شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: دولت در جلسه روز یکشنبه خود سرنوشت بنزین را روشن خواهد کرد.

بر اساس قانون بودجه سال جاری از اول خرداد باید بنزین با قیمت 100 تومان سهمیه‌بندی شود و بنزین غیر سهمیه‌ای نیز با قیمت آزاد در مراکز فروش عرضه شود.

بر اساس آمار‌های پیش‌بینی شده از سوی نیروی انتظامی، به نظر می‌رسد هنوز حدود 2 میلیون خودرو فاقد کارت هستند و امکان اجرایی شدن مصوبه مجلس وجود ندارد.

علاوه بر این سرنوشت صاحبان موتور نیز هنوز مشخص نشده و هیچ آمار مشخصی از سوی نیروی انتظامی‌ از تعداد دقیق و میزان توزیع کارت سوخت برای موتور‌ها منتشر نشده است.

دولت در جلسه خود باید علاوه بر بررسی پیشنهاد‌های شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت اقتصاد در مورد قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌های هر خودرو، در مورد یک زمان‌بندی برای اجرای طرح نیز به جمع‌بندی برسد.

دولت اگر بیش از یک ماه بخواهد اجرای قانون را به تاخیر بیاندازد باید لایحه‌ای با قید فوریت برای تاخیر در اجرای قانون به مجلس ارائه کند.

در صورتی که دولت قصد نداشته باشد تاخیر طولانی در طرح رخ دهد امکان توافق برای تاخیر کوتاه مدت در مذاکره با مجلس وجود دارد که این امر تا 10 الی 15 روز، زمان آغاز طرح را به تاخیر خواهد انداخت. این تاخیر امکان توزیع بیشتر کارت و آمادگی برای توزیع بنزین را فراهم می‌کند.

روز شنبه وزیر کشور در جمع خبرنگاران بدون اعلام نظر دقیق دولت در مورد مسئله سهمیه‌بندی اعلام کرد، استفاده از کارت سوخت در مراکز عرضه از اول خرداد اجباری است.
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور محمدی اما با اشاره به این‌که بخشی از مردم هنوز موفق به دریافت کارت هوشمند سوخت نشده‌اند، احتمال تاخیر چند روزه در اجرای قانون را مورد تاکید قرار داد اما زمان دقیقی برای آن اعلام نکرد.

در مورد قیمت بنزین آزاد نیز با توجه به این‌که دولت بارها اعلام کرده که خواهان افزایش قیمت‌ها نیست و قصد دارد تا حداقل فشار را در جامعه ایجاد کند، احتمالاً  کمترین قیمت ممکن را برای بنزین آزاد تصویب خواهد کردکه تعجب عمومی‌ را در پی خواهد داشت.

با این حال قیمت فروش بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی به‌گونه‌ای تعیین خواهد شد که یارانه بنزین وارداتی در سال 1386 بیشتر از مبلغ بیست و دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد ریال نشود.

900 جایگاه هنوز تجهیز نشده‌اند

در حال حاضر از 2300 جایگاه در کل کشور، بیش از 1400 جایگاه تحت پوشش کارت هوشمند سوخت قرار گرفته است و 900 جایگاه هنوز آماده به‌کارگیری کارت نیست.

سخنگوی ستاد توزیع کارت همچنین با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرای طرح کارت، پیش‌بینی کرد در حدود 2 میلیون کارت به‌دست مردم نرسیده باشد‌ که بخشی از آنها در پست و بخشی دیگر نیز در ناجا به دلیل عدم داشتن آدرس درست و صحیح باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد، تا زمان سهمیه‌بندی کارت‌های موقت در اختیار مراکز توزیع است و صاحبان خودرو که هنوز کارت نگرفته‌اند با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

به گفته افشین احمدزاده مدیرعامل پست پیشتاز تاکنون شرکت پست 7 میلیون کارت از نیروی انتظامی‌ تحویل گرفته است و از این تعداد 5 میلیون و 900 هزار کارت توزیع شده است و 1 میلیون و70 هزار کارت هنوز در پست به دلیل مشکل نشانی امکان توزیع ندارد و باید صاحبان خودرو خود برای تحویل کارت پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا کارت به آنان تحویل شود.

کد خبر 22431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز