سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

دیروز تعیین بودجه جاری شهرداری تهران با رقمی معادل دو هزارو100 میلیارد تومان، تصویب یک فوریت لوایح تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران در سال 1392و پیشنهاد به دولت و مجلس جهت کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در سال 1392ازجمله موضوعات مهمی بود که اعضای شورا به آنها پرداختند.

شورای شهر

دیروز در جریان بررسی درآمد و منابع شهرداری در سال 92رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرگفت: برای سال آینده ما مواردی در بودجه لحاظ کردیم که ازجمله آنها اولویت هزینه‌کرد در پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، کاهش حداکثری هزینه‌های غیرضروری و تأکید بر هزینه‌های جاری اولویت‌دار بالا دارد و در نهایت بودجه حدودا با رقم 10هزار و 450میلیارد تومان به تصویب رسید.

خادم دیروز پیشنهاد داد که برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بودجه 14میلیارد تومانی به دو قسمت تقسیم شود و نیمی از آن معادل هفت میلیارد تومان برای نوسازی مینی‌بوس‌ها مورد استفاده قرار گیرد.دراین باره مدیرعامل شرکت واحد نیز با اشاره به نوسازی 121دستگاه مینی‌بوس در سال‌جاری گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست، سهم خود را در نوسازی مینی‌بوس‌های تهران پرداخت نکرد و به همین دلیل این طرح متوقف ماند. به گفته پیمان سنندجی، اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست سال آینده نیز سهم 10میلیارد تومانی خود را برای نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌ها‌ پرداخت نکند شهرداری برای انجام این مهم نیازمند 20میلیارد تومان اعتبار در بودجه 92 است.

دیروز همچنین رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم‌پرداخت کمک مالی دولت به متروی تهران گفت: دولت تصمیم خود را برای پرداخت یا عدم‌پرداخت سهمش در توسعه مترو اعلام کند تا ما نیز تکلیفمان در تصویب بودجه سال 92شهرداری روشن شود. حمزه شکیب در جریان بررسی بودجه هزینه‌ای جاری شرکت بهره‌برداری مترو ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم شورای شهر نامه‌ای به دولت بنویسد و این موضوع را خواستار شود و سپس رونوشتی از این نامه به مجلس ارائه شود.

درهر حال اگر دولت نمی‌خواهد پول پرداخت کند دو راه داریم؛ یا در بودجه شهرداری بیاوریم یا غیرمستقیم از مردم بگیریم. این درحالی است که به‌گفته شکیب یک‌سوم هزینه‌های مترو طبق عرف باید از سوی دولت، یک‌سوم شهرداری و یک‌سوم توسط مردم تأمین شود. وی ادامه داد: شرکت بهره‌برداری مترو به‌دلیل هزینه‌های مستمر هر ‌ماه پول لازم دارد که شامل حقوق کارکنان شرکت نیز می‌شود و باید بموقع پرداخت شود به همین دلیل دولت نمی‌تواند سهم خود را در پایان سال پرداخت کند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در این‌باره گفت: 20روز قبل مکاتبه‌ای در همین ارتباط انجام شد و رئیس‌جمهور روی آن نامه دستور داد که بودجه بهره‌برداری مترو پرداخت شود. چمران یادآور شد: از دولت درخواست کردیم که به جای پرداخت اعتبار نقدی به مترو، بدهی شرکت مترو به بیمه را که رقمی حدود 60میلیارد تومان است، تسویه کند. در نهایت اعضای شورای شهر تهران با رقم پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر برای ردیف مربوط به بهره‌برداری متروی تهران که معادل 180میلیارد تومان بود، موافقت کردند.

انتقاد به عدم‌اجرای اقدامات پیشگیرانه در بحث زلزله

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران بحث پیشگیری در سازمان مدیریت بحران پایتخت را از یاد رفته خواند و گفت: سازمان مدیریت بحران در طول چند سال گذشته هیچ برنامه قابل‌قبولی در حوزه پیشگیری از حوادث و ارتقای آمادگی ارائه نداده است و من کاملا در این حوزه مایوس شده‌ام زیرا نگاه این سازمان به‌گونه‌ای است که منتظر وقوع حوادث است تا آن را جمع کند.

به همین دلیل اعضای شورای شهر با پیشنهاد شکیب برای تصویب مشروط بودجه 8.5میلیارد تومانی این سازمان موافقت کردند. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم با تأیید اظهارات رئیس کمیسیون عمران گفت: سازمان مدیریت بحران حتی هنگام وقوع حوادث هم بموقع کار را جمع نمی‌کند.

بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی تا پایان سال

دیروز همچنین در جریان بررسی بودجه سال آینده شرکت تاکسیرانی، مدیرعامل این سازمان از پوشش بیمه تکمیلی تمامی رانندگان تاکسی تا پایان سال‌جاری به‌صورت رایگان خبر داد و گفت: اعضای خانواده این رانندگان نیز با 70درصد تخفیف، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت.

میثم مظفر همچنین از پوشش بیمه عمر و حوادث برای تمامی رانندگان تا پایان سال‌جاری هم خبر داد. دیروز با توجه به نارضایتی اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد مدیران سابق تاکسیرانی با افزایش بودجه این سازمان موافقت نکردند به این ترتیب بودجه مربوط به ساماندهی رانندگان تاکسی با رقمی معادل بودجه امسال یعنی هفت میلیارد تومان تصویب و مقرر شد که اگر تاکسیرانی عملکرد قابل‌قبولی را در این بخش ارائه کند، در اصلاحیه بودجه اعتبارات بیشتری برای این سازمان منظور شود.

انتقاد شورای شهر از جذب نامتناسب نیروی انسانی در شهرداری تهران

در ادامه بررسی بودجه جاری هزینه‌ای و کمک‌هزینه‌ای شرکت واحد اتوبوسرانی، اعضای شورای شهر انتقاداتی را درباره تعدیل نیرو و جذب و استخدام نیروهای قراردادی در شهرداری تهران مطرح کردند. اما حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران تأکید کرد که هیچ پست سازمانی جدیدی طی سه چهار سال اخیر به شهرداری تهران اضافه نشده است و جذب نیروهای قراردادی هم به‌عنوان جایگزینی برای نیروهایی که از خدمت منفصل یا اخراج شده‌اند، انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر شورای شهر زمانی را برای ارائه گزارش درباره چگونگی جذب نیرو در شهرداری اختصاص دهد، جزئیات این موضوع را به تفکیک ارائه می‌کنیم. رسول خادم در این‌باره پیشنهاد داد که 10درصد به بودجه نیروهای قراردادی شهرداری اضافه شود.

در ادامه جلسه همچنین یک فوریت لایحه «اصلاحیه تعرفه و آیین‌نامه در بافت عوارض کسب و پیشه در شهر تهران» به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. درصورت تصویب نهایی این لایحه، صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای در شهرتهران از پرداخت تعرفه عوارض کسب و پیشه معاف می‌شوند.

همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه «تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران در سال 1392» و نیز یک فوریت لایحه «پیشنهاد به دولت و مجلس شورای اسلامی جهت کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در سال 1392» به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد.

محله منیریه مهمان شورا

شورای اسلامی شهرتهران در این جلسه میزبان شورایاران محله منیریه از منطقه 11شهرداری تهران بود که دبیر شورایاری محله، در گزارش وضعیت محله، عملکرد شورایاران و نیازها و کمبودهای محله خود را ارائه کرد.محمدرضا فراهانی دبیر شورایاری این محله نداشتن سرای محله، دفتر شورایاری و پارکینگ عمومی را ازجمله مشکلات این محله برشمرد و گفت: از دیگر مشکلات محلات منیریه عریض نبودن خیابان‌های اصلی، وجود طرح زوج و فرد و طرح ترافیک در تمام پهنه محله، کمبود فضای سبز و اماکن ورزشی را می‌توان نام برد.

بنا براین گزارش قرار شد تا این کمبودها در لیست درخواست‌های شورای شهر تهران قرار گیرد. علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه محله منیریه یکی از محله‌های قدیمی و اصیل قهرمان‌پرور تهران است، گفت: بنابراین لازم است مکان یا مرکزی برای ورزش شهروندان در این محله دیده شود.

کد خبر 200352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز