سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور سوریه ضمن تاکید بر اینکه نیروهای‌ حزب الله لبنان در سوریه حضور ندارند، اعلام کرد، اگر اروپایی‌ها به گروه‌های مسلح تروریست سلاح بدهند بهای آن را خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، تاکید کرد: در صورتی که اروپا بخواهد به گروه‌های مسلح مخالف کمک تسلیحاتی کند بهای این اقدامش را خواهد پرداخت.

وی افزود: اگر اروپا مبادرت به این اقدام کند، در حقیقت کشورهای اروپایی به مقصد و هدفی برای تروریسم تبدیل می‌شوند و در نهایت بهای این اقدامشان را خواهند پرداخت.

اسد همچنین اقدام کشورهای اروپایی در خصوص افزایش کمک‌ تسلیحاتی به مخالفان مسلح سوری را صادر کردن مستقیم تروریسم دانسته و اعلام کرد: تروریسم زمانی که بر سوریه سلطه یابد دیگر به هیچ وجه متوقف نخواهد شد بلکه پیام تروریستی‌اش را به سراسر اروپا نیز خواهد برد حال چه از طریق مهاجرت غیرقانونی تروریست‌ها و چه بازگشت تروریست‌های اروپایی به کشورهایشان، اما در نهایت تروریست‌ها به اروپا رفته و ایدئولوژی افراطی خود را چندین برابر بدتر در اروپا اجرا می‌کنند.

وی گفت: به نظر من این مساله باعث ایجاد اختلاف به ویژه اختلافات داخلی در اتحادیه اروپا می‌شود و هیچ راه فرار دیگری در این مورد وجود ندارد مگر اینکه این کشورها به همکاری با کشور سوریه بپردازند ولو اینکه از این مساله خوششان نیاید.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره مفهوم مناطق آزاد در سوریه گفت: ما در جنگ نظامی نیستیم که بر بخشی از کشور سلطه یابیم و بخشی دیگر را از دست بدهیم. ما دو ارتش در برابر یکدیگر نیستیم لذا سرزمین اشغال شده‌ای که از دست دشمن خارج کنیم وجود ندارد بلکه ما یک ارتش قوی در برابر چندین گروهک و باند هستیم. درست است که ارتش به هر مکانی که اراده کرده وارد شده است اما ما می‌توانیم بر هر مکانی که وارد آن شویم سلطه کامل بیابیم اما در حال حاضر ارتش وظیفه‌اش این نیست که در همه مناطق سوریه حضور یابد.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره اظهارات برخی رسانه‌ها مبنی بر دخالت‌های روسیه و ایران در حوادث داخلی سوریه و اقدامات کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه نیز گفت: فرق زیادی بین همکاری میان کشورها و دخالت در امور داخلی یک کشور و تلاش برای بر هم زدن ثبات آن وجود دارد. همکاری میان کشورها غالبا بر اساس تمایل دو طرفه صورت گرفته و در راستای حفظ تمامیت، حاکمیت، استقلال و آزادی و تضمین ثبات دو کشور است.

روابط میان سوریه با روسیه و ایران و کشورهایی که حامی سوریه است روابطی است که بر اساس توافقنامه و قوانین بین‌المللی بوده و از نوع همکاری دو جانبه است اما سایر کشورها هدفشان از پرداختن به امور سوریه دخالت در امور داخلی کشور است.

اسد درباره حضور نیروهای حزب الله لبنان در سوریه نیز گفت: در رسانه‌ها درباره این مساله مبالغه شده است به ویژه در خصوص شهر القصیر زیاده‌روی شد چرا که شمار زیادی از گروه‌های مسلح با تجهیزات جنگی‌شان به روستاهای حامیان حزب الله در مرزهای سوریه با لبنان حمله کردند لذا حزب الله چاره‌ای نداشت جز اینکه برای آرام‌تر کردن وضعیت در مرزها به کمک ارتش سوریه بیاید.

وی خاطرنشان کرد: حزب الله تنها به ارتش سوریه در پاکسازی مرزهای لبنان کمک کرد و ارتش سوریه تقریبا به تنهایی در برابر گروه‌های تروریستی در سوریه مبارزه می‌کند. هیچ یک از گردان‌های حزب الله لبنان در سوریه حضور ندارند مگر شماری از اعضای این حزب که آن هم در نواحی مرزی و مرزهای شهر القصیر که گروه‌های تروریستی در آنجا فعالیت می‌کنند حضور دارند.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین ادعاهای اخیر برخی از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در خصوص استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی در درگیری‌های داخلی گفت: همه آنچه درباره استفاده ما از سلاح‌های شیمیایی گفته می‌شود بخشی از سلسله دروغ‌ها و ادعاهای نادرست آمریکا و غرب درباره اوضاع سوریه است.

اسد درباره صحت اظهارات مقامات آمریکایی و کشورهای غربی درباره استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی تردید کرده و گفت: آیا به عقیده شما اگر آنها حتی یک سند و مدرک در این خصوص داشتند آن را در برابر افکار عمومی جهان قرار نمی‌دادند. پس این اسناد و مدارکی که باعث شده آنها به این نتیجه برسند که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است کجاست؟ اینها چیزی جز اظهاراتی مسخره و خنده‌دار نیست.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره امکان موفقیت کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 در خصوص سوریه ‌نیز عنوان داشت: عملا حل و فصل سیاسی بحران سوریه به متوقف شدن قاچاق گروه‌های مسلح و سلاح به سوریه بستگی دارد، امیدواریم که کنفرانس ژنو به این نقطه برسد چرا که اگر این کنفرانس موفق شود به این نتایج دست یابد من این کنفرانس را کنفرانسی موفقیت‌آمیز می‌دانم اما بدون تحقق این مساله هیچ موفقیتی برای این ژنو2 وجود ندارد.

اسد درباره حمایت‌های روسیه و ایران از سوریه نیز گفت: حمایت‌هایی که ایران و روسیه ارائه می‌دهند حمایت‌هایی کاملا قانونی است.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره توافقنامه تسلیحاتی امضا شده میان روسیه و کشورش در خصوص موشک‌های اس-300 نیز عنوان داشت: همه آنچه ما با روسیه در خصوص مساله تسلیحاتی توافق کرده بودیم اجرا خواهد شد. تاکنون تنها بخشی از آن اجرا شده است ما و روسیه برای اجرای این توافقنامه تلاش می‌کنیم.

کد خبر 219432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز