همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه گروه به اصطلاح «دوستان سوریه» در نشست خود در دوحه درباره تجهیز تسلیحاتی شبه نظامیان معارض دولت در سوریه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به گزارش شبکه پرس تی وی، در این نشست که قرار است امروز (شنبه، ۲۲ ژوئن، اول تیر) در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود، دیپلمات‌های ارشد کشورهای مصر، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحد عربی و امریکا شرکت خواهند کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس از جمله مقامات بلندپایه‌حاضر در این نشست خواهند بود.

وزیر خارجه انگلیس روز شنبه گفت، در این نشست درباره این که «آیا باید هرگونه کمک مرگباری را در اختیار مخالفان سوریه قرار دهیم یا خیر» بحث و تبادل نظر خواهد شد؛ «موضع ما همان است که بود؛ ما هیچ تصمیمی برای انجام این کار نگرفته‌ایم.»

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز تصریح کرده است، در نشست دوحه آخرین تحولات سوریه و نحوه کمک‌رسانی به مخالفان و رسیدن به راه‌کار سیاسی درباره درگیری‌های این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این نشست در حالی صورت می‌گیرد که امریکا اعلام کرده است، با «کمک‌های مستقیم نظامی» به شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج در سوریه کمک خواهد کرد.

روز جمعه (۲۱ ژوئن)، شبه‌نظامیان معارض دولت دمشق اعلام کردند، سلاح‌های جدیدی را دریافت کرده‌اند که می‌تواند «تغییراتی» را در جنگ علیه دولت سوریه رقم زند.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه ریشه و طراحی این ناآرامی‌ها را از خارج این کشور می‌داند و تاکید دارد برخی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض با دولت سوریه می‌پردازند.

این درحالی است که برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه تنها چند روز بعد از نشست سران گروه هشت در ایرلند شمالی برگزار می‌شود؛ شرکت‌کنندگان در این کنفرانس با صدور بیانیه‌ غیرالزام‌آور برگزاری کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور را خواستار شدند.

فرانسه و انگلیس افزایش کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را خواستارند، اما بر لزوم عملکرد مسئولانه برای جلوگیری از تکرار ناآرامی‌های مشابه لیبی پس از برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی در سوریه تاکید دارند.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرده است، مقامات بلندپایه آمریکا و روسیه روز سه‌شنبه (۲۵ ژوئن، چهارم تیر) با اخضر الابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه دیدار و درباره اوضاع این کشور عربی گفت‌وگو خواهند کرد.

کد خبر 219919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز