همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی گاردین روز جمعه در گزارشی به نقل از ادوارد اسنودن افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از شنود مکالمات تلفنی ۳۵ نفر از رهبران کشورهای مختلف جهان از سوی این سازمان خبر داد.

ایرنا نوشت: در تارنمای اینترنتی این روزنامه آمده است: براساس افشای اسناد طبقه بندی شده سیا توسط اسنودن افسر سابق این سازمان، دولت آمریکا مکالمات تلفنی 35 رهبر جهان را شنود کرد.

براساس این گزارش، بخش محرمانه سیا همواره از ادارات خاص خود در کاخ سفید، سنا و کنگره و نیز وزارت دفاع خواسته است تا شماره تلفن های رهبران و دیپلمات ها و مقام های امنیتی کشورهای مختلف را برای شنود و ضبط همه مکالمات داخلی و بین المللی آنها در اختیار این سازمان قرار دهند.

این گزارش حاکی است تنها در یک مورد از این پرونده های شنود غیر قانونی سیا که از سوی مقام های آمریکایی در اختیار سیا قرار گرفته است، شنود 200 مکالمه از 35 رهبر جهان ثبت و ضبط شده است که 43 مورد از این شماره تلفن ها ناشناس بوده اند.

این روزنامه از شنود مکالمات تلفن همراه ˈآنکلا مرکلˈ صدراعظم آلمان توسط سیا نام برد که موجب اعتراض شدید مرکل و درخواست وی برای توضیح این اقدام از سوی ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا شد.

کد خبر 236195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز