همشهری آنلاین: جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که نمایندگان در کنگره تصمیم گرفته اند که افزایش سقف بدهیهای دولت اوباما را برای مدت شش هفته دیگر تمدید کنند.

به گزارش ایرنا بینر در نشستی خبری اظهار داشت میزان سقف بدهیها را برای شش هفته تمدید کردیم و امیدواریم در این مدت اوباما مذاکرات با کنگره را به منظور برون رفت از بن بست کنونی آغاز کند.

رییس مجلس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی بر مواضع خود اصرار می کند که باراک اوباما هم بارها جمهوریخواهان را به باج خواهی بر سر تصویب لایحه بودجه متهم کرده و تاکید می نماید تا زمانی که به تعطیلی دولت پایان داده نشود، هرگز حاضر به مذاکره با جمهوریخواهان مجلس نمایندگان نخواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که جمهوریخواهان کشور را از خطر ورشکستگی اقتصادی نجات دهند، اوباما حاضر به مذاکره با آنان خواهد شد.

بینر تاکید کرد این اقدام کنگره به اوباما اطمینان خواهد داد که شرایط برای مذاکره با نمایندگان مجلس فراهم شده و فرصتی مناسب برای حل اختلافات کاخ سفید و کنگره پدید آمده است.

رییس مجلس نمایندگان تاکید کرد بدون تردید با ورود دولت به دهمین روز تعطیلی شرایط برای مردم آمریکا و اقتصاد این کشور دشوارتر خواهد شد.

جمیز همیلتون استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی در آمریکا در گفت وگوی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: : این تعطیلی ناشی از رقابت و بازیهای سیاسی میان جمهوریخواهان و دمکرات ها است و این بازیها دوام چندانی نخواهد داشت و سرانجام دو طرف مجبور به توافق خواهند شد.

وی اظهار داشت در طول چهار دهه گذشته همواره شاهد این گونه منازعات بین دو حزب جمهوریخواه و دمکرات بوده ایم و بر اساس رویه دو طرف در آخرین لحظات توافق می کنند و مسئله حل و فصل خواهد شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هیچ کدام از دو طرف منازعه حاضر نخواهند بود که در نهایت مسوول فاجعه ورشکستگی آمریکا باشند، بنابر این هر بار در ابتدا با جدیت و قاطعیت بر مواضع خود پافشاری می کنند، اما وقتی کار به جای باریک می کشد، طرفین با تمسک به یک موضوع سیاسی با هم مصالحه می کنند.

وی درخصوص میزان بدهیهای دولت آمریکا گفت: اگر منظور بدهی 17 هزار میلیاردی اعلان شده توسط دولت است، که این بدهی دولت به یک یا چند نهاد زیر مجموعه خودش می باشد و در واقع بدهیهای دولت از این جیب به آن جیب است. رقم واقعی بدهیهای آمریکا رقمی بیش از 70 هزار میلیارد دلار است.

همیلتون درمورد میزان تاثیر تعطیلی دولت بر اقتصاد آمریکا و جهان گفت: اگر این تعطیلی تا مرحله ورشکستگی اقتصاد آمریکا پیش نرود، قابل جبران است هر چند آثار منفی خود را بر جای خواهد گذاشت.

اختلاف نظر کاخ سفید و کنگره بر سر تصویب بودجه سالیانه دولت آمریکا به ویژه بر سر تامین اعتبار برای طرح بیمه درمانی رایگان برای شهروندان آمریکایی که اوباما تاکید زیادی بر اجرای آن دارد، باعث شده است تا بخش هایی از دولت آمریکا طی هشت روز گذشته تعطیل شود و 800 هزار کارمند دولت در این شرایط بد اقتصادی به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شوند.

کد خبر 234548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز