همشهری آنلاین: در چهارمین روز بحران تعطیلی دولت فدرال آمریکا که درپی اختلاف نظر جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر تدوین بودجه این کشور بروز کرد، کاخ سفید در بیانیه ای از لغو سفررئیس جمهور امریکا به بالی اندونزی برای شرکت درنشست همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (اپک) خبر داد.

ادامه بحران تعطیلی دولت آمریکا،لغو سفر اوباما به بالی

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، در این بیانیه تصریح شده است: «سفر اوباما به دو کشور اندونزی و برونئی به علت تعطیلی دولت، لغو شده است و جان کری وزیر امور خارجه به جای اوباما به این دو کشور سفر خواهد کرد و ریاست هیئت امریکایی را در این اجلاس برعهده خواهد داشت.

جمهوریخواهان که نتوانستند مانع اجرای طرح بیمه درمانی همگانی باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات آمریکا شوند، تلافی آن را بر سر بودجه فدرال کشور درآوردند.جمهوریخواهان با رد لایحه بودجه فدرال پیشنهادی دولت باراک اوباما، باعث تعطیلی ادارات دولتی شدند.

برخی از شهروندان آمریکایی رفتار سیاستمداران این کشور را که باعث تعطیلی دولت شده است به رفتار کودکانی توصیف کردند که برسر یک اسباب بازی دچار اختلاف می شوند.

یکی از شهروندان آمریکایی در واکنش به تعطیلی برخی فعالیت های دولت آمریکا گفت:به نظر من باید بین دو طرف مذاکرات بیشتری صورت گیرد.

فرد دیگری هم گفت:به نظر می رسد که گروهی از کودکان دعوا می کنند که اسباب بازی متعلق به چه کسی است؟

یکی دیگر از آمریکایی ها گفت:مایه ی شرم است که همه چیز به این شکل از کار افتاده است و مردم رنج می کشند. برای مثال پارک هایی این چنینی که در کنارش ایستاده ام باید باز باشند و هیچ دلیلی برای بسته شدن این پارک ها وجود ندارد.

هر چند برای نخستین بار نیست که دولت فدرال آمریکا تعطیل می شود اما آخرین مورد چنین رودایدی که ناشی از کشمکشی بین جمهوریخواهان و دموکرات ها باشد به دست کم 20 سال پیش بر می گردد.

براساس قوانین آمریکا،همه هزینه های دولت فدرال باید با تایید جمهوریخواهان و دموکرات های کنگره باشد.از همین رو، در گذشته به علت اختلافاتی که جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر نحوه تخصیص بودجه داشته اند در مواردی به بن بست بودجه ای هم رسیده اند.

اما قبل از سال 1977حتی اگر جمهوریخواهان و دموکرات ها درباره بودجه فدرال کشور به توافق نمی رسیدند دولت کار خود را ادامه می داد. تا اینکه در زمان ریاست جیمی کارتر قوانین آمریکا به گونه ای تغییر کرد که اگر جمهوریخواهان و دموکرات ها نتوانند درباره بودجه فدرال کشور به توافق برسند باید ادرات دولتی تعطیل شوند.ازاین تاریخ تاکنون آمریکا 17 بار بن بست بودجه ای و در نتیجه تعطیل شدن دولت فدرال را تجربه کرده است.طولانی ترین مورد آن نیز در سال 1995 در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون روی داد.

در این مقطع زمانی اختلاف نظری عمیقی که بین جمهوریخواهان و دموکرات ها درباره مدی کر(بیمه درمانی افراد بالای 65 سال) وجود داشت به 26 روز بن بست بودجه ای منجر شد و کارمندان دولتی نیز از دریافت حقوق محروم شدند.

بن بست بودجه این سال در مجموع حدود دو میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضرر وارد کرد.

اما از نظر سیاسی ، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا از این زورآزمایی پیروز بیرون آمد و میزان محبوبیت جمهوریخواهان دربین مردم بیش از پیش کاهش یافت. این کاهش محبوبیت باعث شد تا بیل کلینتون برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

اما در اینجا اوباما به دنبال یک دوره ریاست جمهوری برای خود نیست چون نمی تواند برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشورش شود. هدف اوباما در پیگیری طرح بیمه درمانی همگانی اش این است که وجهه خوبی از خود به جای گذارد. بن بست بودجه ای در آمریکا موجب تعطیلی دفاتر و ادارات دولتی در سراسر این کشور شده است و شمار زیادی از کارمندان مجبور شده اند به مرخصی بدون حقوق بروند. این در حالی است که ناظران درباره تاثیر قابل توجه این مسئله بر اقتصاد کشور هشدار داده اند.

کد خبر 233657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز