همشهری آنلاین: گلن گرینوالد خبرنگار سابق نشریه انگلیسی گاردین که برای نخستین بار افشاگری های ادوارد اسنودن را منتشر ساخت، اعلام کرد واشنگتن تمامی کشورهای آمریکای لاتین را مورد جاسوسی قرار داده است.

گلن گرینوالد خبرنگار سابق نشریه انگلیسی گاردین

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه گزارش داد گرینوالد که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد گفت که هر مورد در منطقه را گزارش خواهد داد و هشدار داد جاسوسی های بیشتری از آمریکا را دراین زمینه منتشر و آشکار می سازد.

اظهارات و هشدار گرینوالد به دنبال خشم و درخواست توضیح مقامات فرانسوی و مکزیکی از آمریکا در روز دوشنبه بنابر گزارش هایی مبنی بر جاسوسی آمریکا از کشوری های خود ، صورت می گیرد.

بنابراین گزارش گرینوالد که هم اکنون در برزیل به سر می برد از طریق ویدئو کنفرانس در شصت و نهمین مجمع انجمن مطبوعات آمریکا سخن می گفت اظهار داشت چندین نشست آمریکای لاتین از جمله نشست سازمان دولت های آمریکایی و همچنین مذاکرات پیمان تجارت آزاد از سوی آمریکا مورد جاسوسی قرارگرفته است. وی وارد جزئیات این موارد نشد.

روز گذشته وزارت خارجه فرانسه به دنبال گزارش روزنامه فرانسوی لوموند مبنی بر شنود بیش از 70 مکالمه تلفنی شهروندان فرانسوی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا ، سفیر آمریکا در پاریس را فراخواند.

درهمین حال وزارت خارجه مکزیک نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه ای خواستار پاسخ فوری واشنگتن درمورد جاسوسی و هک کردن پست الکترونیک ˈانریکه پنا نیه توˈ رییس جمهوری این کشور شد.

ˈدلما روسفˈ رییس جمهوری برزیل نیز که کشورش از دیگر اهداف این جاسوسی بوده است، نه تنها این موضوع را به نشست مجمع عمومی سازمان ملل کشاند و در سخنرانی خود در این مجمع، دولت آمریکا را مورد عتاب قرار داد، بلکه دیدار برنامه ریزی شده اش از واشنگتن را هم لغو کرد.

افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از اتباع و دولتمردان سایر کشورها، تنش در روابط و مناسبات خارجی واشنگتن را موجب شده است.

کد خبر 236040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز