همشهری آنلاین: جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفته است وی پیش از برگزاری مذاکرات آتی در ژنو درباره بحران کنونی در سوریه، هفته آینده برای مذاکره با هوادارن گروه‌های مخالف سوری به لندن سفر می‌کند.

به گزارش پرس تی وی،  جان کری روز پنج شنبه (۲۵ مهر) در مصاحبه با شبکه رادیویی «نشنال پابلیک ردیو» گفت: «من سه شنبه آینده در لندن با گروه های حامی مخالفان دیدارهایی دارم. ما درباره کنفرانس ژنو گفتگو خواهیم کرد.»

کری که ماه گذشته با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کرد، گفت، وی معتقد است که مسلما، هیچ راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد. توافق کری و لاوروف سبب شد که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا از طرح خود برای حمله نظامی علیه سوریه صرف نظر کند.

کری افزود: «در صورتی که این درگیری ادامه پیدا کند، تنها نوعی تخریب و ایجاد فاجعه انسانی برای ساکنان در این منطقه ادامه خواهد داشت.»

مذاکرات آتی در ژنو به عنوان گزینه ای برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران کنونی در سوریه مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه گفته است که این مذاکرات ممکن است در روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر برگزار شود.

این در حالی است که شورای به اصطلاح ملی سوریه که بزرگترین جبهه مخالف در میان ائتلاف مخالفان سوریه که از حمایت کشورهای خارجی برخوردارند، هفته گذشته اعلام کرد که این گروه در صورتی که نماینده دولت در این کنفرانس حضور یابد، در این مذاکرات حضور نخواهد یافت و از این ائتلاف کناره گیری خواهد کرد.

سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس گزارش های منتشره، قدرت های غربی و متحدان شان در منطقه، به ویژه کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه، مهمترین حامیان شبه نظامیان معارض در سوریه به شمار می‌آیند.

براساس اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه، تاکنون بیش از یکصد هزار نفر کشته و میلیون ها نفر بی خانمان و آواره شده‌اند.

کد خبر 235354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز