مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: حفاری و آماده‌سازی 12 کیلومتر از طولانی‌ترین خط مترو تهران با همت و تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید و امروز غول آهنی 700 تنی حفار مکانیزه از شلوغ‌ترین نقطه در قلب تهران بیرون کشیده شد.

به گزارش همشهری آنلاین، هابیل درویشی با اعلام این خبر اظهار داشت: حفر چنین حجم بزرگی از تونل مترو در مهمترین کریدور شهری تهران، با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا و در شرایط نامساعد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی با وجود مشکلات بسیار طاقت‌فرسا و سخت عمرانی و زمین‌شناختی در یک زمان محدود با تکیه بر توانمندسازی داخلی انجام گرفت تا یک‌بار دیگر ثابت شود که خواستن توانستن است و هر کجا که ملت بزرگ اسلامی در سایه ولایت بر عزم و توان خود تکیه کرده توانسته است بزرگترین کارها را با صلابت انجام دهد.

وی بیان داشت: در دنیا معمول است که دستگاه حفار مکانیزه پس از پایان عملیات در همان نقطه دفن شود اما اقتصاد مقاومتی و لزوم استفاده حداکثری از ابزارهای موجود ما را بر آن داشته است که این دستگاه عظیم 120 متری را در شلوغ‌ترین نقطه تهران (در تقاطع خیابان جمهوری - ولیعصر) از دل خاک بیرون بکشیم و در جای دیگری از پروژه‌های مترو مورد استفاده قرار دهیم.

هابیل درویشی تأکید کرد: با بهره‌برداری از 12 کیلومتر جنوب خط 3 مترو حد فاصل بزرگراه آزادگان در جنوب تهران تا چهارراه ولیعصر در پرترافیک‌ترین نقطه تهران، 2 میلیون مسافر به ظرفیت جابجایی روزانه مترو افزوده خواهد شد ضمن اینکه راه‌اندازی این خط اثرات قابل ملاحظه‌ای بر کاهش حجم ترافیک در مسیر جنوب - شمال تهران به ویژه در مسیر خیابان ولیعصر خواهد داشت.

درویشی بیان داشت: فاز دوم خط 3 مترو فاز دوم خط 3 مترو تهران به طول 12 کیلومتر با 9 ایستگاه، در یک مسیر پرترافیک شهری واقع شده است. 3 هزار و 200 متر از تونل‌ها به روش اتریشی، 2 هزار و 300 متر به صورت ترانشه باز و 7 هزار متر تونل با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه مکانیزه حفار آلمانی اجرا شده است.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و 200 هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شده، 3 هزار تن معادل 4 برابر وزن برج ایفل میلگرد مصرف شده و 330 هزار مترمکعب یعنی 11 برابر برج میلاد بتن‌ریزی انجام گرفته و 230 هزار مترمربع یعنی 34 برابر یک زمین فوتبال غالب به کار رفته است که به ثمر رساندن همه اینها در شرایط فعلی یک رکورد کاری ارزشمند به شمار می‌رود.

درویشی گفت: خط 3 مترو با هدف کاهش ترافیک کریدور شمال - جنوب طراحی شده و با عبور از نقاط ترافیکی بسیار مهم مانند میدان راه‌آهن، میدان منیریه، تقاطع انقلاب - ولیعصر، سه‌راه فاطمی، عباس‌آباد، شهید صیاد شیرازی و ازگل نقش بسیار مهمی در جابجایی مسافر و تبادل مسافر با خطوط دیگر مترو بر عهده خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مترو گفت: در طراحی خط 3، تعداد 28 ایستگاه از منتهی‌علیه شمال شرقی تا منتهی علیه جنوب غربی تهران در نظر گرفته شده که با بهره‌برداری از ظرفیت کامل آن تعداد 45 هزار مسافر در ساعت، در هر جهت، و با 2 دقیقه توقف هر قطار در سطح شهر تهران جابه‌جا می‌شوند به طوری که در طرح نهایی خط 3 تعداد 60 قطار برای این خط پیش‌بینی شده و تعداد 3 پست‌بر به صورت هم‌سطح، 28 هواکش و یک پایانه و ر تعمیرگاه به مساحت 54 هکتار با ظرفیت 60 قطار در تقاطع بزرگراه آزادگان و آیت‌الله سعیدی برای پشتیبانی خط 3 در نظر گرفته شده است.

درویشی اظهار داشت: طول سکوی ایستگاه‌ها در خط 3، 160 متر است و حداقل 2 ورودی در هر طرف خیابان برای ایستگاه‌ها پیش‌بینی شده و امکانات پله برقی، آسانسور مخصوص معلولان از سطح خیابان به سکو و همچنین سیستم تهویه و سیستم اطفای حریق در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: به امید خدا و با حمایت جدی دولت و شهرداری تهران فاز سوم خط 3 حد فاصل ایستگاه شهید بهشتی تا میدان اول قائم و نیاوران، تا پایان سال در دسترس شهروندان تهران خواهد بود البته امکان توسعه این خط از شمال شرقی به سمت لواسانات و از جنوب غربی به سمت اسلامشهر و فرودگاه حضرت امام (ره) در دست بررسی و امکان‌سنجی است.

درویشی توسعه خطوط مترو را رمز اصلی توسعه پایدار شهر دانست و گفت: طبق آمارهای جهانی، به ازای هر مسافر مترو 65 صدم لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و این توجیه کافی عقلی، شرعی و اقتصادی به ما می‌دهد که همه امکانات خود را برای توسعه خطوط و تأمین تجهیزات مترو صرف کنیم.

درویشی ادامه داد: مترو ظرفیت جابجایی 6 میلیون مسافر در روز را دارد بنابراین روزانه حدود 4 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، رقم کمی نیست از سوی دیگر مباحث جهانی در مورد مقابله با مشکلات ناشی از گرم شدن زمین و امنیت تأمین انرژی و حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل که کربن‌زدایی می‌کنند و در کاهش گاز دی‌اکسیدکربن نقش دارند در توسعه پایدار کشور ضرورت دارد بنابراین آهنگ توسعه مترو، پرشتاب‌تر از گذشته، دنبال خواهد شد و امیدوارم همه مسئولان همکاری خود را با مترو متناسب با حجم عظیم کار، ادامه دهند.

وی تأکید کرد: متروی تهران نیازمند توجه بیشتری است که امیدوارم با تداوم حمایت‌های شهردار تهران، دولت و نمایندگان پرتلاش مجلس شورای اسلامی و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران و سایر دست‌اندرکاران برای تکمیل این سیستم حمل‌ونقل ریلی مؤثر و ایمن، از همه توان و استعداد و هنر خود بهره‌گیری کنیم.

کد خبر 218475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز