همشهری آنلاین: آژانس پناهجویان سازمان ملل اعلام کرده است شمار غیرنظامیان سوری که برای فرار از خشونت‌های داخلی به کشورهای دیگر گریخته‌اند به بیش از ۱.۵ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، دن مک نورتون، سخنگوی «کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل» روز جمعه (۲۷ اردیبهشت) در یک کنفرانس خبری در ژنو در جمع خبرنگاران گفت :«تاثیر مخرب درگیری‌های سوریه بر زندگی کسانی که مجبور به فرار از این کشور شده‌اند ادامه دارد.»

وی افزود پاسخ‌گویی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل به نیازهای فوری افرادی که در داخل سوریه آواره شده‌اند و همچنین پناهجویان سوری در کشورهای همجوار ادامه دارد.

مک نورتون خاطرنشان کرد اوضاع سوریه در ۴ ماه گذشته به میزان چشمگیری وخیم‌تر شده است.

وی تصریح کرد :«پناهجویان به ما می‌گویند افزایش درگیری و دست به دست شدن کنترل شهرها و روستاها به ویژه در مناطق درگیری‌ها تعداد بیشتری از غیرنظامیان را به فرار از این مناطق وادار کرده است. در مقایسه با ۲۰ ماه درگیری در سوریه در ۴ ماه اخیر شاهد وخامت سریع اوضاع بوده‌ایم.»

طبق اعلام کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل، هنوز تمامی آوارگان سوری در اردن و لبنان ثبت‌نام نشده‌اند.

با این وجود، آژانس پناهجویان سازمان ملل، ظرفیت خود برای ثبت‌نام از پناهجویان در لبنان را افزایش داده است.

مک نورتون افزود :«روزانه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نفر برای ثبت‌نام به دفاتر ما مراجعه می‌کنند. در ماه آوریل بیش از ۹۰ هزار پناهجو در مراکز ما ثبت‌نام کردند. این رقم در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.»

کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل از زمان آغاز سال ۲۰۱۳ نام حدود یک میلیون پناهجو را ثبت کرده است که به طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار نفر در هر ماه را شامل می‌شود.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز شورشیان برخوردار از حمایت خارجی را به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه متهم کرده‌اند.

کد خبر 214764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز