گروه شهری: پیشرفت سال‌های اخیر پایتخت موجب شده تا اثری از کم‌کاری‌ها و کاستی‌های دیگر نهادهای اجرایی غیر از شهرداری تهران در شهر دیده نشود.

مترومترو

این اقدامات در شرایطی لکوموتیو توسعه تهران را به جلو می‌راند که شهرداری در بخش‌های مختلف خلأ سهم زمین مانده دولت را پر کرده است.براساس قانون حمل‌ونقل و توسعه شهری مصوب 1383مجلس، سهم جابه‌جایی مسافران مترو در شبکه حمل‌ونقل عمومی باید به حدود 25درصد برسد که این رقم در سال 84تنها 4.1درصد بود و در هفت‌سال اخیر به همت کمک‌های شهرداری تهران به 10درصد در مهر‌ماه سال 91رسیده است.

این وسیله پرسود حمل‌ونقل شهری در سال91 درپی بهره‌برداری از ادامه خط چهار و فاز نخست خط سه توانست تعداد جابه‌جایی شهری را به عدد سه میلیون مسافر در روز برساند. طبق قانون دولت باید نیمی از اعتبارات پیشرفت مترو را پرداخت کند اما دولت در سال‌های اخیر بی‌توجه به سهم 50درصدی خود از اعتبارات متروی تهران، تنها 12.5میلیارد تومان از یارانه مترو یعنی رقمی کمتر از 10درصد اعتبار یارانه مصوب را پرداخت کرد و به جز رقم 127.5میلیاردی باقیمانده، ریالی از اعتبار یک‌میلیارد دلاری عمران مترو مصوب سال88 را پرداخت نکرد.

با گذشت 11‌ماه از سال‌جاری نیز تنها 40درصد از بودجه چهارهزار میلیارد تومانی که باید به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یافت، واگذار شده و دولت سهم 2.4هزار میلیارد تومانی مردم را مسدود کرده است.این اقدام بی‌شک نشان از بی‌توجهی به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌شمار می‌رود. زیرا طبق قانون تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 75درصد از تردد مسافران درون شهری توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد اما چنانچه شرایط اختصاص اعتبارات به همین منوال باشد، این امر در عمل دیده نخواهد شد.

سال گذشته همچنین مجلس قانونی مصوب کرد که طی آن بودجه حمل‌ونقل تهران به دولت واگذار شد تا به سرعت آن را تحویل شهرداری تهران دهد. این قانون اما پس از گذشت 11ماه، هنوز اجرایی نشده و ریالی از آن به مترو و اتوبوسرانی پرداخت نشده است. سهم تهران از بودجه عمرانی حمل‌ونقل، فارغ از یارانه حمل‌ونقلی است که به واسطه قانون هدفمندی یارانه‌ها، بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوس به پایتخت‌نشینان تعلق می‌گیرد و 90درصد آن از مردم شهر سلب شده است.

در چنین شرایطی اما کار پیشرفت کمی و کیفی حمل‌ونقل تهران، زیر سایه تعهدات شهرداری تهران ادامه دارد و مدیریت شهری، هنوز مردم را از تعهدشکنی‌های دولت، مصون داشته است. صنعت مترو به‌عنوان یکی از مظاهر پیشرفت کشور در سال‌های اخیر توسعه چشمگیری به‌خود دیده و در بخش‌های مختلف، متحول شده است.

روند پیشرفت ایستگاه‌های بهره‌برداری شده و آماده استفاده مترو نشان از پیشرفت دوبرابری سکوها در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف داشته است. نگاهی به آمار توسعه سکوهای مترو مشخص می‌کند در زمان حضور احمدی‌نژاد تنها هفت ایستگاه افزایش یافت، درحالی که در دوره سکانداری قالیباف، تعداد ایستگاه‌ها از 41 در سال84 به 86 ایستگاه در سال‌جاری رسیده است.
کار احداث متروی تهران از سال1356 آغاز شد و هم‌اکنون با سرعت به سمت چشم‌انداز خود در حال حرکت است. در حال حاضر خطوط مصوب شرکت متروی تهران شامل شش خط درون شهری و یک خط برون‌شهری مجموعا به طول 226کیلومتر است که خوشبختانه روند توسعه خطوط با مساعدت یکجانبه شهرداری به سرعت در حال پیگیری است.

پیشرفت قابل توجه حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت در سال‌های اخیر، مشتریان داخلی و خارجی بسیاری پیدا کرده که یکی از مشتریان ثابت آن، دولت است. متروی تهران- پرند و متروی شهرهای اقماری اطراف تهران، سفارش‌های متعددی است که دولت به شرکت متروی تهران داده است، درحالی که از پرداخت سهم قانونی و اصلی پیشرفت متروی پایتخت سر باز می‌زند.
همچنین توسعه دو برابری ایستگاه‌های مترو در شرایطی حاصل شده که قیمت مصالح ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو، افزایش 300درصدی را تجربه کرده و هر روز به هزینه‌های آن افزوده می‌شود.

کد خبر 202390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز