گروه شهری: روند پیشرفت فاز جنوبی خط‌سه مترو از مرز 85 درصد عبور کرد.

عمران

شهردار تهران صبح دیروز از بخش‌های مختلف در دست احداث نیمه‌جنوبی این خط از چهارراه ولیعصر تا بزرگراه آزادگان بازدید کرد. در این بازدید که عیسی شریفی معاون هماهنگی و امور مناطق، سید‌جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل وترافیک شهردار تهران و هابیل درویش مدیرعامل مترو حضور داشتند، روند پیشرفت فاز دوم خط سه بررسی شد.

شهردار تهران در جریان این بازدید از نزدیک روند کارها را در بخش جنوبی این خط مورد بررسی قرار داد و بخش‌هایی که با دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) و همچنین بخش هایی که به صورت دستی حفر شده‌اند را مورد بازدید قرار داد. در این بازدید همچنین درویش، مدیرعامل شرکت مترو گزارش روند احداث نیمه‌جنوبی خط‌سه را به مدیران شهری ارائه کرد. خط‌سه متروی تهران به طول 35‌کیلومتر طولانی‌ترین خط شبکه زیرزمینی است که شمال‌شرقی تهران را به جنوب غربی متصل می‌کند. چهارم دی ماه سال‌جاری فاز اول این خط حدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا چهار‌راه ولیعصر افتتاح شد.

شهردار تهران در این بازدید ابتدا از ایستگاه میدان راه‌آهن به سمت شمال میدان و در امتداد خیابان ولیعصرحرکت کرد تا از دستگاه حفار تمام مکانیزه در این بخش بازدید کند. پیشرفت این بخش با توجه به بازه زمانی و مشکلات بافت زمین شناسی یکی از موضوعاتی بود که مدنظر شهردار تهران قرار گرفت.

قالیباف همچنین به تحقق وعده‌ای که شهرداری به شهروندان داده اشاره کرد و به مدیران شرکت مترو یاد آور شد: باید در موعد مقرر خط سه مترو با تمامی امکانات به بهره‌برداری برسد. در این بازدید مدیرعامل شرکت مترو به اجرای همزمان ایستگاه‌ها و ریل‌گذاری در بخش جنوبی خط سه اشاره و تأکید کرد: این نوع ساخت تونل در نوع خود کم نظیر است. ساخت ایستگاه‌هایی که تا پیش از این سه تا پنج سال زمان می‌برد، حالا در کمتر از پنج ماه انجام می‌شود.

در جریان این بازدید شهردار تهران از نحوه پیش‌بینی «سرخط» قطارها با توجه به ظرفیت جابه جایی یک میلیون نفری مترو در محدوده خیابان حیدری جویا شد. مدیرعامل شرکت مترو نیز در پاسخ گفت: ظرفیت مناسبی برای قطارهای این بخش درنظر گرفته‌ایم و از ماه‌ها پیش و همزمان با اجرای این خط در حال تأمین اعتبارات آن هستیم. بخشی از اعتبارات فاینانس را نیز ما به این بخش اختصاص داده‌ایم گرچه نوسانات ارزی ما را در تأمین تجهیزات این بخش‌ها با مشکل مواجه کرده است.

مدیرعامل متروی تهران پس از این بازدید در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به روند پیشرفت فاز دوم خط سه تصریح کرد: با استعانت از خداوند، نیمه‌جنوبی این خط به طول 12 کیلومتر و 9 ایستگاه، حد فاصل بزرگراه آزادگان تا چهار‌راه ولیعصر را تا اردیبهشت ماه سال 92 تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌کنیم. البته باید اعتبارات لازم دولتی نیز به ما برسد که تا کنون ریالی از آن در بخش عمرانی پرداخت نشده است.

وی با اشاره به جنجال رسانه دولت در خصوص موضوع کذب بدهکاری شهرداری به مترو تصریح کرد: من در سال جاری با روزنامه دولت هیچ‌گونه گفت‌و‌گویی نداشته‌ام و هرگونه درج مطلب از جانب آنان را تکذیب می‌کنم. به‌گفته این مقام مسئول، اعتبارات مترو همواره شامل دو بخش می‌شود که بخشی از آن را شهرداری تأمین می‌کند و بخشی باید توسط دولت تأمین شود اما امسال تاکنون مترو با کمک‌های شهرداری اداره شده است. وی در خصوص مطلب روزنامه دولت که اعلام کرده بود شهرداری اعتبار مترو را غیر‌نقدی پرداخت می‌کند، گفت: همواره بودجه‌های رسیده به مترو توسط شهرداری، به صورت نقدی پرداخت شده است. به‌گفته مدیرعامل مترو، حمل و نقل زیرزمینی در سال‌جاری فقط با بودجه شهرداری تهران اداره شده است.

دولت در هفت سال اخیر همواره سهمی کمتر از شهرداری تهران به مترو پرداخته است و شهرداری تهران ‌به‌رغم تصریح قانون، بیش از دو برابر دولت به متروی پایتخت کمک کرده است؛ به طوری که تنها در سال جاری شهرداری 54 میلیارد تومان بیش از سهم خود پرداخت کرده و دولت ریالی برای عمران مترو پرداخت نکرده است.

کد خبر 202736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز