یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در شمال کشور و جنوب پایتخت، آمریکا رسما اعلام کرد که موشک‌ها و جنگنده‌هایش پس از پایان رزمایش مشترک با اردن در خاک این کشور و در مرز سوریه خواهند ماند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ارتش سوریه بامداد دیروز انبارهای مهمات گروه‌های مسلح در منطقه الحور در استان حلب را هدف گرفت و از بین برد. ارتش سوریه همچنین با انجام عملیاتی در محورهای داخلی شهر حلب و مناطق پیرامونی این شهر، کوشید تا کنترل منطقه استراتژیک عندان در حومه حلب را به‌دست گیرد. منطقه عندان مانند شهر القصیر یکی از مهم‌ترین کانال‌های عبور سلاح گروه‌های مسلح به داخل شهر حلب تلقی می‌شود. در جنوب پایتخت هم ارتش سوریه کنترل 2 منطقه الاحمدیه و الخامسیه را به‌دست گرفت.

از سوی دیگر و به موازات ادامه رزمایش مشترک اردن با آمریکا و 18کشور دیگر، واشنگتن اعلام کرد که جنگنده‌ها و موشک‌هایش پس از پایان رزمایش در خاک اردن می‌مانند. رزمایش شیر غران در خاک کشور با حضور 19کشور عربی و غیرعربی و 8هزار نظامی ازجمله 4500نظامی آمریکایی و 3هزار نظامی اردنی در جریان است و هفته آینده پایان می‌یابد. جورج لیتل سخنگوی پنتاگون با اعلام این موضوع، گفت: چاک هگل وزیر دفاع با درخواست اردنی‌ها موافقت کرده است.

اردن 2 روز پیش با وجود آنکه تأکید کرد که هیچ نقشی در هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه ایفا نخواهد کرد، اما اعلام کرد که رسما از آمریکایی‌ها خواسته است تا موشک‌های پاتریوت خود را در خاک اردن باقی بگذارند.محمد المومنی سخنگوی دولت اردن وجود هرگونه پایگاه نظامی خارجی در خاک کشورش را تکذیب کرد و در واکنش به گمانه‌زنی‌ها برای اعمال منطقه پرواز ممنوع از طریق اردن تأکید کرد که نه درباره این منطقه و نه درباره اطلاعاتی با منابعی ناشناس هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم.

به موازات این اظهارات، روزنامه انگلیسی‌تایمز نوشت که آمریکا 300تفنگدار را به‌منظور توزیع سلاح میان گروه‌های مسلح به شمال اردن در نزدیکی مرز با سوریه اعزام کرده است. به نوشته تایمز، آمریکا همچنین یکی از سکوهای موشک‌های پاتریوت را برای مقابله با هرگونه حمله موشکی سوریه به این منطقه ارسال کرده است.

اما در عرصه بین‌المللی، دیروز بحران جاری در سوریه، محور اصلی و اساسی مذاکرات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در لندن بود. دیدار 2 مقام روس و انگلیسی پس از آن برگزار می‌شود که مقام‌های آمریکایی اخیرا تصمیم گرفته‌اند گروه‌های پیکارجو در سوریه را مسلح کنند. همزمان با این دیدار، نیک کلگ معاون نخست‌وزیر انگلیس ضمن اعلام مخالفت با مسلح‌سازی‌ گروه‌های پیکارجو در سوریه اعلام کرد که چنین اقدامی در حال حاضر نامناسب است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دنباله روی انگلیس از آمریکا در مسلح‌سازی‌ پیکارجویان افزود: لندن هرچند با متحدان خود هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد اما نیازی نیست که دقیقا اقدامی یکسان اتخاذ نماید. در جهان عرب هم، مصر رسما روابط خود را با سوریه قطع و سفارت سوریه در قاهره را تعطیل کرد. محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در سخنانی در استادیوم قاهره با حضور سلفی‌های افراطی مصری افزود: کشورش تا پایان یافتن تحولات سوریه در کنار مردم سوریه خواهد ماند.

وی با وجود مخالفت با اقدام نظامی خارجی علیه سوریه، بر ضرورت اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تأکید کرد. یک روز پس از این اظهارات، عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با اشاره به اینکه دمشق هیچ اهمیتی برای سخنان مرسی قائل نیست افزود: مقام‌های سوریه به خوبی میان نقش مصر در جهان عرب و میان اظهارات مرسی تمایز قائل می‌شوند. الزعبی افزود: تعطیلی سفارت دمشق در قاهره اهمیتی برای سوریه ندارد زیرا به‌دلیل مواضع دولت مصر این سفارت اساسا فعال نبوده است.

کد خبر 219157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز