همشهری آنلاین: روزنامه آلمانی بیلد ام سونتاگ در مطلبی فاش کرد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که طبق گزارش ها ازسال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شده بود، اطلاع داشته است.

اوبامااز شنود مکالمات تلفنی مرکل مطلع بود

به گزارش روزیکشنبه ایرنا به نقل ازخبرگزاری فرانسه،این روزنامه از قول منابع اطلاعاتی آمریکا نوشت: کیت الکساندر رییس وقت آژانس امنیت ملی امریکا در سال 2010 میلادی اوباما را از شنود مکالمات تلفن همراه مرکل مطلع کرده بود.

این روزنامه به نقل ازیک مقام ارشد آژانس امنیت ملی آمریکا می افزاید:اوباما نه تنها دستور توقف این عملیات را نداده بود بلکه اجازه داد که این عملیات ادامه یابد.

هفته نامه اشپیگل با درج مطلب مربوط به شنود مکالمات تلفنی مرکل گزارش داد: اسناد فاش شده آژانس امنیت ملی آمریکا حاکی از این است که تلفن مرکل در فهرست اهداف مورد جاسوسی از سال 2002میلادی تاکنون قرار داشته و تا چندین هفته پیش از سفر اوباما به برلین درماه ژوئن (خرداد) شنود می شده است.

براساس این گزارش، با فاش شدن شنود مکالمات تلفن همراه مرکل توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا که بیم آن می رود موجب تیرگی روابط کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس شود، آلمان هفته آینده روسای بخش جاسوسی این کشور را به آمریکا اعزام خواهد کرد.

شنود مکالمات مرکل از سوی آمریکا به بیش از یک دهه قبل بازمی گردد

افشای شنود مکالمات تلفن همراه انگلا مرکل صدراعظم آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا با انتشار گزارش جدید نشریه اشپیگل مبنی بر اینکه مکالمات تلفنی مرکل از سال 2002 از سوی این آژانس آمریکایی شنود می شد، وارد مرحله ای جدید شد.

شبکه تلویزیونی ˈفرانس24ˈ روز یکشنبه با قرار دادن این افشاگری تازه در صدر اخبار بامدادی امروز خود، به نقل از هفته نامه آلمانی اشپیگل اعلام کرد، مکالمات مرکل از بیش از 10 سال پیش در فهرست استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داشت.

به نوشته اشپیگل، تلفن همراه مرکل ظاهرا از سال 2002 میلادی در فهرست شنود مکالمات بخش خدمات سری آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفت.

اشپیگل خاطر نشان کرد، این اطلاعات با کمک سفارت آمریکا در برلین تهیه و برای آژانس امنیت ملی این کشور ارسال می شد.

شبکه ˈفرانس24ˈ به نقل از اشپیگل افزود، هنوز مشخص نیست کدام اطلاعات در این شنود تلفنی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

به نوشته این نشریه آلمانی، تمامی مکالمات تلفنی مرکل حتی پیش از آنکه وی به مقام صدر اعظمی برسد، ضبط می شد و شماره تماس های وی در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکل قرار می گرفت.

طبق اعلام ˈفرانس 24ˈ، گزارش اخیر اشپیگل به روابط برلین و واشنگتن لطمه خواهد زد.

گفتنی است، طی روزهای گذشته سریال شنود مکالمات تلفنی و جمع آوری اطلاعات توسط آژانس امنیت ملی آمریکا از کشورهای مکزیک، برزیل و فرانسه، به اسپانیا کشیده شد.

وزرات خارجه کشورهای فرانسه، آلمان و اسپانیا به دنبال برملاشدن شنود مکالمات تلفنی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات و شهروندان این کشور، هفته گذشته سفیر آمریکا را در کشورهای متبوع خود برای دادن توضیح فرا خواندند.

سایت اینترنتی آژانس امنیت ملی آمریکا ˈnsa.govˈ روز جمعه از سوی هکرهای ناشناس مورد حمله سایبری قرار گرفت و در حال حاضر، کاربران در سراسر جهان امکان دسترسی به آن ندارند.

این درحالی است که سخنگوی این سایت ضمن رد هک آن، گفت که این مشکل مربوط به سرور سایت است.


آمریکا با استفاده از پایگاه جاسوسی خود در انگلیس تلفن مرکل را شنود کرده است

از سوی دیگر  یک نشریه انگلیسی روز یکشنبه فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا(ان اس ای) احتمالا از طریق پایگاه جاسوسی خود در شمال انگلیس تلفن آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و مقامات دیگر کشورها را شنود کرده است.

به گزارش ایرنا، ˈمیل آن ساندیˈ به نقل از یک فرد افشاگر به نام جی. کرک ویبی که سه دهه سابقه همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا را در پرونده خود دارد، این موضوع را افشا کرد.

وی به نشریه انگلیسی گفته است: آمریکا با استفاده از ایستگاه جاسوسی خود که در پایگاه هوایی ˈمنویث هیلˈ در منطقه یورکشایر انگلیس مستقر است، مکالمات تلفنی مرکل و 35 تن دیگر از رهبران جهان را شنود می کرده است.

وی افزوده است: اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی احتمالا یا بطور مستقیم از طریق این پایگاه جمع آوری شده و به آمریکا ارسال می شده است و یا در این پایگاه بررسی و تحلیل می شده و سپس در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می گرفته است.

به گفته <<کرک ویبی>> اگر این اطلاعات از طریق این پایگاه جمع آوری نشده باشد، تقریبا بطور قطع و یقین توسط کارشناسان مستقر در این پایگاه برای استفاده تحلیل و فرآوری شده است.

وی همچنین تاکید کرده است که عملیات شنود و استراق سمع در این پایگاه ˈمنویث هیلˈ با اطلاع کامل مقامات انگلیسی انجام می شده است.

ˈمنویث هیلˈ بزرگترین پایگاه جاسوسی و استراق سمع آمریکا در قاره اروپا به شمار می رود.

نشریه <<میل آن ساندی>> افزود: وزارت دفاع انگلیس با تکرار این جمله که ما در مورد مسائل اطلاعاتی اظهار نظر نمی کنیم، از هرگونه موضع گیری نسبت به اظهارات این افشاگر آمریکایی خودداری کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین دو روز پیش فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا تماس های تلفنی 35 نفر از رهبران کشورهای جهان را شنود کرده است.

بر اساس یکی از اسنادی که از طریق ادوارد اسنودن مامور افشاگر و سابق سازمان ˈسیاˈ به دست گاردین رسیده، مقامات آمریکایی بیش از 200 شماره تلفن را برای استراق سمع در اختیار آژانس امنیت ملی قرار داده بودند که شماره رهبران 35 کشور نیز در بین این شماره ها بوده است.

این روزنامه چاپ لندن در مطلب خود اشاره ای به نام این رهبران نکرده است ولی بر اساس افشاگری های قبلی، تلفن صدراعظم آلمان و رییس جمهوری برزیل توسط آژانس امنیت ملی آمریکا شنود شده و همین مساله باعث ایجاد تنش در روابط این کشورها با واشنگتن شده است.

گاردین نوشت: سند محرمانه اخیر که یک یادداشت آژانس امنیت ملی آمریکا است نشان می دهد که شنود و جاسوسی تلفن های رهبران خارجی یک حادثه منحصر بفرد نبوده، بلکه این آژانس بطور مستمر این کار را انجام می داده است.

این روزنامه افزود: آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین از مشتریان مصرف کننده محصولات خود که دستگاه هایی نظیر کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع هستند خواسته بود که شماره های موجود در دفترچه تلفن های خود را با آژانس به اشتراک بگذارند تا آنها را به فهرست استراق سمع خود اضافه کند.

به نوشته گاردین، شماره تلفن 200 نفر از جمله 35 نفر از رهبران جهان توسط یک مقام آمریکایی که نام او مشخص نیست در اختیار آژانس امنیت ملی قرار داده شده و تاکید شده بود که فورا شنود شوند.

این روزنامه افزود: یادداشت محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا مربوط به سال 2006 میلادی است و خطاب به ماموران واحد موسوم به اس آی دی آژانس امنیت ملی نوشته شده است.

نشریه اشپیگل چاپ آلمان نیز به نقل از اسناد محرمانه افشا شده توسط اسنودن نوشت: تلفن صدراعظم آلمان از سال 2002 تا همین اواخر شنود می شده است.

کد خبر 236532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز