همشهری آنلاین: دولت محلی و ملی گرای اسکاتلند روز سه شنبه از جزییات طرح خود برای استقلال کامل این منطقه از انگلیس رونمایی کرد.

به گزارش ایرنا، این طرح 670 صفحه ای با عنوان آینده اسکاتلند و طی مراسمی با حضور مقامات محلی و بیش از 200 خبرنگار داخلی و بین المللی در شهر گلاسکو منتشر شد.

در این طرح دلایل ضرورت استقلال اسکاتلند و نحوه اداره این منطقه در صورت کسب استقلال و جایگاه آن در عرصه بین المللی شرح داده شده است.

آلکس سالموند سروزیر منطقه اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند (اس ان پی) و معاون وی نیکولا استروژن طی سخنانی در این مراسم درباره ضرورت استقلال اسکاتلند از انگلیس توضیح دادند و از مردم خواستند بدون توجه به تبلیغات منفی دولت مرکزی و مخالفان استقلال، جزییات طرح اسکاتلند مستقل را مطالعه کنند و بر اساس دریافت خود تصمیم گیری کنند.

مردم اسکاتلند قرار است روز 18 سپتامبر 2014 میلادی (27 شهریور 1393) در همه پرسی استقلال شرکت کنند و به این سوال که ˈآیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل شود؟ˈ، جواب آری یا نه بدهند.

در این همه پرسی فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلندشمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.

آلکس سالموند به خبرنگاران گفت: در صورت استقلال اسکاتلند ما می توانیم جامعه ای دموکراتیک تر، منصفانه تر و توسعه یافته تر برای مردم خود تاسیس کنیم.

وی افزود: استقلال اسکاتلند به ما اجازه خواهد داد که منابع و ظرفیت های بالقوه موجود در اسکاتلند را برای مردم خود به کار بگیریم.

وی تاکید کرد: سوال مهم در بحث استقلال اسکاتلند این است که آیا مردمی که در اسکاتلند زندگی می کنند باید تصمیمات مهم را در مورد سرنوشت خود و کشورشان اتخاذ کنند و یا اینکه این تصمیمات همچنان باید در جای دیگری برای مردم اسکاتلند گرفته شود؟

سروزیر منطقه اسکاتلند گفت: ما در این طرح جامع توضیح داده ایم که اگر تصمیمات در مورد سرنوشت مردم در خود اسکاتلند اتخاذ شود، منافع آنان بهتر از وضع موجود تامین می شود.

وی افزود: تاکنون هیچ کشوری به اندازه اسکاتلند برای کسب استقلال آماده و مجهز نبوده است.

آقای سالموند تاکید کرد: انتشار طرح استقلال اسکاتلند به منازعات در مورد اینکه آیا این منطقه ظرفیت و توانایی لازم برای تبدیل شدن به کشوری موفق و مستقل را دارد یا نه، پایان می دهد.

سروزیر اسکاتلند اظهارداشت: ما در این طرح پیشنهادات مستدل و منطقی را ارائه کرده ایم تا مردم خودشان بتوانند درباره منافع استقلال کشورشان قضاوت کنند.

ˈدر این طرح جزییات مربوط به نقاط قوت اقتصاد و امور مالی اسکاتلند توضیح داده شده است... ما نشان داده ایم که اقتصاد اسکاتلند سالم تر از انگلیس است و اینکه سرانه مالیات پرداخت شده توسط مردم اسکاتلند طی 30 سال گذشته بیشتر از سرانه مالیات مردم دیگر مناطق انگلیس بوده است.ˈ

نیکولا استروژن معاون سروزیر اسکاتلند نیز در این مراسم گفت: در صورت کسب استقلال، اقتصاد و نظام مالیاتی اسکاتلند و همچنین خدمات مهمی نظیر تامین اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش وضعیت بهتر و منصفانه تری خواهد داشت.

وی افزود: طرح مشروحی که امروز منتشر شد در واقع راهنمایی برای مردم اسکاتلند است و به بسیاری از سوالات و ابهامات آنان در مورد همه پرسی استقلال پاسخ می دهد.

وی اظهارداشت: پیام ما به مردم اسکاتلند بسیار ساده است؛ این طرح را مطالعه و آن را با دیگر گزینه ها برای آینده استقلال مقایسه کنید و پس از آن در مورد نوع رای دادن خود در همه پرسی استقلال تصمیم بگیرید.

مقامات دولت ملی گرای اسکاتلند در طرح استقلال خود پیش بینی کرده اند که اسکاتلند مستقل همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند و واحد پولی پوند را نیز برای خود حفظ خواهد کرد.

بر اساس اعلام دولت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت اکثریت مردم به همه پرسی استقلال، اسکاتلند از سال 2016 میلادی رسما کشور مستقلی خواهد شد.

همزمان مخالفان استقلال اسکاتلند نیز از دولت محلی و ملی گرای آن منطقه خواسته اند در توضیحات خود درباره طرح استقلال با مردم صادق باشد و چالش ها و مشکلات پیش رو را نیز بدرستی به نمایش بگذارد.

نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که در حال حاضر حدود 30 درصد مردم اسکاتلند موافق استقلال کامل هستند ولی مقامات محلی در آن منطقه می گویند کارزار ˈآری به استقلال اسکاتلندˈ با تشدید فعالیت های خود طی ماه های آینده قادر خواهد بود آراء بیشتری را جذب کند.

این نظرسنجی ها حکایت از این دارد که بخشی از مردم اسکاتلند به جای استقلال کامل خواهان واگذاری اختیارات بیشتر از دولت مرکزی انگلیس به دولت محلی اسکاتلند هستند.

احزاب اصلی انگلیس از جمله سه حزب بزرگ محافظه کار، کارگر و لیبرال دموکرات با استقلال اسکاتلند مخالفند ولی حزب ملی گرای اسکاتلند (اس ان پی) که هم اکنون دولت و پارلمان محلی را در اختیار دارد، کسب استقلال را به نفع مردم اسکاتلند و اقتصاد آن منطقه می داند.

کد خبر 240261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز