همشهری آنلاین: بیش از ۷۰ کشور دنیا از حمایت از قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی علیه سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کرده‌اند.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، روسیه، چین و ایران از جمله ۱۲ کشوری بودند که روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) مخالفت خود را با این قطعنامه ابراز داشتند.

روسیه از این قطعنامه مورد حمایت امریکا به عنوان قطعنامه‌ای « غیرسازنده و غیر مسئولانه» نام برد.

این قطعنامه با ۱۰۷ رای موافق در مقابل ۱۲ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع تصویب شد. آرژانتین، برزیل و بیش از ده کشور دیگر امریکای لاتین و حوزه کارائیب نیز از دادن رای به این قطعنامه خودداری کردند.

الکساندر پانکین، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل از این قطعنامه به عنوان قطعنامه‌ای « بسیار زیانبار و نابود کننده» نام برد و افزود، این قطعنامه « اقدامات غیرقانونی مخالفان مسلح» را نادیده گرفته است.

این دییپلمات روسی همچنین حامیان این قطعنامه را متهم کرد که به جای تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه به دنبال تغییر رژیم دمشق هستند.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز تصریح کرد، این قطعنامه به دنبال تشدید بحران و دامن زدن به خشونت در سوریه است.

این قطعنامه غیر الزام آور که پیش نویس آن را شماری از کشورهای عربی ارائه کردند، بر « گذار سیاسی » تاکید دارد و از شورشیان مورد حمایت خارجیان در سوریه به عنوان نماینده موثری که برای این گذار لازم است، نام می برد.»

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید غرب و متحدان منطقه‌ای آن از جمله قطر، عربستان سعودی، عربستان و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه که اخیرا پخش شد هشدار داد اگر شورشیانی که با دولت دمشق می‌جنگند قدرت را در این کشور به دست بگیرند می‌توانند برای چند دهه کل منطقه خاورمیانه را به بی‌ثباتی بکشانند.

بشار اسد افزود :«اگر ناآرامی در سوریه به تجزیه این کشور منجر شود یا نیروهای تروریستی کنترل آن را در دست بگیرند این مساله به طور قطع به کشورهای هم‌جوار نیز سرایت می‌کند و تاثیری دومینو وار بر کل منطقه خاورمیانه و فراتر از آن خواهد گذاشت.»

کد خبر 214518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز