دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به موازات انتشار اخباری درباره حضور دبیرکل حزب‌الله لبنان در شهر استراتژیک القصیر در مرز سوریه و لبنان، دیروز رؤسای جمهور 2 ابرقدرت دنیا مذاکرات دشواری را درباره تحولات دنیا و در رأس آنها بحران سوریه برگزار کردند.

g8

یکی از خبرنگاران شبکه خبری المیادین در نوشته‌ای در سایت لبنانی المانیتور نوشته است که دبیرکل حزب‌الله لبنان را چند روز پس از پایان درگیری‌های شدید شهر استراتژیک القصیر در جنوب غرب سوریه مشاهده کرده است.این خبرنگار افزوده است که پس از انتشار خبری درباره بازدید یک مقام بلندپایه از شهر، سیدحسن نصرالله را در خودرویی در خیابان اصلی شهر مشاهده کرده است.

خبرنگار المیادین تأکید کرد که دبیرکل حزب‌الله با جامه‌ای نظامی و بدون عمامه وارد شهر شده و هیچ خودروی دیگری او را همراهی نمی‌کرده است. علی هاشم می‌افزاید که پس از بازگشت به بیروت، یک منبع نزدیک به حزب‌الله تأکید کرده که نصرالله یک روز پیش از آغاز درگیری‌های القصیر به این شهر رفته و ضمن دیدار با فرماندهان و برخی از مبارزان حزب‌الله، سخنانی را ایراد کرده و با آنها درباره این درگیری رایزنی کرده است.

نصر‌الله همچنین پس از پایان درگیری‌ها از شهر و مناطق پیرامونی آن بازدید کرده تا از مبارزان حزب‌الله شخصا قدردانی کند.
اما در عرصه بین‌المللی، دیروز اجلاس سران گروه 8در ایرلند شمالی در حالی شروع شد که موضوع سوریه محور مذاکرات اصلی و دوجانبه سران بود.

سران روسیه و آمریکا در دیداری راهبردی، مهم‌ترین تحولات دنیا و در صدر آنها بحران سوریه را به بررسی گذاشتند. ادعای آمریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، کیفیت حل و فصل بحران، تصمیم واشنگتن برای ارسال سلاح به گروه‌های پیکارجو و نیز اجلاس آتی ژنو 2شاخص‌ترین محورهایی بودند که در این رایزنی به بحث گذارده شدند و در این میان، بر موضوع استفاده از سلاح شیمیایی تأکید بیشتری شد.این دیدار در حالی برگزار شد که تنها چند روز پیش از آن، آمریکا اعلام کرده‌بود که تصمیم دارد پیکارجویان فعال در سوریه را مسلح سازد.

در این دیدار که در ایرلند شمالی و در حاشیه اجلاس گروه 8 برگزار شد، باراک اوباما کوشید تا در پی اعتراض و ابراز ناخرسندی کرملین از این تصمیم واشنگتن، زمینه مشترکی برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین فراهم آورد.پوتین پیش از دیدار با اوباما با انتقاد از مواضع غرب در مسلح‌سازی‌ مخالفان، تأکید کرد که نباید از کسانی حمایت کرد که نه‌تنها دشمنان خود را می‌کشند بلکه اجساد آنها را تکه تکه کرده و در مقابل دیدگان مردم و رسانه‌ها، اعضای بدن آنها را می‌خورند.

وی سپس از دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پرسید: آیا تصمیم دارید برای چنین افرادی سلاح بفرستید؟ کامرون در این کنفرانس خبری اذعان کرد که مواضع مسکو و لندن درباره بحران سوریه همچنان به میزان بسیار زیادی در تضاد است.نشست گروه 8 با حضور سران کشورهای روسیه، ایالات متحده، کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا که نیمی از تولید اقتصادی دنیا یعنی حدود 72تریلیون دلار در دست آنهاست، دیروز در شهر بلفاست پایتخت ایرلند شمالی برگزار شد.

این درحالی است که روبرت ماردینی رئیس عملیات خاورمیانه کمیته صلیب‌سرخ جهانی اعلام کرد که این کمیته هیچ اطلاعات قطعی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه دریافت نکرده است. وی تصریح کرد که نمایندگان صلیب سرخ می‌توانند تقریبا به تمامی مناطق در سوریه دسترسی داشته باشند.

در عرصه میدانی هم دیروز و در پی انفجار خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی پستی نظامی در حومه جنوبی حلب، ده‌ها نفر کشته شدند. در شمال حلب هم درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و گروه‌های پیکارجو درگرفت.ارتش سوریه می‌کوشد با پس گرفتن مناطق شمالی استان حلب، امکان ارسال سلاح از جنوب ترکیه به داخل کشور را متوقف سازد. آمریکا قصد دارد نخستین محموله‌های سلاح خود را از این مرز و از مرز اردن وارد خاک سوریه کند.

کد خبر 219324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز