جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه خبری العرب روز جمعه در گزارشی اعلام کرد منابع دیپلماتیک گفتند که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در دیدار با باراک اوباما از اینکه دولت آمریکا تمایل دارد ترکیه از ایفای نقش در باره سوریه خودداری کند، شگفت زده شد.

اوباما از اردوغان خواست از پرونده سوریه دوری کند

به گزارش ایرنا، این گزارش می افزاید، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در ملاقات با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از اینکه دولت این کشور از ترکیه خواسته از ایفای نقش در باره پرونده سوریه اجتناب کند و این مساله را به کشور دیگری مانند عربستان واگذار نماید شگفت زده شد.

منابع دیپلماتیک گفتند که اوباما به اردوغان گفته نقش شما اکنون برای ورود به پرونده سوریه مناسب نیست و ما خواستار راه حل سیاسی بین نظام سوریه و مخالفان آن هستیم و به همین جهت از کشورهایی که قادر به میانجیگری بین دو طرف هستند حمایت می کنیم.

این منابع گفتند که اوباما صریحا به اردوغان گفته وی صلاحیت میانجیگری ندارد و این کشور یک طرف درگیری و پشتیبان تلاش هایی است که خواستار براندازی نظام سوریه از طریق سیاسی و نظامی است.

این گزارش اشاره می کند که ترکیه نشست های مختلفی را برای مخالفان سوریه از جمله نشست دوستان سوریه با هدف گردآوری مخالفان و یکپارچگی آنان که مقدمه به رسمیت شناختن این گروه به عنوان تنها نماینده مردم سوریه بوده ، برگزار کرده است.

این در حالی است که بشار اسد نیز ترکیه را شریک فعلی در جنگی که هدفش براندازی حاکمیت سوریه است می داند.

یک دیپلمات عرب در این باره گفت که موضوع گروه های مسلح در سوریه و به خصوص جبهه النصره وابسته به القاعده ، مساله اصلی در دیدار اوباما و اردوغان بوده و رییس جمهوری آمریکا از آنکارا خواسته کلیه اقدامات حمایتی به جبهه النصره به خصوص اجازه عبور آنان از مرزهای ترکیه در بخش شمالی سوریه را متوقف کند.

این دیپلمات عرب تاکید کرد که واشنگتن جلوگیری از فعالیت های جبهه النصره و وادار کردن اعضای عرب این جبهه برای برگشت به کشورهای خود و همچنین قطع کلیه کمک هایی که از خارج چه کمک های مالی و یا تجهیز تسلیحاتی را در راس اولویت های خود قرار داده است .

منابع دیپلماتیک در گذشته به این مساله اشاره کردند که اوباما موضع آمریکا در قبال سوریه را مبنی بر اینکه خواهان راه حل سیاسی و با هماهنگی روسیه که کانال های ارتباطی قوی با اسد دارد به اطلاع اردوغان رسانده و اینکه مسکو متعهد شده بشار اسد متحد خود را در مرحله انتقال حاکمیت در حاشیه قرار دهد و از مذاکرات بین نمایندگان نظام حاکم بر سوریه و مخالفان حمایت کند.

این گزارش می افزاید، اردوغان از واشنگتن خواسته مواضع شدیدتری در قبال اسد بر این اساس که دمشق از سلاح های شیمیای استفاده کرده و از خط قرمزی که اوباما از مدت ها پیش ترسیم نموده عبور کرده است، اتخاذ کند.

این درحالی است که نخست وزیر ترکیه به شبکه ان بی سی آمریکا گفته ما می خواهیم آمریکا نقش بیشتر و پرتحرک تری در قبال سوریه ایفا کند و به زودی در باره اقداماتی که می توان به اجرا گذاشت مذاکره خواهیم کرد.

کد خبر 214555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز