همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه نیت دخالت نظامی غرب کاملا واضح و مشخص شده تاکید کرد: در حال حاضر استعفای رئیس جمهوری از سمتش یعنی فرار از زیر بار مسئولیت و من چنین آدمی نیستم.

 رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با روزنامه آرژانتینی

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه آرژانتینی «کلارین» ادعاهای برخی از کشورهای غربی مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه گروه‌های مخالف در این کشور را تکذیب کرد.

وی گفت: پس از اینکه سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های مسلح در منطقه خان العسل در نزدیکی حلب استفاده شد، کشورهای غربی چنین ادعاهایی را مطرح کردند.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین از نزدیک شدن دیدگاه‌ها و مواضع دولت روسیه و آمریکا استقبال کرده و اظهار داشت: متاسفانه در جهان امروز میان راهکار سیاسی و اقدامات تروریستی مرز مشخصی وجود ندارد و بسیاری از نیروهای حامی گروه‌های مخالف خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه نیستند.

اسد همچنین رژیم صهیونیستی را به حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از گروه‌های مسلح سوری متهم کرده و گفت: در صورتی که رئیس جمهوری در حال حاضر به هر عنوانی بخواهد سمتش را ترک کند به معنای آن است که از زیر بار مسئولیت‌هایش فرار کرده است و من چنین آدمی نیستم موضوع برکناری رئیس جمهوری جز از طریق خواست و اراده ملی و صندوق‌های رای گیری ممکن نیست.

اسد در ادامه درباره ادعاهای کشورهای غربی در خصوص سلاح‌های شیمیایی نیز گفت: اظهارات کشورهای غربی درباره مساله سلاح‌های شیمیایی یا موضوع برکناری رئیس جمهور از سمتش هر روز تغییر می‌کند و احتمال دارد که این مساله مقدمه‌ای برای آغاز جنگ علیه سوریه باشد.

وی تاکید کرد: هر جنگی علیه سوریه آسان نخواهد بود و دشمنان‌مان بدانند که نتیجه جنگ به هیچ وجه روشن نخواهد بود.

پیشتر جمعی از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا مقامات سوریه را به استفاده از سلاح‌های کشنده و مواد سمی و شماری از مناطق سوریه متهم کردند. این در حالی است که دولت سوریه ضمن تکذیب این ادعاها گروه‌های مسلح سوری را به استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی درمنطقه خان العسل متهم کرده و خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص این مساله است.

اسد در ادامه عنوان داشت: زمانی که گروه‌های تروریستی مسلح از سلاح‌های شیمیایی در منطقه خان العسل استفاده کردند؛ ما این مساله را با سند و مدرک ثابت کردیم و نامه‌ای رسمی به شورای امنیت فرستادیم تا هیاتی برای ثابت کردن این مساله اعزام کنند کشورهای غربی شروع کردند به ایراد اظهاراتی مبنی بر اینکه سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؛ همزمان کشورهایی زیربط از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس برای به چالش کشاندن این مساله تلاش کردند.

سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد هیاتی را برای انجام تحقیقات درباره استفاده سلاح‌های شیمیایی در مناطق ادعا شده توسط این کشورها، اعزام کند اما شرط گذاشتند که کارشناسان بدون هیچ محدودیتی تمام خاک سوریه را بررسی کنند که این خلاف ماموریت آنهاست.

اخیرا خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که کشورهای غربی اسناد محکمی در اختیار دارند که نشان می‌دهد دولت سوریه طی دو سال گذشته از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است و این اسناد قانع کننده‌ به بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل برای اثبات اتهامات علیه نظام سوریه ارسال شده است.

اسد در ادامه گفت: به ما می‌گویند که در مناطق مسکونی از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌ایم اما اگر این سلاح‌ها علیه یک شهر یا روستا استفاده شده بود، نتیجه آن تنها 10 تا 20 کشته بود؟ این درست است؟ استفاده از سلاح شیمیایی یعنی مرگ هزاران یا ده‌ها هزار تن در هر دقیقه. چه کسی می‌تواند این مساله را پنهان کند؟

اسد درباره موضع رژیم صهیونیستی نسبت به بحران سوریه نیز عنوان داشت: اسرائیل به شکل مستقیم از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و این حمایت به دو شیوه است؛ اول حمایت لجستیکی از این گروه‌ها و دیگری مشخص کردن پایگاه‌هایی که مخالفان قرار است به آنها حمله کنند و اینکه چگونه این حملات را انجام دهند. نیت غرب برای مداخله نظامی در سوریه کاملا مشخص شده است.

این اظهارات رئیس جمهوری سوریه در حالی ایراد شد که پیشتر معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود اسرائیل در صورتی که سوریه بخواهد به حملاتش اخیرش به دمشق پاسخ دهد ضربه کوبنده‌ای را به سوریه خواهد زد.

اسد درباره برخی از درخواست‌ها برای برکناری وی از قدرت گفت: مساله باقی ماندن یا برکناری من در این سمت به مردم سوریه مربوط است. انتخاب من به عنوان رئیس جمهور یک تصمیم شخصی نبوده و من به عنوان رئیس جمهور نمی‌توانم شخصا تصمیم بگیرم بمانم یا بروم، این تصیمی مردمی است. اگر آنها بخواهند باقی می‌مانم و اگر نه می‌روم.

این مساله به قانون اساسی و صندوق‌های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی بستگی دارد و این مردم هستند که در این باره تصمیم گیری می‌کنند. اما این که گفته می‌شود رئیس جمهوری سوریه باید برکنار شود به این دلیل است که آمریکا این را می‌خواهد یا اینکه گروه‌های تروریستی یا برخی کشورها خواهان این مساله هستند. اعلام می‌کنم این موضوع به این شیوه امری غیرقابل قبول است و برکناری یا باقی ماندن رئیس جمهور یک تصمیم مردمی و از طریق صندوق انتخابات است.

اسد درباره خواسته اخیر جان کری، ‌وزیر خارجه آمریکا از وی برای برکناری از قدرت گفت: آیا جان کری یا کشورهای دیگر از مردم سوریه وکالت برای صحبت کردن از طرف آنها را گرفتند که چه کسی باید برود و چه کسی باقی بماند؟

اسد ادامه داد: سوریه در حال حاضر در بحران به سر می‌برد لذا دست کشیدن رئیس جمهور از مسئولیت‌هایش تحت هر عنوانی در شرایط کنونی یعنی فرار از زیر بار مسئولیت‌ها و من کسی نیستم که شانه از مسئولیت‌ها خالی کنم.

رئیس‌جمهور سوریه درباره توافقات اخیر مسکو و واشنگتن برای برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در خصوص سوریه ضمن استقبال از نزدیک شدن دیدگاه‌ها و مواضع دو کشور گفت: امیدوارم این دیدار بین‌المللی برای کمک به مردم سوریه جهت عبور از بحران موجود باشد. بسیاری از قدرت‌هایی که حامی ترویست‌ها هستند نمی‌خواهند بحران سوریه حل و فصل شود و با مخالفت‌هایشان با هرگونه مذاکره مستقیما این مساله را نشان داده‌اند. لذا ممکن نیست که یک طرف واحد در سوریه بتواند راهکاری را برای حل بحران سوریه ارائه دهد.

وی گفت: در جهان امروز میان حل و فصل سیاسی و مساله تروریسم مرز مشخصی وجود ندارد. آنها معتقدند که برگزاری کنفرانس و نشست سیاسی به متوقف شدن اقدامات تروریستی در سوریه منجر می‌شود. اما این حرف عاری از حقیقت است.

وی همچنین برخی از کشورهای خارجی را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد. اخیرا آمریکا و روسیه اعلام کردند در صدد فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانسی بین المللی با موضوع سوریه براساس توافقنامه ژنو هستند و قرار است این کنفرانس ماه ژوئن آتی برگزار شود.

اسد همچنین درباره احتمال موفقیت مذاکرات صلح در سوریه نیز گفت: شانس کمی وجود دارد که مذکرات صلح موفقیت آمیز باشد.

وی درباره وجود گروه‌های مبارز از خارج سوریه در صف مخالفان نیز گفت: این طرح از سوی کشورهای غربی مطرح شد زمانی که ما از گروه‌های خارجی که در سوریه و در کنار مخالفان مبارزه می‌کنند حرف می‌زنیم جواب آنها این است که ایران و حزب الله نیز در این گروه‌ها هستند و در سوریه مبارزه می‌کنند. اما اعلام می‌کنم که ما ارتشی قوی داریم و نیروهای امنیتی ما از قدرت کافی برخوردارند؛ در سوریه ارتش و شهروندان سوری‌ هستند که از کشورشان دفاع می‌کنند ما نیازی نداریم که نه ایران و نه حزب الله از سوریه دفاع کنند.

وی ادامه داد: چیزی که درباره وجود نیروهایی از سوریه و حزب الله در سوریه گفته می‌شود اگر درست باشد پنهان کردن آن غیرممکن است، اگر نیروهایی از حزب الله و ایران در سوریه وجود داشت ملت سوریه با چشم خود آنها را می‌دیدند و در این صورت امکان نداشت که بتوان این مساله را پنهان کرد.

اسد گفت: افرادی که از حزب الله و ایران در سوریه هستند از قبل از آغاز بحران سوریه و برای سال‌های طولانی در سوریه بوده‌اند و به کشور رفت و آمد می‌کنند.

اخیرا برخی از منابع مخالف مدعی شده‌ بودند نیروهایی از حزب الله لبنان در درگیری‌های مرزی سوریه در کنار نیروهای ارتش فعالیت می‌کنند. این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرده حزبش تنها با هدف دفاع از مردم لبنان و مقدسات دینی در برخی از مناطق مرزی فعالیت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که نیروهای حزب الله برای دفاع از مقدسات مذهبی خود وارد سوریه شده است. این در حالی است که مقامات سوریه مکررا وجود نیروهای حزب الله در سوریه را رد می‌کنند.

رئیس جمهوری سوریه با دشوار خواندن اقدام برای متحد کردن گروه‌های مسلح مخالف در سوریه گفت: با توجه به اینکه تعداد آنها زیاد است این مساله دشوار به نظر می رسد چرا که تعداد گروه‌های مسلح 10 نفر نیست بلکه صدها نفر هستند.

وی درباره استعفای کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز گفت: یکی از دلایل استعفای کوفی عنان این بود که نمی‌دانست چه کسی در طرف دیگر مذاکره خواهد کرد. دولت سوریه یک دولت مشخص، دارای رئیس جمهوری و ساختاری مشخص است اما تروریست‌ها عبارتند از شماری باند و گروهک که در میان آنها دزد و قاچاقچی مواد مخدر، گروه‌های تندرو و گروه‌هایی با فرماندهان محلی دیده می‌شود. لذا این سئوال پیش می‌آید که چه کسی می‌تواند هزاران تن با مشخصات مختلف را متحد کند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد کشته‌های سوریه در دو سال گذشته و آمار برخی از منابع مبنی بر کشته شدن بیش از 70 هزار تن در درگیری‌های این کشور گفت: اول باید سوال کنیم که این اعداد را از کدام منابع اعلام می‌کنند و آیا این منابع معتبرند؟ چرا که کشتار اقدامی وحشیانه است. چه کشتن یک نفر باشد و چه صدها تن. بالاخره این افراد شهروندان سوری هستند نه غیر سوری و برای ما کشته شدن هر شهروند سوری خسارتی سنگین است. ما نمی‌توانیم نسبت به تعداد زیاد سوری‌هایی که جزو مفقودالاثرها هستند بی‌توجه باشیم. اما درباره اینکه چه تعداد مردم سوریه کشته شده‌اند، چه تعداد مفقودالاثرند و چه تعداد جزو شهروندان سوریه نبودند در حال حاضر نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد اما ما از این مساله آگاهیم که هزاران سوری در درگیری‌ها کشته شده‌اند و بدون شک این رقم دائما در حال تغییر است چرا که تروریست‌ها مردم سوریه را هر روز هدف قرار داده و گاهی آنها را در گورهای دسته جمعی دفن می‌کنند که ما جز در زمان ورود ارتش به برخی مناطق از وجود این گورهای دسته جمعی بی‌خبریم.

اسد همچنین درباره اصلاحاتی که اخیرا از آنها صحبت کرده بود و اینکه آیا این اظهارات شامل آزدی مطبوعات می‌شود یا خیر نیز گفت: همانطور که می‌دانید قانون جدیدی برای مطبوعات در سوریه وضع شده و این در صدر اصلاحاتی است که در قانون ایجاد شده است، اما ما هدفمان بزرگتر است و آن مذاکره با گروه‌های سیاسی است. مذاکره‌ای که در نهایت به تدوین اصول کلی قانون کشور و اصولی برای قانون اساسی سوریه منجر می شود. قانون اساسی بدون شک نیاز به آراء مردم دارد و این قانون بدون شک شامل آزادی‌های بیشتر خواهد بود. چنانکه این مساله در حال حاضر در قانون اساسی کنونی وجود دارد اما قوانینی که وضع خواهد شد براساس قانون اساسی جدید خواهد بود و آزادی‌های بیشتری را شامل می‌شود. این بدیهی است که آزادی‌های سیاسی و رسانه‌ای و آزادی به معنای واقعی و به معنای کلی در قانون اساسی جدید وجود دارد. بدون وجود آزادی سیاسی صحبت کردن از آزادی مطبوعات غیرممکن است.

رئیس جمهوری سوریه درباره این که برخی از گروه‌های مخالف و کشورهای غربی و منطقه‌ای یا ابرقدرت‌ها نمی‌خواهند بحران سوریه حل و فصل شود گفت: گروه‌های مخالفی که از آن صحبت می‌کنیم و در خارج از سوریه وجود دارند گروه‌هایی هستند که با کشورهای خارجی در ارتباط‌ند، لذا در تصمیم‌گیری مستقل نیستند و در خارج از سوریه با حمایت‌های مالی کشورهای خارجی و زیر سایه سازمان اطلاعات این کشورها به سر می‌برند و لذا هرآنچه را که این کشورها بگویند و بخواهند این گروه‌ها انجام می‌دهند. پس این گروه‌ها مستقل نیستند و جایگاه مردمی مشخصی در سوریه ندارند. چرا که اگر پایگاه مشخصی داشتند به سوریه بازمی‌گشتند.

ما در سوریه مخالفان سیاسی نیز داریم که پایگاه‌های مردمی دارند و زیر فشار هیچ کشوری نیستند. اما درباره این سوال که آیا مخالفان یا کشورهای خارجی در حل و فصل بحران سوریه شک دارند باید بگویم هر دوی آنها نه تنها شک دارند بلکه واقعا نمی‌خواهند بحران سوریه حل شود چرا که علنا اعلام کرده‌اند که خواهان مذاکره نیستند. ما در این مساله شکی نداریم. آنها رسما و در مناسبت‌های مختلف به کرات اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با دولت سوریه مذاکره کنند. ما اینجا هستیم و همواره با همه گروه‌ها بدون هیچ استثنایی مذاکره می‌کنیم به شرطی که آنها بخواهند سوریه همچنان کشوری آزاد و با حاکمیت و استقلال باقی بماند و تا زمانی که این گروه‌ها به صورت علنی یا در خفا با اسرائیل در تعامل نباشند ما از همه آنها استقبال می‌کنیم. اما این مساله شامل گروه‌های تروریستی نمی‌شود چرا که هیچ کشوری وجود ندارد که با تروریست‌ها مذاکره کند. تا زمانی که این گروه‌ها سلاحشان را بر زمین نگذاشته و برای مذاکره سیاسی آماده نشوند ما با آنها مذاکره نمی‌کنیم اما در صورت کنار گذاشته سلاح‌ها و اعلام آمادگی برای مذاکره ما مشکلی برای مذاکره نداریم.

وی افزود: افراد زیادی بودند که علیه دولت سوریه سلاح به دست گرفتند و بعدها فهمیدند که آنچه در سوریه رخ می‌دهد از مسیر اصلی‌اش منحرف شده لذا سلاح‌هایشان را بر زمین گذاشتند و اعلام کردند که حاضرند با دولت وارد مذاکره شوند. آنها پیشنهادات و دیدگاه‌هایی دارند و دولت سوریه نیز با آنها تعامل خواهد کرد. اما در این میان مرز مشخصی بین حل و فصل سیاسی بحران سوریه و مساله تروریسم وجود ندارد. برخی می‌گویند راهکار سیاسی مساله‌ تروریسم در سوریه را متوقف می‌کند. اما این مساله عاری از حقیقت است. ترویست‌ها از کشورهای خارجی حمایت‌های مالی و تسلیحاتی دریافت می‌کنند. لذا این کشورها هرگز دست از این اقداماتشان بر نمی‌دارند چرا که منافع آنها را که اولین آن تخریب سوریه است تامین می‌کند. روند سیاسی بدون شک به خروج سوریه از وضعیت موجود نیاز دارد و این عکس چیزی است که این کشورها می‌خواهند. چطور آنها می‌توانند از راهکار سیاسی حمایت کنند که به آنچه آنها نمی‌خواهند منجر می‌شود.

مردم سوریه دیدگاهشان نسبت به آینده سوریه مشخص است و همه گروه‌ها و احزاب خواهان مذاکره و برگزاری کنفرانس ملی هستند. ما مذاکره می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که قانون اساسی و نظام سیاسی و ساختار نظام سوریه چه ساختاری باشد بهتر است. اما تروریسم مساله‌ای کاملا متفاوت است و اگر ما امروز در اینجا جمع شویم و کنفرانس موفقی داشته باشیم به این معنا نیست که تروریسم متوقف می‌شود چرا که هنوز قطر، ترکیه و سایر کشورها وجود دارند که متوقف شدن خشونت‌ در سوریه به نفع آنها نیست. حل و فصل سیاسی بحران سوریه به نفع آنها نیست لذا ادامه تروریسم در سوریه بدیهی است.

وی افزود: برای ما این اهمیت دارد که کنفرانس بین المللی بتواند به طور جدی ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های مسلح سوریه را متوقف کرده و به اعزام تروریست‌هایی که از طریق ترکیه و با حمایت‌های مالی قطر و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج (فارس) از جمله عربستان وارد سوریه می‌شوند پایان دهد. زمانی که کشورهایی بزرگ برای ممانعت از این کمک‌ها و اعزام گروه‌های تروریستی به سوریه وارد عمل شوند مبارزه با تروریسم در سوریه آسان‌تر می‌شود و نتیجه آن آغاز روند سیاسی و تدوین قانون اساسی جدید در سوریه است. اما در غیر این صورت و زمانی که مردم سوریه به خاطر اقدامات تروریستی کشته می‌شوند حل و فصل سیاسی بحران سوریه چه ارزشی دارد.

اسد افزود: در این میان برخی گروه‌ها وجود دارند که از لحاظ قانونی باید محاکمه شوند اما ما هیچ گونه اقدام قضایی علیه این گروه‌ها انجام نداده‌ایم چرا که می‌خواهیم عرصه برای مذاکره باز باشد و به اظهارات همه مردم گوش دهیم. این مردم سوریه هستند که برای سوریه تصمیم خواهند گرفت. ما هرگز نگفته‌ایم که می‌خواهیم حل و فصل بحران سوریه به شیوه ما باشد. ما آن را به عهده خود مردم سوریه گذاشته‌ایم.

باراک اوباما، ‌رئیس جمهوری آمریکا و جان کری،‌ وزیر خارجه این کشور اخیرا اعلام کرده بودند قصد دخالت در این سوریه را ندارند اما جان کری پیشتر تاکید کرده بود هر مذاکره‌ای باید دربرگیرنده برکناری اسد از قدرت باشد، اسد در این خصوص گفت: ما از همان ابتدا گفتیم که هر تصمیمی درباره انجام اصلاحات در سوریه یا روند سیاسی تصمیمی داخلی و مربوط به مردم سوریه است و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری اجازه دخالت ندارند. این مساله مربوط به مردم سوریه است. ما دولتی مستقل هستیم و به مردمان احترام می‌گذاریم و اجازه نمی‌دهیم که کسی برای ما مشخص کند که چه کار بکنیم نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری اجازه این مساله را ندارند.

ما انتخابات داریم، وقتی کسی به انتخابات می‌رود این احتمال وجود دارد که پیروز شود یا خیر. این یک احتمال است اما امکان ندارد که ما قبل از آنکه مردم رای خود را بدهند، تصمیم گیری کنیم. کشور در حال حاضر در بحران است و زمانی که کشتی در قلب طوفان باشد ناخدا هرگز نمی‌گریزد. اولین تصمیمی که او باید بگیرد رویارویی با طوفان و برگرداندن کشتی به مکان امن است. لذا کناره‌گیری رئیس جمهور در حال حاضر از مسئولیتش یعنی فرار از بار مسئولیت.

وی درباره سوالی در خصوص احتمال عملیات نظامی مستقیم علیه سوریه گفت: چیزی که چندی پیش از سوی اسرائیل علیه سوریه اتفاق افتاد احتمال این مساله را ثابت کرد. چنانکه قبلا نیز به ویژه پس از موفقیت ارتش سوریه در ضربه زدن به گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف روی داد کشورهای غربی اسرائیل را مکلف کردند که باید برای بالا بردن روحیه گروه‌های تروریستی به سوریه وارد عمل شود. این کشورها خواهان جنگ،‌ خشونت و خونریزی در سوریه هستند و می‌خواهند این وضعیت در سوریه ادامه یابد تا سوریه به این طریق به شدت ضعیف شود. این احتمال کاملا جدی است و بعید به نظر نمی‌رسد به عقیده ما این احتمال هر زمان که اتفاق بیافتد ولو اینکه محدود باشد دخالت نظامی است.

اسد درباره سلطه ارتش سوریه بر مناطق مختلف کشور، تحولات نظامی در سوریه طی چند روز گذشته و اخباری مبنی بر نزدیک شدن گروه‌های مسلح به دمشق گفت: اصطلاح سلطه یا عدم سلطه زمانی استفاده می‌شود که کشوری وارد جنگ با ارتش بیگانه شود که به خاک کشورشان نفوذ یافته اما اوضاع سوریه کاملا متفاوت است. ما با گروه‌های تروریستی رو به رو هستیم گروه‌هایی که در مکان‌های مختلف سوریه نفوذ کرده‌اند و شاید هم‌اکنون در ساختمان رو به رویی نیز باشند. نمی‌توان گفت تروریست‌ها بر فلان مکان سلطه دارند، تروریست‌هایی که از این مکان به مکان دیگر می‌گریزند و ارتش به معنای واقعی ندارند. اما ارتش سوریه نه تنها از این مکان به مکان دیگر نمی‌گریزد بلکه وقتی برای ورود به مکانی تصمیم می‌گیرد آن را اجرایی می‌کند و هیچ جایی تاکنون نبوده که ارتش نتواند وارد آن شود. برخی از مناطق هستند که گروه‌های تروریستی در آنها فعالیت می‌کنند و به شکل طبیعی هیچ ارتشی در جهان نمی‌تواند در همه جای کشوری در آن واحد حاضر باشد کاری که ما الان می‌کنیم ضربه زدن به گروه‌های تروریستی است نه پاکسازی کامل سوریه. ما نتایج چشمگیری در این خصوص به دست آورده‌ایم چنانکه بخش اعظمی از گروه‌های تروریستی به خارج از سوریه گریخته‌اند و بخش‌های دیگری نیز تسلیم دولت شده‌اند. لذا نمی‌گوییم که ما بر فلان منطقه سلطه داری یا خیر. ما وارد جنگ علیه تروریسم شده‌ایم و تاکنون نیز در آن پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

رئیس جمهوری سوریه درباره وجود اختلافات آشکار میان سیاست‌های خارجی باراک اوباما و رؤسای جمهور سابق آمریکا گفت: در آمریکا نمادها و موسساتی وجود دارد که سیاست در آنها حاکم است که از جمله آن می‌توان به لابی‌ها اشاره کرد. هر مسئولی که می‌آید نقش مشخصی دارد و نمی‌تواند هر سیاستی را که می‌خواهد بدون در نظر گرفتن عوامل موجود در سیاست آمریکا، پیاده کند. اما به نظر ما تفاوت در دولت‌های آمریکا تفاوت‌هایی ساده است و چندان بزرگ نیست چرا که نه این موسسات و نه لابی‌ها تغییری نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم سیاست‌های رئیس جمهور یا وزیر خارجه آمریکا را ارزیابی کنیم.

چیزی که برای ما مهم است این است که اگر بخواهیم سیاست آمریکا را ارزیابی کنیم باید گفت آمریکا همواره حامی اسرائیل و علیه ملت عرب به ویژه فلسطینیان است. چنانکه از بیش از 20 سال گذشته هیچ اقدام جدی در مورد روند صلح صورت نگرفته است. آمریکا، افغانستان و عراق را اشغال کرد و همچنان همان سیاست ها را دنبال می‌کند. از لحاظ انسانی نیز آمریکا هنوز زندان گوآنتانامو را تعطیل نکرده است پس چه چیزی تغییر کرده؟ اینکه اظهارات رؤسای جمهور تغییر کند ارزشی دارد. مهم این است که تغییر در عملکرد باشد. به عقیده من دولت‌های آمریکا در بیشتر مسائل شبیه به هم هستند و تنها تفاوت‌های اندکی میان آنها وجود دارد.

اسد درباره اینکه آیا امکان دارد با توجه به اینکه بوش به افغانستان و عراق حمله کرد حمله‌ای از سوی آمریکا به سوریه نیز صورت بگیرد گفت: ما می‌توانیم این مساله را از دو زاویه بررسی کنیم در داخل آمریکا این گفت‌وگو وجود دارد که دولت آمریکا نمی‌خواهد جنگ کند اما دلیل این مساله چیست؟ آیا به دلیل اوضاع اقتصادی است یا موازین بین‌المللی تغییر کرده است و یا اینکه دلیل آن شکست در عراق و افغانستان است. من شک دارم که مساله این چنین باشد. به عقیده من شرایطی که تغییر کرده باعث شده آمریکا نتواند ماجراجویی‌ جدیدش را آغاز کند به ویژه ماجراجویی‌هایی که برای این کشور هزینه‌های هنگفتی به دنبال دارد و به نفع آمریکا نیست. اما به هر حال ما از خارج این مساله را نگاه می‌کنیم.

زاویه‌ دیگری که می‌توان این مساله را بررسی کرد این است که ما به وضوح حمایت سیاسی و لجستیکی آمریکا از گروه‌های تروریستی و ارسال ابزاری که آمریکا آن را غیر کشنده می‌نامند را می‌بینیم.

سیاست‌های آمریکا از جنگ مستقیم به نوع دیگری از جنگ منتقل شده است. چرا که جنگ فقط مبارزه در میدان نیست اما سوال دیگر این است که آیا آمریکا در حال حاضر سیاست تحقق ثبات و امنیت را تایید می‌کند؟ پاسخ خیر است. نه آمریکا و نه غرب هیچ اقدامی برای ثبات جهان نمی‌کنند. چیزی که در حال حاضر در کره شمالی، سوریه، کشورهای عربی، عراق و افغانستان رخ می‌دهد حاکی از نبود ثبات است. پس صحبت از جنگ مستقیم نیست و باید گفت آمریکا جنگ مستقیم را متوقف کرده و ابزار خود را تغییر داده است نه اصول و مبادی خود را.

اسد درباره این سوال که آیا آمریکا با قطر و عربستان برای روی کار آمدن دولتی تندرو در سوریه همکاری می‌کند یا خیر نیز گفت: چیزی که برای غرب اهمیت دارد این است که دولتی حامی آن‌ها مانند دولت‌های سابق در آمریکای لاتین در سوریه باشد. دولتی که منابع مردم را فدای خواسته‌های آمریکا یا قدرت‌های غربی همپیمان آمریکا کند.

اینکه دولتی تندرو در سوریه روی کار آید یا نه دو دیدگاه جود دارد اول این که برخی در غرب از دولت‌های تندرو وحشت دارند و به سمت دولت‌هایی که تندرو نیستند می‌روند اما می‌خواهند دولتی وابسته به خود روی کار بیاورند. گروه دوم آنهایی هستند که معتقدند مشکلی برای حضور نظامی تندرو در سوریه وجود ندارد چرا که می‌توان با این نظام به خواسته‌های خود رسید و بعدها آن را از بین برد اما با در نظر گرفتن آنچه در افغانستان و بعدها در نیویورک رخ داد می‌بینیم که همه آنها نتیجه افکار و سیاست‌های غلط آمریکاست. آمریکایی که از طالبان حمایت کرد و در 11 سپتامبر هزینه و بهای هنگفت این حمایت را پرداخت.

پس از آن به بهانه با مبارزه تروریسم آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند اما امروز گروه‌های تروریستی و تندرو از 10 سال گذشته به مراتب قوی‌تر شده‌اند و این به آن معناست که ورود آمریکا به افغانستان تنها گروه‌های تندرو را قوی‌تر و حضورشان در افغانستان را بیشتر کرد. چرا که قبلا در افغانستان محدودتر بودند و امروز به سراسر جهان رفته‌اند. پس می‌بینیم کشورهای غربی خواهان دولتی سرسپرده و حامی خواسته‌های خود هستند. آنها می‌خواهند دولتی تشکیل شود که خواسته‌های آنها را هرچه باشد اجرا کند.

از سوی دیگر دولت‌های وهابی در منطقه می‌خواهند این افکار تکفیری و تندرو را در تمامی سطوح و نه فقط دولت منتشر کنند و این واقعا خطرناک است. ما در سوریه مسلمانیم و از اسلامی میانه رو حمایت می‌کنیم نه افکار وهابی ما با این تندروها که تلاششان دخالت در سوریه است مخالفیم و در برابر آن ایستادگی می کنیم وباید اعلام کنم با همه ابزار ممکن از جمله ابزار سیاسی و تلاش برای گسترش دین درست و اسلام میانه رو در سوریه، با این مساله رو یا رویی می‌کنیم.

رئیس جمهوری سوریه درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایران و اینکه آیا تغییری در گرایش ایران پس از انجام انتخابات و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید ایجاد خواهد شد یا خیر گفت: طبعا ایران کشوری بسیار مهم در منطقه است. ایران کشوری بزرگ و دارای نقش سیاسی برجسته است. لذا هرچه در ایران اتفاق بیفتد تاثیری منفی یا مثبت بر ثبات منطقه می‌گذارد از همین رو ایران برای سوریه مهم است. از طرف دیگر ایران و سوریه از بیش از سه دهه گذشته همپیمان یکدیگر هستند و این طبیعی است که تغییرات داخلی در ایران به عنوان یک کشور دوست برای ما اهمیت داشته باشد. به عقیده ما این تغییرات بر نقش سوریه در منطقه تاثیر می‌گذارد.

ما معتقدیم ایران کشوری است که در منطقه خاورمیانه نقش سیاسی مهمی دارد پس بدون شک انتخابات آینده ایران تغییراتی را در جامعه این کشور به دنبال خواهد داشت و جایگاه ایران در منطقه را تحکیم می‌کند. ایران امروز با 10 سال گذشته خود تفاوت دارد و جزو مهمترین و قوی‌ترین کشورها و دولتی بسیار محوری است. انتخابات این تغییرات را منعکس می‌کند. به عقیده من انتخابات و تغییراتی که در ایران اتفاق می‌افتد چنانکه آمریکا در پی آن است نخواهد بود و هرگز رئیس جمهوری که ایران را به مترسک آمریکا تبدیل کند روی کار نمی‌آید. آمریکا باید بداند در این رویا نباشد؛ تغییرت داخلی ایران چیزی نیست که غرب می‌خواهد.

اسد درباره این که اخیرا اعلام کرده بود با هولوکاست مورد نظر اسرائیل مخالف است و اما به عقیده وی هولوکاست وجود دارد گفت: من دوست دارم سوال کنم چرا ما از هولوکاست صحبت می‌کنیم و از آنچه در فلسطین اتفاق افتاده و از کشتارهای چند سال گذشته در این کشور حرفی نمی‌زنیم. چرا از یک و نیم میلیون عراقی که آمریکا در عراق کشته یا از چند میلیون انسانی که در کره شمالی در جنگ دهه 50 کشته شدند صحبتی نمی‌کنند. هولوکاست مساله‌ای تاریخی است که نیاز به دیدگاهی کامل و فراگیر دارد نه اینکه ما از این مساله دائما به عنون یک موضوع سیاسی استفاده کنیم که آیا این مساله واقعی است یا خیر.

من پژوهشگر تاریخ نیستم که مشخص کنم که چه چیزی در این موضوع درست و دقیق است و چه چیزی دقیق نیست. مسائل تاریخی باید توسط کارشناسان تاریخ پیگیری شود. زمانی که از هولوکاست صحبت می‌کنیم باید آدم سوزی‌ها و کشتارهایی که علیه اعراب و غیر اعراب از سوی غرب صورت گرفته صحبت کنیم چیزی که از آن هرگز صحبتی به میان نمی‌آید؛ مشکل این است.

رئیس جمهوری سوریه درباره ربوده شدن دو خبرنگار ایتالیایی در ماه مارس و نیز ربودن دو اسقف سوری نیز گفت: خبرنگاران در شماری از مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور دارند بدون آگاهی دولت سوریه وارد می‌شوند و هیچ اطلاعی از آنها جز زمانی که اخباری از آنها منتشر می‌شود در دست نیست. ما به نوبه خود از طریق اقدامات نظامی این مسائل را پیگیری می‌کنیم چنانکه تاکنون نیروهای سوریه موفق شدند خبرنگارانی که در مناطق مختلف ربوده شده بودند را آزاد کنند.

به هر حال اعلام می‌کنم ما درباره خبرنگارانی که از آنجا صحبت می شود اطلاعاتی نداریم درباره دو اسقف نیز اطلاعات اولیه نشان می‌دهد آنها در مرزهای ترکیه با سوریه هستند و ما نیز این مساله را تا زمان آزادی آنها پیگیری می‌کنیم.

اسد درباره علت طولانی و عمیق‌تر شدن بحران سوریه گفت: عوامل متعددی در این مساله دست دارند. اول دخالت خارجی و دیگری حساب و کتاب‌های نادرست کشورهایی است که می‌خواهند در سوریه دخالت کنند. این کشورها معتقدند طرح‌های آنها ممکن است طی چند هفته یا چند ماه به پایان برسد اما این مساله اتفاق نیفتاده و آنچه اتفاق افتاده این است که مردم سوریه در برابر همه اشکال دخالت‌های خارجی مقاومت کرده و مقاومت می‌کنند.

کد خبر 214947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز