همشهری آنلاین: حمله به سفارت آمریکا در بنغازی که موجب کشته شدن سفیر و سه دپیلمات دیگر این کشور شد، فصل جدیدی از تنش ها و کشمش های سیاسی بین جمهوریخواهان با دمکرات ها را به وجود آورد.

به گزارش ایرنا بعد از این حادثه، جمهوریخواهان دولت اوباما به ویژه وزارت خارجه آمریکا را متهم به دروغ گویی و ارایه اطلاعات خلاف واقعه برای برون رفت از آن بحران به نفع خود کردند اما دولت اوباما همواره این ادعاها را رد می کند.

جمهوریخواهان می گویند بعد از آن حادثه به بسیاری از ایمیل هایی که بین مقام های وزارت خارجه و کاخ سفید ردوبدل شده است، دسترسی پیدا کرده و به این نتیجه رسیده اند که مقام های کاخ سفید برخی از واقعیت ها را کتمان کرده اند.

این مسئله باعث شد تا نمایندگان کنگره بارها از دولت اوباما بخواهند که اسناد همه حقایق حمله به سفارت آمریکا در بنغازی را در اختیار نمایندگان و عموم مردم قرار دهد.

کاخ سفید گزارشی 100 صفحه ای از رویدادهای آن حادثه و ایمیل های محرمانه بین مقام های وزارت خارجه و کاخ سفید را منتشر کرد.


نمایندگان کنگره مصرانه از دولت اوباما می خواهند که همه ایمیل های ارسال شده بین مقام های کاخ سفید در آن زمان را باید دراختیار آنها قرار دهد تا به همه ابعاد آن حادثه رسیدگی کنند.

جیسون چفتز نماینده جمهوریخواه از ایالت یوتا و یکی از اعضای کمیته نظارت بر اصلاحات دولتی به خبرنگاران گفت: اوباما بارها اظهار داشته که به محض اینکه اطلاعات جدیدی از حادثه بنغازی به دست آورد، آن را در اختیار عموم مردم قرار خواهد داد.

وی با انتقاد از گزارش اخیر کاخ سفید درباره جزئیات حمله به سفارت آمریکا در بنغازی، گفت : دولت اوباما تنها به انتشار گزینشی بخشی از اطلاعات محرمانه آن حادثه کرده است.
وی خطاب به اوباما گفت : چرا همه اسناد سری را منتشر نمی کنید.

جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنشی محتاطانه تر نسبت به این گزارش، گفت اقدام امروز کاخ سفید (انتشار گزارش صد صفحه ای اخیر) باید مقدمه ای برای شفاف سازی بیشتر درباره مسایل مربوط به قبل و بعد از آن واقعه باشد.

اوباما روز دوشنبه گذشته به همراه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در کنفرانسی مطبوعاتی و در پاسخ سوال خبرنگاری در خصوص ادامه جنجال ها بر اثر حادثه بنغازی گفت : بارها در این خصوص صحبت کرده ایم و تکرار می کنم که در زمان حادثه هیچکدام از کارکنان سفارت ما در لیبی نمی دانستند در چه وضعیتی قرار دارند.

اوباما در مقام دفاع از خود گفت که کاخ سفید همه ایمیل های مورد ادعای مخالفان خود را به کنگره آمریکا فرستاده و کنگره پس از بررسی ایمیل های مذکور به این نتیجه رسیده است که کاخ سفید به ویژه وزارت خارجه آمریکا در آن حادثه کوتاهی نداشته است.

وی مخالفان خود را سبک مغز و بی منطق خواند و گفت که ادامه این جنجال ها پس از گذشت ماه ها از آن واقعه، آشکارا نشان می دهد که مخالفان برای مخدوش کردن خدمات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا، سوزان رایس نماینده دائم آمریکا درسازمان ملل و نمایندگان کمیته بررسی حادثه بنغازی، بازیهای سیاسی و جنجالی به راه انداخته اند.

به دنبال ساخت فیلمی موهن در آمریکا که در آن به ساحت مقدس پیامبر اسلام اهانت شده بود، مسلمانان در کشور های مختلف خشم و انزجار خود را نسبت به این حادثه نشان دادند و در لیبی مردم خشمگین با حمله به سفارت آمریکا در بنغازی سفیر و سه دیپلمات این کشور را به قتل رساندند.

کد خبر 214585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز