همشهری آنلاین: دولت امریکا ارسال سلاح به اردن برای گروه‌های شبه نظامیان در سوریه را در حالی آغاز کرده است که بیشتر شهروندان امریکایی پیش‌تر با حمایت نظامی از نیروهای ضد دولتی در سوریه ابراز مخالفت کرده بودند.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، در پی تایید تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا مبنی بر تجهیز تسلیحاتی گروه های شبه نظامی در سوریه، موسسه افکار سنجی پیو در روزهای دوازدهم تا شانزدهم ژوئن نظر سنجی انجام داد که نتایج آن نشان از آن دارد که ۷۰ درصد از مردم امریکا مخالف چنین سناریویی در سوریه هستند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که شمار افرادی که با تجهیز تسلیحاتی شبه نظامیان در سوریه مخالف هستند، در مقایسه با نتایج همین نظرسنجی در ماه مارس ۲۰۱۲، هفت درصد افزایش داشته است.

مقامات و دیپلمات های امریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته‌اند که آژانس اطلاعات مرکزی این کشور ، سیا، برای شبه نظامیان در سوریه تسلیحات نظامی ارسال می‌کند.

این تسلیحات از طریق اردن به دست شبه نظامیان معارض در سوریه خواهد رسید.

در نظرسنجی دیگری که در روزهای سیزدهم تا شانزدهم ژوئن برگزار شد، تنها ۱۵ درصد مردم امریکا گفتند که آنها ادعاهای رسانه های امریکایی مبنی بر این که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای غربی استفاده کرده‌اند، باور دارند.

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین امریکا در خلال سخنانی درباره سیاست عمومی در دانشگاه میشیگان گفت رسانه های امریکایی درباره شرایط کنونی در سوریه حقیقت را به زبان نمی‌آورند.

کیسینجر گفت: «در رسانه های امریکایی، ناآرامی های سوریه به عنوان مناقشه میان دموکراسی و دیکتاتوری مطرح می‌شود و گفته می‌شود که این دیکتاتور مردم خود را می‌کشد و ما باید وی را تنبیه کنیم. اما این آن چیزی نیست که در سوریه اتفاق می‌افتد.»

همچنین روزنامه لس آنجلس تایمز اوایل این ماه گزارش داد که سیا و نیروهای ویژه امریکایی به صورت مخفیانه گروه های شبه نظامی را آموزش می‌دهند.

این آموزش های سری در پایگاه هایی نظامی در اردن و ترکیه، دو همسایه سوریه، صورت می‌گرفته است.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی ‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

دمشق می‌گوید غرب و متحدانش در منطقه از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه در ماه آوریل هشدار داد اگر شورشیانی که با دولت دمشق می‌جنگند قدرت را در این کشور به دست بگیرند می‌توانند برای چند دهه کل منطقه خاورمیانه را به بی‌ثباتی بکشانند.

کد خبر 220663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز