دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نواز شریف برای نخستین‌بار از زمان رسیدن مجدد به نخست‌وزیری پاکستان در حالی راهی واشنگتن شده که با وجود تنش‌های مختلف در روابط دوطرف طی حداقل ۲ سال گذشته اکنون به‌نظر می‌رسد هر دو کشور برای پایان اختلاف‌ها خیز بلندی برداشته‌اند.

جان کری

همزمان با سفر شریف، دولت آمریکا بدون اطلاع‌رسانی رسانه‌ای تصمیم به از سرگیری کمک‌های مالی این کشور به پاکستان گرفت تا چراغ سبز خود را برای شکستن یخ رابطه 2کشور نشان دهد. دوطرف مسائل مهمی برای بحث و گفت‌وگو طی این سفر دارند اما شاید مهم‌ترین آنها را بتوان مسئله حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا و مسئله صلح با طالبان در آستانه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به‌حساب آورد.

درحالی‌که روزگذشته نخست‌وزیر پاکستان به دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا رفت منابع آگاه در دولت آمریکا اعلام کردند که این کشور قصد دارد با مجوز کنگره کمک نظامی و اقتصادی خود به پاکستان که بالغ بر 6.1 میلیارد دلار می‌شود را از سر بگیرد؛ کمک‌هایی که با بالا گرفتن اختلاف‌ها میان 2کشور بر سر عملیات نیروهای ویژه آمریکا در پاکستان برای کشتن بن‌لادن به حال تعلیق درآمده بود. علاوه بر این چراغ سبز مهم برای پاکستانی‌ها که با مشکلات مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند روز گذشته جان کری هم اسلام‌آباد را وزنه‌ای مهم برای ثبات در منطقه خواند تا نشان دهد همه‌‌چیز در مسیر حل و فصل اختلاف‌ها پیش‌می‌رود.

کری که در‌ماه آگوست به پاکستان سفر کرده بود در نشستی خبری، پاکستان را کشوری با دمکراسی خواند که به سختی برای بهبود وضعیت اقتصادی خود تلاش می‌کند و در حال دست و پنجه نرم‌کردن با افرا‌ط‌گرایی است. نخست‌وزیر پاکستان که انتقاد از حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا یکی از محورهای تبلیغات انتخاباتی‌اش بوده اما برخلاف کری در نشست خبری مشترک ترجیح داد سکوت کند تا احتمالاً حرف‌هایش را پس از دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در روز چهارشنبه بزند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا در مناطق مرزی پاکستان که باعث مرگ غیرنظامیان زیادی شده از مهم‌ترین محورهایی است که شریف قصد دارد در دیدار با اوباما مطرح کند. ۴روز پیش از سفر شریف، بن امرسون گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در گزارشی از کشته شدن ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در حملات پهپادهای آمریکا خبر داد که حداقل ۴۰۰ نفر آنها غیرنظامیان پاکستان بوده‌اند.

همچنین مشکلات اقتصادی و وضعیت انرژی پاکستان هم مسائل مهم دیگری هستند که شریف تلاش دارد با گرفتن کمک‌های خارجی برای حل و فصل آنها وارد عمل شود. روابط آمریکا و پاکستان در سال ۲۰۱۱ و به‌دنبال حمله نیروهای ویژه آمریکا به شهر ابوت‌آباد و کشتن اسامه بن‌لادن دچار تنش جدی شد و نمایندگان پارلمان پاکستان اقدام دولت اوباما را به‌خاطر نقض حاکمیت این کشور محکوم کردند. علاوه بر این کشته شدن سربازان پاکستانی در حمله نیروهای ناتو و همچنین قتل 2غیرنظامی در لاهور به‌دست یک پیمانکار سیا اختلاف‌ها میان دوطرف را رقم زد.

مسئله نیاز دو‌طرفه

در شرایط فعلی هر دو طرف نیاز به کنار گذاشتن اختلاف‌ها دارند. دولت شریف با مشکلات جدی به‌ویژه در حوزه‌های اقتصاد و انرژی دست و پنجه نرم می‌کند و قطع هر روز برق در شهرهای مختلف مردم این کشور را کلافه کرده است. در مقابل آمریکایی‌ها هم‌اکنون در کنار امضای توافقنامه امنیتی با افغانستان در تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح با طالبان هستند تا بتوانند مسیر خروج نیروهای خود را در سال ۲۰۱۴ تأمین کنند.

پاکستانی‌ها طی هفته‌های گذشته با آزادی تعدادی از مقام‌های ارشد طالبان نشان داده‌اند قصد همراهی با آمریکا در این مسیر را دارند. علاوه بر این بهترین مسیر برای خارج کردن تجهیزات و تسلیحات سنگین آمریکا از افغانستان مسیر پاکستان به‌حساب می‌آید و به همین‌خاطر واشنگتن نیاز دارد تا از همکاری کامل اسلام‌آباد مطمئن باشد.

کد خبر 235901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز