گروه بین‌الملل: درحالی‌که گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد در سوریه از دریافت محموله‌هایی از سلاح‌های مدرن و سنگین خبر داده‌است، یکی از فرماندهان این گروه پیکارجو در شمال حلب از سمت خود کناره گرفت.

جان گری سوریه

هماهنگ‌کننده سیاسی و رسانه‌ای این گروه پیکارجو با اعلام دریافت محموله‌هایی از سلاح‌های مدرن، افزود: برخی از این سلاح‌ها، روند درگیری‌ها را تغییر خواهد داد و به‌زودی محموله‌های جدیدی هم دریافت خواهد شد. لؤی مقداد تصریح کرد که افرادی حرفه‌ای و فعال زیر چتر گروه متبوعش این سلاح‌ها را دریافت می‌کنند.

این اظهارات مقداد بیشتر برای اطمینان خاطر دادن به غربی‌هاست که تاکنون اقدامی عملی برای ارسال سلاح به گروه‌های مسلح انجام نداده‌اند و درباره افتادن سلاح‌ها به‌دست گروه‌های تندرو و تکفیری نگرانی دارند.مقداد همچنین تصریح کرد که این سلاح‌ها از آمریکا دریافت نشده است. وی اما به طرف ارسال‌کننده آنها هم اشاره‌ای نکرد.

یک روز پیش از اعلام این خبر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به مشارکت بیش از 600روس و اروپایی در درگیری با ارتش سوریه، تأکید کرد که از خیلی پیش از این، طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به گروه‌های پیکارجو سلاح می‌فرستاده‌اند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم تأکید کرده بود که کشورش اطمینان دارد این سلاح‌ها به‌دست گروه‌های تکفیری خواهد افتاد و دیر یا زود سر از اروپا درخواهند آورد.

روزنامه ورلد تریبیون به نقل از یکی از افراد مخالف که نامش را اعلام نکرد، نوشت: سلاح‌های یادشده پس از توقفی دوماهه در مرز شمالی سوریه از طریق حلب وارد این کشور شده‌اند.ارسال سلاح‌ها از حلب از آن رو صورت می‌گیرد که ارتش سوریه در حال حاضر عملیاتی را برای بازپس‌گیری بخش‌های تحت کنترل مخالفان آغاز کرده است. ارسال این سلاح‌ها بیش از همه‌‌چیز، نشانگر نگرانی حامیان گروه‌های مسلح از بازپس‌گیری کامل شهر حلب و فروخفتن فعالیت‌های مسلحانه این گروه‌هاست.

به نوشته ورلد تریبیون، گروه‌های مخالف به‌زودی موشک‌هایی از نوع اوسای ضد‌جنگنده (OSA 9K33) و موشک‌های زمین به‌هوای سام8دریافت خواهند کرد. نشریه آلمانی اشپیگل هم نوشت سامانه دفاع هوایی موسوم به Mistral که قرار است گروه‌های مسلح آن را دریافت کنند، قادر به هدف‌گیری هلی‌کوپترهای نظامی است. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم نوشت: سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا سی‌ای ای و نیروهای ویژه آمریکایی از چند‌ماه پیش مشغول آموزش‌دهی مخالفان مسلح هستند. به نوشته این روزنامه، مقام‌های آمریکایی و افرادی از مخالفان تأکید کردند که این آموزش دهی‌ها از‌ماه نوامبر 2012در پایگاه‌هایی در جنوب غرب اردن و ترکیه انجام می‌گرفته است. کاخ سفید و سی‌ای ای از هرگونه اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام کرد که حدود 700نظامی آمریکایی پس از پایان مانور شیر غران در اردن خواهند ماند. این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که قرار شده موشک‌های پاتریوت و جنگنده‌های آمریکایی پس از رزمایش در اردن بمانند. همزمان، یک مقام آمریکایی اعلام کرد با احتساب 250نظامی آمریکایی موجود در اردن، شمار نظامیان آمریکایی به حدود یک هزار نفر بالغ می‌شود.

درعرصه دیپلماتیک هم، وزرای خارجه گروه موسوم به دوستان سوریه دیروز در پایتخت قطر درباره مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه رایزنی کردند. انگلیس، آمریکا، فرانسه هنوز تصمیم به ارسال سلاح نگرفته‌اند، آلمان اساسا مخالف این موضوع است و در مقابل، کشورهایی نظیر ترکیه، قطر و عربستان همچنان خواستار ارسال سلاح به مخالفان مسلح‌ هستند.اما در بحبوحه درگیری‌های جاری در حلب، فرمانده شورای نظامی وابسته به ارتش آزاد در شهر حلب از عضویت در شورای فرماندهی عالی کناره گرفت. عبدالجبار العقیدی در نواری ویدئویی، علت این اقدام را رفتارهای بچگانه مخالفان و توجه بیش از حد آنها به پست و مقام‌ها و مسافرت کردن اعلام کرد.

کد خبر 219917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز