همشهری آنلاین: سردبیر روزنامه گاردین چاپ لندن برای ارائه توضیحات در مورد انتشار اسناد محرمانه شنود و استراق سمع سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس، از سوی کمیته امور داخلی مجلس عوام انگلیس فراخوانده شد.

سردبیر روزنامه گاردین به پارلمان انگلیس فراخوانده شد

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی روزنامه گاردین جمعه شب با تایید این خبر اعلام کرد که آلن رازبریجر (alan rusbridger) برای شهادت دهی در کمیته امور داخلی مجلس عوام و پاسخ به سوالات نمایندگان به پارلمان دعوت شده است.

این سخنگو گفت: سردبیر گاردین قرار است ماه آینده در کمیته پارلمانی مذکور حضور یابد.

روسای سازمان‌های جاسوسی انگلیس روز گذشته در جلسه کمیته امور اطلاعاتی و امنیتی پارلمان انگلیس حضور یافتند و به سوالات نمایندگان درباره برخی جنبه‌های عملکرد سازمان‌های ˈام آی 6ˈ، ˈام آی 5ˈ و ˈجی سی ایچ کیوˈ پاسخ دادند.

روسای این سه سازمان امنیتی انگلیس در این جلسه از رسانه‌ها و به ویژه روزنامه گاردین به خاطر انتشار اسناد محرمانه درز داده شده توسط ادوارد اسنودن تحلیل گر سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انتقاد کردند.

آنان تاکید کردند که افشای این اسناد باعث خشنودی تروریست ها شده و عملیات سازمان های امنیتی را در معرض تهدید قرار داده است.

همزمان تعدادی از نمایندگان عضو حزب حاکم محافظه کار در پارلمان انگلیس با ارسال نامه‌ای به سردبیر گاردین از وی خواستند که قبل از انتشار اسناد بیشتری از افشاگری‌های اسنودن، با مقامات دولتی و سازمان های امنیتی مشورت کند.

این نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند: انتشار این حجم از اطلاعات محرمانه حاوی جزییات، اقدامات حیاتی سازمان های امنیتی و افراد شاغل در این سازمان ها را که برای تامین امنیت کشور فعالیت می کنند، به خطر می اندازد.

سردبیر گاردین در واکنش به این نامه ضمن دفاع از انتشار این اسناد، گفت: ما به مشورت‌های خود با سازمان‌های امنیتی و مقامات دولتی در این زمینه ادامه می‌دهیم... ما در واقع پیشتر نیز به جز یک مورد، با کاخ سفید، دفتر نخست وزیر انگلیس و سازمان‌های امنیتی دو سوی اقیانوس اطلس مشورت کرده‌ایم.

ˈآلن رازبریجرˈ افزود: اسنودن اسناد خود را در اختیار روزنامه هایی قرار داده است که آنها پس از مشورت منظم با مقامات مرتبط و انجام ادیت لازم، آنها را منتشر کرده اند.

وی تاکید کرد: اگر با این روزنامه ها به عنوان مجرم برخورد شود و از اطلاع رسانی آنها ممانعت شود، کاملا قابل پیش بینی است که افشاگران بعدی به جای اینکه اسناد خود را در اختیار روزنامه ها قرار دهند، آنها را بطور مستقیم در اینترنت منتشر می کنند که این کار عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت.

تهدید نخست وزیر

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هفته گذشته طی سخنانی در مجلس عوام به مطبوعات این کشور در مورد انتشار اسناد امنیتی و اطلاعاتی هشدار داد.

وی تاکید کرد: در صورت ادامه انتشار اسناد امنیتی توسط مطبوعات، برای دولت بسیار سخت خواهد بود که اقدامات لازم را برای توقف این روند، به عمل نیاورد.

کامرون گفت: البته ترجیج ما این است که ابتدا از مطبوعات درخواست کنیم در این زمینه بر اساس مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

وی افزود: در غیر این صورت دولت می تواند از طریق دادگاه حکم قانونی برای توقف انتشار اسناد امنیتی درز کرده دریافت کند و یا هشدار "دی" صادر نماید. هشدار  "دی" در مواقع استثنایی و برای جلوگیری از انتشار برخی مطالب به دلایل امنیتی صادر می‌شود.

نخست وزیر انگلیس اظهارداشت: من نمی‌خواهم از این روش‌ها و یا روش‌های سخت‌تر استفاده کنیم، چرا که معتقدم بهتر است مطبوعات خودشان بر اساس احساس مسئولیت اجتماعی عمل کنند. ولی اگر به این مسئولیت عمل نکنند، برای دولت هم بسیار سخت است که عقب بنشیند و کاری نکند.

روزنامه گاردین ضمن دفاع از انتشار مطالب افشاگرانه ادوارد اسنودن تاکید کرده است که انتشار این اسناد باعث بالا رفتن آگاهی عمومی و آغاز بحث های جدی در مورد نحوه عملکرد سازمان های اطلاعاتی و امنیتی شده است.

بر اساس بخش هایی از افشاگری‌های گاردین، ستاد ارتباطات و استراق سمع دولت انگلیس موسوم به <<جی سی ایچ کیو>> نیز در عملیات شنود و نظارت غیرقانونی بر ارتباطات تلفنی و اینترنتی مردم نقش داشته و در این زمینه با آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) همکاری نزدیکی داشته است.

دولت انگلیس حدود دو ماه پیش و در مراحل آغازین افشاگری‌های اسنودن، روزنامه گاردین را مجبور کرد بخشی از فایل های مربوط به اسنودن را نابود کند. این روزنامه بعدا اعلام کرد که نسخه دیگری از این فایل ها را در خارج از انگلیس در اختیار دارد.

نگرانی سازمان های حقوق بشری

در پی افزایش فشارها علیه روزنامه گاردین، دهها سازمان حقوق بشری از کشورهای مختلف اوایل هفته جاری در نامه سرگشاده ای خطاب به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از اعمال فشار دولت این کشور بر مطبوعات به منظور جلوگیری از انتشار اسناد محرمانه جاسوسی های آمریکا ابراز نگرانی کردند.

روزنامه گاردین لندن که طی ماههای اخیر پیشتاز انتشار اسناد محرمانه درز داده شده توسط ادوارد اسنودن تحلیل گر سابق سازمان های امنیتی آمریکا بوده است، نوشت: حدود 70 سازمان حقوق بشری و نهاد صنفی رسانه ای از 40 کشور جهان این نامه را امضاء کرده اند.

امضاء کنندگان نامه تاکید کرده اند که نوع واکنش دولت انگلیس به انتشار اسناد محرمانه جاسوسی ها و استراق سمع غیرقانونی سازمان های امنیتی آمریکا، یکی از اساسی ترین حقوق انسانی را در انگلیس دچار فرسایش می کند.

گروه حقوق بشری موسوم به ˈفصل 19ˈ مسئولیت هماهنگی و تهیه این نامه را برعهده داشته و سازمان هایی نظیر ˈلیبرتیˈ، ˈگزارشگران بدون مرزˈ و ˈحریم خصوصی بین المللیˈ آن را امضاء کرده اند.

در بخشی از این نامه با اشاره به بازداشت دوست یکی از خبرنگاران افشاگر روزنامه گاردین در فرودگاه لندن و بازجویی چند ساعته وی با استناد به قوانین ضدتروریستی، آمده است: ˈما معتقدیم این گونه اقدامات بوضوح حق آزادی بیان را که بر اساس قوانین بین المللی، قوانین اتحادیه اروپا و قوانین خود انگلیس باید مورد محافظت قرار بگیرد، نقض می کند.

نویسندگان نامه افزوده اند: ما همچنین معتقدیم این گونه بهره برداری از موضوع امنیت ملی عواقب خطرناکی برای حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات در انگلیس و ورای آن به دنبال دارد و باعث حاکم شدن فضای ترس و دشمنی می شود. چنین فضایی موجب می شود کسانی (از روزنامه نگاران) که می توانند حقایق تلخی را فاش کنند و قدرتمندان را مورد بازخواست قرار دهند، دیگر رغبتی برای این کار نداشته باشند.

سازمان های حقوق بشری در بخش دیگری از نامه خود خطاب به کامرون نوشته اند: ما از شما می خواهیم که به الزامات بین المللی انگلیس در دفاع و حفاظت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات احترام بگذارید و به فشارهای دولت علیه روزنامه گاردین و کسانی که به این روزنامه در زمینه انتشار اسناد جاسوسی های آمریکا کمک کرده اند، پایان دهید.

کد خبر 238174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز