همشهری آنلاین: اعضای هیئت دولت آلمان رسما معرفی شدند. همان‌طور که پیشتر خبر آن منتشر شده بود، برای نخستین بار یک زن در رأس وزارت دفاع آلمان قرار می‌گیرد. در دولت جدید همچنین برای نخستین بار یک زن ترک‌تبار حضور خواهد داشت.

کابینه جدید آلمان معرفی شد

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شامگاه یکشنبه ۱۵ دسامبر(۲۴ آذر) اعضای کابینه از حزب خود را رسما معرفی کرد. دمکرات مسیحی‌ها در مجموع ۶ وزارتخانه را در اختیار دارند. در این میان اورزولا فن درلاین، وزیر خانوده کابینه پیشین، به‌عنوان وزیر دفاع آلمان تعیین شده است. این نخستین بار در تاریخ آلمان است که یک زن در رأس وزارت دفاع قرار می‌گیرد.

گذشته از آنگلا مرکل، صدراعظم و رئیس دفتر او، وزارت‌خانه‌های کشور، دفاع، دارایی و سلامت نیز در اختیار دمکرات مسیحی‌هاست. وولفگانگ شویبله از معدود وزیران جابه‌جانشده در دولت جدید است. وی همچنان در رأس وزارت دارایی باقی می‌ماند.

سوسیال مسیحی‌ها که شاخه حزب دمکرات مسیحی در ایالت بایرن آلمان هستند هم سه وزارتخانه را مدیریت خواهند کرد. هورت زه‌هوفر، رئیس این حزب و رئیس دولت بایرن، ساعتی پیش از آنگلا مرکل سه وزیر یادشده را معرفی کرد. بر این اساس، هانس پتر فریدریش که تا کنون در رأس وزارت کشور بود، وزارتخانه کشاورزی را تحویل می‌گیرد. همچنین الکساندر دوبرینت، دبیرکل سوسیال مسیحی‌های آلمان، هدایت وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال را به دست می‌گیرد. گرد مولر هم وزیر توسعه و همکاری‌های اقتصادی کابینه سوم مرکل خواهد بود.

حضور یک زن ترک‌تبار در دولت

یک رخداد تاریخی دیگر حضور یک زن ترک‌تبار در دولت جدید آلمان است. آیدان اوزوگوز از حزب سوسیال دمکرات مشاور آنگلا مرکل در امور هم‌پیوندی اجتماعی (انتگراسیون) خواهد بود.

حزب سوسیال مسیحی که با دمکرات مسیحی‌ها و سوسیال مسیحی‌ها دولت "ائتلاف بزرگ" را تشکیل داده، شش وزارتخانه را در اختیار خواهد داشت. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس فراکسیون سوسیال دمکرات‌ها در پارلمان سراسری، جانشین گیدو وستروله، وزیر امور خارجه شده است. اشتاین‌مایر در دولت اسبق مرکل (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹) هم وزیر امور خارجه بود.

آندریا نارلس دیگر زن حاضر در دولت جدید آلمان است. دبیرکل سوسیال دمکرات‌های آلمان وزیر کار خواهد بود. هایکو ماس نیز وزیر دادگستری و امور مصرف‌کنندگان آلمان خواهد بود.

باربارا هندریکس و مانوئلا شوزیگ دو زن دیگر از حزب سوسیال دمکرات آلمان هستند که وزارتخانه‌های محیط زیست و خانواده را هدایت خواهند کرد.

زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان هم قائم مقام آنگلا مرکل خواهد بود. او همچنین در رأس تشکیلاتی خواهد بود که با اقتصاد و انرژی سر و کار دارد و گذار آلمان به انرژی‌های تجدیدپذیر را میسر خواهد کرد. این وظیفه پیش از این در حوزه اختیارات وزارت محیط زیست آلمان بود.

هیئت وزیران آلمان روز سه‌شنبه ۱۷ دسامبر(۲۶ آذر) رسما آغاز به کار می‌کند.

دمکرات مسیحی‌ها و سوسیال مسیحی‌ها در انتخابات سراسری آلمان در روز ۲۲ سپتامبر ۵/ ۴۱ درصد آرا را به‌دست آوردند. این حزب اگر تنها ۵ کرسی دیگر در پارلمان کسب می‌کرد، پیروز قاطع انتخابات بود. حزب سوسیال دمکرات نیز با ۵/ ۲۷ درصد آرا دومین حزب پیروز انتخابات بود.

کد خبر 242733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز