گروه بین‌الملل: درحالی‌که برخی گزارش‌ها از آغاز ارسال سلاح از سوی آمریکا برای مخالفان سوریه حکایت دارد، زمزمه‌های تردید و مخالفت با این اقدام و خطرناک‌خواندن آن در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی قوت گرفته‌است.

مرکل

 گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا همچنان با هرگونه مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه مخالفت می‌کنند و به موازات آن آلمان هم اعلام کرد که ارسال سلاح به مخالفان سوریه‌ای عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

منابع آمریکایی تأکید کردند که کنگره این کشور همچنان با تصویب لایحه مسلح‌سازی‌ گروه‌های مخالف دولت سوریه مخالفت می‌کند و از کاخ سفید می‌خواهد تا جزئیات بیشتری درباره انتقال سلاح‌ها به پیکارجویان ارائه دهد و رویکرد سیاسی آشکاری درباره بحران سوریه اتخاذ کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد که جمهوریخواهان و دمکرات‌ها درباره خودداری از ارسال سلاح به مخالفان سوریه اتفاق‌نظر دارند. این موضع درحالی اتخاذشده که پیش از این، جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای پشت درهای بسته خود با اعضایی از کنگره آمریکا دیدی کلی و عام درباره راهبرد مسلح‌سازی‌ مخالفان ارائه داده بود و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم بر مسلح‌سازی‌ مخالفان پافشاری کرده بود. دولت آمریکا برای اجرای لایحه مسلح‌سازی‌ مخالفان نیاز به موافقت کنگره دارد.

یک هفته پیش و در مجلس سنای آمریکا هم 4سناتور از 2حزب جمهوریخواه و دمکرات لایحه‌ای را ارائه دادند که باراک اوباما رئیس‌جمهور را از ارائه کمک‌های نظامی و نیمه‌نظامی به مخالفان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم منع می‌کند. این سناتورها ضمن توصیف این اقدام به دخالتی خطرناک در سوریه، می‌گویند که دولت اوباما اطلاعاتی در این‌باره ارائه نداده است. آنان خواستار بررسی بیشتر این موضوع در کنگره هستند. یک‌ماه پیش، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با اکثریت 15رأی موافق درمقابل 3رأی مخالف پیش‌نویس قانون مسلح‌سازی‌ مخالفان را تصویب کرده بود.

این اخبار درحالی منتشر می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که سیا کار ارسال سلاح به مخالفان سوریه را آغاز کرده است. این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی که نامی از آنان نبرد، نوشت: سیا در حال حاضر محموله‌های سلاح را از اردن راهی سوریه کرده تا آن را طی هفته‌های آینده به مخالفان تسلیم کند. این دیپلمات‌ها می‌گویند که سلاح‌های آمریکایی، اروپایی و کشورهای عربی که به مخالفان مسلح ارسال می‌شود قرار است طی‌ماه اوت آینده در حمله گسترده به ارتش سوریه به‌کار گرفته شود.

اما این تنها اعضای کنگره آمریکا نیستند که با ایده مسلح‌سازی‌ پیکارجویان سوریه مخالفند، خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم‌چنین نظری دارد و درباره عواقب هرگونه مسلح‌سازی‌ مخالفان هشدار می‌دهد. مرکل در سخنانی در پارلمان آلمان با اشاره به اینکه اصرار آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در ارسال سلاح به مخالفان را درک می‌کند، در عین حال تأکید دارد که خطرات ناشی از چنین تحرکی نامحدود و جبران‌ناپذیر خواهد بود.

در داخل سوریه هم این بار اخباری منتشر شده که اعضای حزب کارگران کردستان با مخالفان سوریه درگیر شده‌اند. شبکه خبری العربیه تنها شبکه مخابره‌کننده این خبر افزوده است که این مخالفان در حال برگزاری تظاهرات در حومه شهر حسکه بوده‌اند که افرادی از حزب کارگران کردستان به سوی آنها آتش گشوده‌اند و ضمن کشتن 3نفر، چندین نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

کد خبر 220747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز