همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه با دفاع از طرح ارسال موشک‌های اس 300 مسکو به دمشق، عنوان داشت که از جبهه النصرة برای حضور در «ژنو 2» دعوت نمی‌شود و با این گروه به عنوان یک گروه تروریستی برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با دو خبرگزاری بلومبرگ و آسوشیتدپرس گفت: نخست باید بدانیم که هدف ما چیست. اگر هدف ما برگزاری نشست ژنو 2 است، باید از پرداختن به مساله ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا هر اقدام دیگری در این راستا خودداری کنیم. علاوه بر این باید از گفت‌وگوهای جنجال‌برانگیز نیز دوری به عمل آوریم.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین باید از صدور قطعنامه‌های یک‌جانبه در شورای امنیت یا در شورای حقوق بشر سازمان ملل خودداری کنیم چرا که این اقدامات به ایجاد فضای مناسبی به منظور برگزاری نشست ژنو 2 کمکی نخواهند کرد.

لاوروف عنوان داشت: به محض آنکه نیروهای نظام سوریه به موفقیت‌هایی دست یافتند، شرکای غربی‌ ما با پیشنهاد برگزاری نشست ژنو 2 موافقت کردند، حال آنکه در گذشته از آنجا که بر این باور بودند که مخالفان در آینده‌ای نزدیک دمشق را تحت کنترل خود در می‌آورند، حاضر به برگزاری این نشست نبودند.

وی تصریح کرد: در صورتی که غربی‌ها به همان سمت و سویی حرکت کنند که برخی از رهبران مخالف می‌خواهند و در واقع بر این باور باشند که نخست باید توازن نظامی به دست آید و تنها بعد از آن در کنفرانس ژنو مشارکت شود، در این صورت فاجعه‌ای علیه تمام تلاش‌های دیپلماتیک رخ خواهد داد و هیچ گاه درگیری‌ها پایان نخواهد یافت.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ارسال سلاح‌های غرب به مخالفان سوری غیر قانونی است و ما در هیچ صورت رنگ و بوی قانونی به این اقدامات نخواهیم بخشید.

وی با تاکید بر اینکه باید ایران در نشست ژنو 2 حضور به عمل آورد، گفت: ما بر این باوریم که باید از تمام همسایه‌های سوریه دعوت شود که در این کنفرانس شرکت کنند و اگر ما بخواهیم که روند صلح فراگیر باشد، باید ایران در این نشست حضور داشته باشد.

لاوروف پیشتر اظهار کرده بود که موضع بین‌المللی در مخالفت با مشارکت ایران در این نشست "اشتباه" بوده و مانعی بر سر راه مذاکرات است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که "جبهه النصرة" یک گروه تروریستی است و نمی‌تواند در ژنو 2 حضور پیدا کند و از این گروه برای مشارکت در این نشست دعوت به عمل نخواهد آمد.

وی در ادامه گفت: آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که در این نشست مشارکت می‌کنند یا خیر. به این اقدام حتی نباید اندیشید. آنها تروریست هستند و باید با آنها همانند تروریست‌ها برخورد شود.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه عنوان داشت که معامله ارسال موشک‌های اس 300 به سوریه کاملا قانونی است و هنوز این معامله به مرحله پایانی خود نرسیده است.

لاوروف گفت: ارسال موشک‌های اس 300 به سوریه شفاف بوده و به هیچ وجه با قوانین بین‌المللی و قوانین روسیه مبنی بر نظارت بر صادرات مغایرتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از برگزاری رزمایش در اردن، سامانه‌های موشکی پاتریوت و جنگنده‌های اف 16 را در آنجا باقی می‌گذارند و این اقدام با مخالفت هیچ کس روبه‌رو نشده است.

سرگئی لاوروف در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تصریح کرد: ادعاهای غرب مبنی بر استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی قانع‌ کننده و بر اساس واقعیت نیست. آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها به ما گفتند که شواهد محکمی دارند که نشان می‌دهد از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است، اما ما دوست داریم که این شواهد را ببینیم.

وی تصریح کرد: آنچه که آنها مطرح کردند، به هیچ وجه قانع کننده نیست و هیچ پایه و اساسی ندارد و نمی‌توان آنها را به عنوان مدرک در نظر گرفت. مسکو با اقداماتی که اهداف سیاسی در پشت آن قرار دارد، مخالف است.

لاوروف گفت: آمریکا باید موضع خود را مشخص کند. آنها می‌خواهند کنفرانس صلح برگزار شود و یا می‌خواهند امید پیروزی را در شورشیان شعله‌ور کنند؟ انجام این دو راه به طور همزمان غیر ممکن است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه عنوان داشت که مسکو می‌خواهد متوجه شود که آیا آمریکا و سازمان ملل واقعا برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 تمایل دارند یا خیر چرا که اقدامات آنها پیام‌های نادرستی را به مخالفان سوریه ارسال می‌کند.

لاوروف افزود: با این اقدامات آمریکا، مخالفان به خود می‌گویند، «به ژنو نرویم. نیازی هم نیست که بگوییم مذاکره می‌کنیم. به زودی همه چیز به نفع ما عوض خواهد شد.»

کد خبر 219893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز