همشهری آنلاین: جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی در اشاره به شکست سیاسی در حل بن بست مالی و افزایش سقف بدهی‌های آمریکا، هشدار داد این کشور به سوی خطر پیش می‌رود.

Jim Yong Kim

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه گزارش داد، رییس بانک جهانی در مراسم اختتامیه نشست سالانه صندوق بین المللی پول در واشنگتن گفت: ما هم اکنون پنج روز تا لحظه بسیار خطرناک فاصله داریم.

یونگ کیم گفت، اقتصاد آمریکا و جهان با نرخ بهره بالایی مواجه است و چنانچه کنگره سقف استقراضی 16تریلیون و 700 میلیارد دلاری خود را افزایش ندهد، کاهش اعتماد و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

بنابراین گزارش، خزانه داری آمریکا گفته است، بزودی و در صورت عدم افزایش سقف بدهی دولت تا 17 اکتبر (25مهر) با نبود نقدینگی کافی در پرداخت وجوه دولت مواجه خواهد بود.

این امر موجی از نگرانی را به همراه دارد که واشنگتن با نکول بدهی های خود روبرو شود، امری که بازارهای مالی جهان را به لرزه خواهد افکند.

رییس بانک جهانی گفت: هرچه به موعد بازپرداخت بدهی های آمریکا در 17 اکتبر نزدیک تر می شویم تاثیرات بیشتری بر توسعه اقتصادی جهان را شاهدیم.

یونگ کیم هشدار داد: چنانچه زمان سررسید بگذرد و کاری صورت نگیرد، می تواند واقعه ای فاجعه بار برای جهان در حال رشد در پی داشته باشد و همچنین به اقتصادهای درحال توسعه نیز آسیب رساند.
رییس بانک جهانی گفت: از سیاستگذاران آمریکایی می خواهم مانع این بحران شوند.

بنابراین گزارش مقامات اقتصادی و مالی شرکت کننده در نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نگرانی های عمیق خود از وضعیت اقتصادی آمریکا که نیمه تعطیلی دولت فدرال آن وارد سیزدهمین روز خود می شود، ابراز کردند.

گفت وگوها میان جمهوریخواهان کنگره و دولت دموکرات آمریکا برای حل بن بست مالی و افزایش سقف بدهی های این کشور روز گذشته (شنبه) بدون نتیجه پایان یافت و رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان اذعان کرد که مذاکراه با کاخ سفید به بن بست کشیده شده است.

جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا که از حزب جمهوریخواه است روز گذشته با اشاره به ناکام ماندن گفت وگوهای جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان با کاخ سفید اذعان کرد که مذاکرات به بن بست کامل رسیده است.

نیمه تعطیلی دولت فدرال آمریکا که به بیکاری اجباری صدها هزار نفر از کارکنان دولت منجر شده است، از روز اول اکتبر (9 مهرماه) بعد از آن آغاز شد که جمهوریخواهان حاضر نشدند بودجه جدید دولت را تصویب کنند.

جمهوریخواهان تهدید کرده‌اند که اگر اجرای طرح خدمات درمانی اوباما یک سال به تاخیر نیفتد، جمهوریخواهان نیز با افزایش سقف بدهی دولت مخالفت خواهند کرد.

کد خبر 234866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز