همشهری آنلاین: روزنامه گاردین در گزارشی از تلاش‌های پلیس انگلیس برای جاسوسی از تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌های صنفی و مدنی این کشور خبر داد.

 جاسوسی پلیس انگلیس از تشکل های دانشجویی و مدنی

به گزارش ایرنا، این روزنامه چاپ لندن پنجشنبه شب در نسخه آنلاین خود نوشت: پلیس منطقه ˈکمبریج شایرˈ انگلیس اخیرا عملیات مخفیانه‌ای را برای جاسوسی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مشهور کمبریج آغاز نموده و در این راه تلاش کرده بود با پرداخت پول یکی از فعالان مدنی را به عنوان خبرچین استخدام کند.

این روزنامه افزود: این فعال مدنی که ارتباطات نزدیکی با تشکل‌های دانشجویی کمبریج دارد، توسط یکی از افسران واحد پلیس مخفی دعوت به همکاری برای خبرچینی از فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی، فعالان مدنی مخالف سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت، تشکل موسوم به ائتلاف علیه فاشیسم و تشکل‌های طرفدار محیط زیست شده بود.

به نوشته گاردین، این فرد در ماه گذشته دو جلسه با افسر واحد پلیس مخفی ˈکمبریج شایرˈ داشته که یکی از این جلسات را با دوربین مخفی فیلمبرداری کرده و در اختیار این روزنامه قرار داده است.

روزنامه انگلیسی نوشت: این افسر پلیس به دنبال جمع آوری اطلاعات از رهبران گروههای دانشجویی و فعالان مدنی و محتویات جلسات آنان و برنامه های اعتراضی شان بوده است.

پلیس ˈکمبریج شایرˈ تلاش مامور خود برای جذب خبرچین را تکذیب نکرده و مدعی شده است که افسران پلیس با استفاده از تاکتیک های پنهانی ولی بر اساس قانون، اقدام به جمع آوری اطلاعات می کنند تا از اقدامات مجرمانه پیشگیری کنند.

از سوی دیگر اتحادیه دانشجویان دانشگاه کمبریج با انتشار بیانیه ای انجام این گونه ˈاقدامات نامعقولˈ توسط پلیس را هشدار دهنده توصیف کرده و افزوده است: ما تعامل سازنده ای با پلیس داشته و برنامه های تظاهرات و اعتراضات عمومی خود را پیشاپیش به پلیس اطلاع داده‌ایم.

این تشکل دانشجویی تاکید کرده است: استفاده از چنین تاکتیک‌هایی نه تنها مداخله جویانه است بلکه وقت و منابع پلیس را نیز به هدر می دهد، چون گروههای دانشجویی و مدنی تشکل‌هایی قانونی هستند که تغییرات مهم و سازنده‌ای را در جامعه ایجاد می‌کنند.

ˈایزابلا سانکیˈ یکی از مدیران سازمان حقوق بشری ˈلیبرتیˈ نیز گفت: به نظر می رسد از نظر پلیس هر گروهی که به خود جرات می دهد (با سیاست های دولت) مخالفت کند، یک هدف مشروع به شمار می‌رود.

وی افزود: چنین رفتارهایی باید زنگ خطر را برای همه کسانی که خود را متعهد به دموکراسی و استفاده متناسب از نیروی پلیس می دانند، به صدا در آورد.

این فعال مدافع حقوق بشر خواستار اعمال کنترل مناسب قضایی بر اقدامات نظارتی و تجسس های پلیس شد و تاکید کرد: پارلمان باید در این زمینه احساس مسئولیت کند و اقدامات لازم را به عمل آورد.

کد خبر 238716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز