وی ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۲ روز پس از لغو مصونیت سیاسی‌اش توسط دستگاه قضایی آلمان از مقام خود استعفا داد.

محاکمه به خاطر ۷۵۳ یورو و ۹۰ سنت

وولف که خود را نسبت به اثبات بی‌گناهی‌اش در دادگاه مطمئن نشان می‌داد تاکید کرد که مایل است پس از ختم دادرسی دوباره به مسائلی بپردازد که دل‌مشغولی همیشگی وی بوده‌اند.

آنچنان که در کیفرخواست مطرح شده ماجرایی که رئیس‌جمهوری پیشین آلمان را به کناره‌گیری و محاکمه کشانده پرداخت بخشی از مخارج اقامت او و همسرش توسط دیوید گرونه‌وولد، در سفری به مونیخ در سال ۲۰۰۸ بوده است.

سفر کریستین وولف و همسرش برای شرکت در جشن اکتبر انجام شد که هر سال در مونیخ برگزار می‌شود. مطابق کیفرخواست گرونه‌وولد ۷۵۳ یورو و ۹۰ سنت از مخارج هتل، شام و دیدار از جشن اکتبر دوستانش را پرداخت کرده است.

دادستان وولف را متهم می‌کند که پس از این سفر به دوست تهیه‌کننده‌اش کمک کرده تا برای فیلمی که قصد ساختنش را داشته از حمایت مالی کمپانی زیمنس برخوردار شود. جنجال‌هایی که بر سر این پرونده برپا شد یکی از علت‌های جدایی وولف و همسرش عنوان می‌شود.

احتمال طرح اتهام‌های جدید

فرانک روزنو، قاضی شعبه ۱۲۷ دادگاه هانوفر نخستین جلسه دادرسی را مطابق برنامه ساعت ده صبح پنج‌شنبه آغاز کرد. دادگاه اندکی بعد به علت اعتراض یکی از وکلای گرونه‌وولد به حضور پرشمار روزنامه‌نگاران نسبت به تماشاگران عادی در سالن، حدود نیم ساعت متوقف شد.

در ادامه رسیدگی به پرونده وولف و دوست تهیه‌کننده‌اش رسما آغاز شد. در نخستین نشست دادستان کیفرخواست را خواند. کریستین وولف در واکنش به اتهام‌های مطرح شده گرونه‌وولد را دوست نزدیک خود خواند و تاکید کرد که "سیاست‌مداران نیز حق دارند دوستانی داشته باشند."

میشائیل ناگل، وکیل وولف در بیانیه‌ای با اشاره به سابقه سیاسی موکلش اتهام سوءاستفاده چند صد یورویی علیه او را باورنکردنی و دور از ذهن خوانده است.

برخی از ناظران معتقدند مسئله فقط چند صد یورو نیست و ظاهرا قرار است در جریان رسیدگی به این پرونده به موارد دیگری از "سودجویی و سودرسانی" میان متهمان پرداخته شود.

محاکمه‌ای بی‌سابقه در آلمان

مطابق اسنادی که نسخه‌ای از آن در اختیار شبکه اول تلویزیون آلمان قرار گرفته، دادگاه در نظر دارد رابطه میان رئیس‌جمهوری پیشین آلمان و دوست تهیه‌کننده‌اش را در برهه زمانی گسترده‌تری بررسی کند. گفته می‌شود در چند مورد دیگر نیز گرونه‌وولد مخارج چند سفر تفریحی وولف و همسرش را پرداخت کرده است.

لغو مصونیت سیاسی و محاکمه رئیس‌جمهور در تاریخ آلمان سابقه نداشته است.

دادستان پیشنهاد کرده بود پرونده وولف و گرونه‌وولد در ازای پرداخت جریمه مختومه اعلام شود اما متهمان با تاکید بر بیگناهی خود این پیشنهاد را نپذیرفتند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله،‌ قرار است ۴۶ شاهد به دادگاه دعوت شوند که برخی از آن‌ها از شخصیت‌های سیاسی آلمان هستند. پیش‌بینی می‌شود دادرسی در ۲۲ جلسه انجام شود و آوریل سال ۲۰۱۴ خاتمه یابد.

کد خبر 238740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز