همشهری آنلاین: یکی از رهبران سرخپوستان آمریکا با انتقاد از قوانین تحمیلی به بومیان آمریکایی و نقض حقوق صاحبان اصلی این سرزمین گفت: ابررسانه‌های آمریکا هیچگاه اعتراضات سرخپوستان را پوشش نمی‌دهند و براساس سیاست رسانه‌ای خود به مطالبات مردم بومی آمریکا بی‌توجه هستند.

دیپ واتر لریزون

دیپ واتر لریزون از رهبران سرخپوست آمریکا در منطقه رودآیلند که برای مشارکت در کنفرانس بین المللی حقوق بومیان در مقر سازمان ملل حضور دارد در گفتگویی اختصاصی با ایرنا گفت: هفت هزار و ۵۰۰ قبیله سرخپوست در آمریکا وجود دارد که صدای آن ها هیچگاه در رسانه های عمده کشور بازتاب نمی یابد.

رسانه‌ها به ما علاقه ندارند

این رهبر سرخپوستان آمریکا با اشاره به جمعیت بزرگ سرخپوستان گفت: ۷۵۰۰ قبیله سرخپوستان در آمریکا وجود دارد که هر قبیله دو تا سه هزار نفر جمعیت دارد. با این وجود خواسته‌های ما و اعتراض‌هایی که به مسایل مختلف از جمله موضوع اخیر ساخت خط لوله نفت کانادا به آمریکا داشته ایم بازتاب رسانه ای کمی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادعای رسانه‌های بزرگ آمریکا مبنی بر پوشش آزادانه همه تحولات، چرا به خواسته های شما بی‌توجهی می‌شود گفت: این ادعاها در حد شعار است و تا آنجا که به مردم سرخپوست مربوط است، ما جایگاهی در سیاست رسانه ای آن‌ها نداریم.

وی سپس با خنده گفت: البته رسانه‌های ما همیشه به مسایل حقوق بشر در کشور شما علاقمندند نه به مسایل حقوق بشر خود آمریکا!

وی همچنین از نظام آموزشی آمریکا و تحریف تاریخ سرخپوستان انتقاد کرد و گفت: ما خواستار تغییر مواد آموزش تاریخی در مدارس و ارایه حقیقتی که علیه ما رخ داده است به کودکان این کشور می‌باشیم و نه درس دادن یک تاریخ تحریف شده از نخستین ساکنان و چگونگی اشغال سرزمین‌های آن‌ها.

خط لوله نفت و کوچ اجباری سرخپوستان

این رهبر بومیان امریکا در ادامه به پرسش ایرنا درباره اعتراض های اخیر بومیان کانادا و آمریکا به ساخت خط لوله نفت کانادا به آمریکا پاسخ داد و گفت: این خط لوله از زمین‌های ما گذشته و باعث بی خانمان شدن و جابجایی اجباری هزاران سرخپوست خواهد شد که باید به خاطر منافع برخی شرکت‌ها از سرزمین آبا و اجدادی خود کوچ کنند.

دیپ واتر لریزون ادعای برخی رسانه های آمریکا را مبنی بر اینکه این خط لوله که به 'کی استون اکس ال' موسوم است از زمین‌های سرخپوستان عبور نمی کنند رد کرده و گفت: بخش‌هایی از این خط لوله از زمین‌های سرخپوستان می گذرد و باعث تخریب میراث ما خواهد شد.

وی افزود: برای مقابله با ساخت این خط لوله از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و به این منظور با رهبران سرخپوستان کانادا نیز گفتگو کرده تا تلاش‌های هماهنگی را پیش ببریم.

مطالبات مشترک سرخپوستان آمریکا و کانادا

این رهبر سرخپوستان در منطقه رودآیلند بر وجود مسایل مشترک میان بومیان کانادا و آمریکا تاکید کرد و گفت: به عنوان ساکنان نخستین این سرزمین احساس می کنیم افرادی که اینجا آمده و اشغالگری کردند، قوانین خود را بر ما تحمیل کرده و از ما می‌خواهند فرهنگ و سنت‌های خود را فراموش کنیم.

وی وضعیت سرخپوستان کانادایی را تاسف بار خواند و گفت: تلاش کرده ام که به آن‌ها برای سازمان یابی و ارتباط با محافل بین‌المللی از جمله سازمان ملل کمک نمایم، اما بسیار از هم گسیخته عمل می‌کنند و برای همین تاکنون موفقیت چندانی در برابر سیاست های دولت کانادا نداشته‌اند.

دیپ واتر لریزون گفت: برخی رهبران جنبش بومیان کانادا از جمله نمایندگان جنبش 'سکوت دیگر نه' در نشست حقوق مردم بومی در سازمان ملل شرکت کرده و تلاش خواهند کرد از تریبون این سازمان مطالبات خود را در سطح جهانی بازتاب دهند.

وی همچنین در پایان این گفتگو که در دفتر ایرنا در مقر سازمان ملل انجام شد، از توجه رسانه های ایرانی به حقوق سرخپوستان ابراز خرسندی کرد و گفت امیدوار است روزی از ایران دیدار نماید.

کد خبر 215473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز